• Anonym1050

BIM december

hej hej !!
    detta är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i december 2024 ! Här dissktetar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden. 

presentera dig gärna och häng på ! 

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu avslutar vi året med den bästa presenten 😍

• Svar på tråden BIM december
  • mo4s
    Anonym (Tjejhej) skrev 2024-11-29 10:32:33 följande:

Andra dagen jag tempar. Spännande att följa den kurvan denna månad.

Jag tog ut min spiral i slutet av augusti och vi har försökt sedan dess. Mår riktigt dåligt rent hormonellt så det är skitjobbigt. Har inte druckit en droppe alkohol då jag vill ge kroppen förutsättningar att lyckas (förstå mig rätt - alkohol är inget problem i min vardag). Nu när det gått tre månader hade man ju dock inte tackat nej till ett glas vin, men det dåliga samvetet gör att det inte går 🤣

Well well. Troligen ägglossning nån gång mellan 9-14 dec. Mina appar säger olika så får bli ÄL-tester.

Jag har också slutat dricka alkohol sen graviditetstester som slutade i tidigt missfall. Kändes inte värt eftersom jag visste att vi ville försöka igen. Var väldigt nära att unna mig ett glas vin under mensen men när man bestämt sig så har man 😄 Tänker också att de ger bra förutsättningar och skönt mentalt för mig att känna att jag "gör något".
  • mothertotwo
    Anonym (Tjejhej) skrev 2024-11-29 10:42:19 följande:
    Vaknade också inatt vid 2.30. Jag tempar ändå och tänker att det inte borde vara någon fara. Hade 36,27 imorse.
    Okej, men då är det säkert inte för högt. Det tog lite tid också att ta tempen med ögonen stängda haha. Jag tar rektalt eftersom det ger mest pålitligt resultat. Det var ett projekt i sig haha. Inte van vid att tempa så på morgonen. Men ska bli intressant och följa detta nu :) 
  • Vallmo93
    mothertotwo skrev 2024-11-29 10:30:54 följande:

Ni som tempar,

Jag skulle börja idag med att tempa men denna vecka har varit lite turbulent då mitt ena barn är sjukt och i natt vaknade mitt andra vid halv 3. Jag somnade om ganska snabbt igen och tog temp i morse när klockan ringde vid halv 7. Men kan man verkligen lita på kroppstemperaturen då eftersom natten blev störd? Fick min temp på 36.58. Tyckte det var ganska högt haha. Men det kanske är normalt?

Har inte barn sen innan så blir sällan störd under natten, men allas bastemp skiljer sig åt ☺️ för mig är 36,58 en typisk temp under lutealfasen! Tror det bästa är att jämföra med sina egna temps och ta bort de som hoppar mycket upp och ner - det kan bero på en massa orsaker som dålig sömn, uppvak, sovit med öppen mun osv Som man inte alltid känner av.

Både igår och idag har min temp varit nere på 36,10 - när jag trodde att jag ägglossade  tisdags (och temphöjning onsdags till 36,5). Antingen så har jag missuppfattat helt den här cykeln och inte ägglossat alls eller så har jag sovit med öppen mun haha 😅 (hoppas det). Så även jag får avvakta lite och se kommande dagar hur det utspelar sig. 
    Anonym (Hoppaspånummer3) skrev 2024-11-29 07:33:08 följande:

God morgon! Kunde inte hålla mig längre, testade imorse. Tror att jag är på ÄL+10-11 och beräknar mensen till tisdag (Om jag utgår från min normala cykel på 26 dagar). Har de senaste dagarna haft väldigt mycket molvärk/mensvärk, lite hugg och stickningar typ och mått illa (?) men sånt där kan ju vara skensymptom. 

Jag tycker mig se en supersvag linje (tycker det syns mer i verkligheten än vad som lyckades fastna på bild) men vet inte om jag bara inbillar mig. Vad tror ni?  

Åh vilken jobbig väntan nu några dagar innan jag testar igen. Har i mina två tidigare graviditeter alltid väntat till BIM+1 innan jag testat, då har det inte varit någon tvekan om resultatet.

Åh så spännande! Jag tycker mig kunna ana en liten linje, nästan lättare att se dock utzoomad bild än inzoomad 🙈😍 hoppas det blir tydligare kommande dagar!
  • mothertotwo
    Vallmo93 skrev 2024-11-29 10:53:29 följande:
    Har inte barn sen innan så blir sällan störd under natten, men allas bastemp skiljer sig åt ☺️ för mig är 36,58 en typisk temp under lutealfasen! Tror det bästa är att jämföra med sina egna temps och ta bort de som hoppar mycket upp och ner - det kan bero på en massa orsaker som dålig sömn, uppvak, sovit med öppen mun osv Som man inte alltid känner av.

Både igår och idag har min temp varit nere på 36,10 - när jag trodde att jag ägglossade  tisdags (och temphöjning onsdags till 36,5). Antingen så har jag missuppfattat helt den här cykeln och inte ägglossat alls eller så har jag sovit med öppen mun haha 😅 (hoppas det). Så även jag får avvakta lite och se kommande dagar hur det utspelar sig. 
    Anonym (Hoppaspånummer3) skrev 2024-11-29 07:33:08 följande:

God morgon! Kunde inte hålla mig längre, testade imorse. Tror att jag är på ÄL+10-11 och beräknar mensen till tisdag (Om jag utgår från min normala cykel på 26 dagar). Har de senaste dagarna haft väldigt mycket molvärk/mensvärk, lite hugg och stickningar typ och mått illa (?) men sånt där kan ju vara skensymptom. 

Jag tycker mig se en supersvag linje (tycker det syns mer i verkligheten än vad som lyckades fastna på bild) men vet inte om jag bara inbillar mig. Vad tror ni?  

Åh vilken jobbig väntan nu några dagar innan jag testar igen. Har i mina två tidigare graviditeter alltid väntat till BIM+1 innan jag testat, då har det inte varit någon tvekan om resultatet.

Åh så spännande! Jag tycker mig kunna ana en liten linje, nästan lättare att se dock utzoomad bild än inzoomad 🙈😍 hoppas det blir tydligare kommande dagar!
    Är inte bra på detta med tempning hehe, men är det inte så att den sänks lite innan den höjs igen om en ägglossning skett? Jag har ingen aning som sagt. Eller är det så att den bara höjs. Komplicerat tills man kommit in i det. 
  • Vallmo93
    mothertotwo skrev 2024-11-29 11:15:10 följande:
    Är inte bra på detta med tempning hehe, men är det inte så att den sänks lite innan den höjs igen om en ägglossning skett? Jag har ingen aning som sagt. Eller är det så att den bara höjs. Komplicerat tills man kommit in i det. 
    Kan sänkas men inte för alla och alltid ☺️ jag kan se det ibland men långt ifrån majoriteten av cyklerna.

såg även att du tar temp rektalt så då är ju inte öppen mun orsak 😅 vet du var du är i cykeln?

men ja - ju längre man tempar desto bättre (och roligare) blir det, för att förstå sina egna mönster 😄
  • mothertotwo
    Vallmo93 skrev 2024-11-29 11:20:25 följande:
    Kan sänkas men inte för alla och alltid ☺️ jag kan se det ibland men långt ifrån majoriteten av cyklerna.

såg även att du tar temp rektalt så då är ju inte öppen mun orsak 😅 vet du var du är i cykeln?

men ja - ju längre man tempar desto bättre (och roligare) blir det, för att förstå sina egna mönster 😄
    Ja men jag läste till mig att det var mest pålitligt med rektalt så tänkte att jag kör på det. 😂 Jag är på dag 6 nu och mensen var helt borta igår. Tror inte att jag har ägglossning förrän mellan dag 20-22 i cykeln ändå. Men den kan ju överraska. Nu ska det bli intressant och se om det är så som jag misstänker. Jag misstänker att jag inte får ägglossning i samband med sekretet ändrar sig, utan tror att ägglossningen sker flera dagar efter och när man blivit "torr".
  • Malines

Kan dela mina senaste NC grafer. Jag tempar oralt och är inte super noggrann vilken tid jag tempar på morgonen men gör det sekunden jag vaknar. Sover ibland med öppen mun och ibland med stängd men tycker ändå att man kan följa mina grafer rätt tydligt ☺️

Det som NC missade i början var att den sa till mig att börja testa för ÄL för sent så missade en ÄL i början tyvärr, innan NC hade lärt sig min temp... så det är tips att börja kolla lite tidigare än vad appen säger. 

Fick blinkande smiley på CB både igår och idag så verkar stämma fint 🥳

• MG98

Vilka har passerat äl och hur har eran kropp varit? Vad är er känsla? 

Är idag på äl + 6 och kroppen har verkligen snackat ett annat språk mot vad jag är van vid. Självklart söker man symtom och tecken så är ändå väl inställd på att det i många fall kan vara ren inbillning 😅 Men tempen som är svår att påverka eller inbilla sig är stadig och hög vilket känns hoppfullt. 

Har tidigare nämnt min lite konstiga tapp denna månaden, idag är den dock fortfarande bakåtvänd men inte lika mycket uppåt utan mer normalt bakåt tycker jag, mjukare, börjar påminna om läppar och fortfarande relativt hög! Är ju så små skillnader men denna gången tror jag inte jag inbillar mig. 

Flytningar: 
    Har fått sedan igår kraftigt ökad mängd flygningar, riktigt tjock och vit, lite lite gulaktig men lukter inget konstigt. Är till och med lite jelly och stretchig igen men mycket tjockare än vid äl.
    Hur har era flytningar förändrats och har ni tidigare erfarenheter av det vid graviditet? 

Åh nu vill man bara spola fram tiden! 

• mo4s

Tredje dagen med blinkande gubbe, beräknad ägglossning 2-3/12. 

Idag fick jag en liten liten höjning på teststickan. Kan inte ni som använder appen Premom lägga in era kurvor/tester antingen tidigare cyklar eller om ni har haft ägglossning 🙏🏼

• mo4s
    Siripiri skrev 2024-11-29 08:58:15 följande:
    Jag pratade med en barnmorska idag angående mina missfall och hon sade att i Stockholms region har dem som rutin att man får komma in för blodprov för att Kolla sitt TSH. För tydligen kan det gå upp mycket när man blir gravid 🙄 Jag har alltid haft under 1 när jag har tagit blodprov innan men så sade hon som sagt att det kan stiga när man blir gravid. Så kan vara värt att kolla det alla ni här som fått missfall innan♥️ om inte eran MVC vill göra det så använd werlabs eller testmottagningen som jag gjorde! 

Ja, det är superbra att man tsh-testar alla gravida. Jag fick veta att jag hade problem med sköldkörteln ungefär ett halvår tidigare, så hade tur och kunde påbörja medicinering. 

Jag var på provtagning idag och visade 0,1 på tsh (referens, 0,3-4,2) så nu känner jag mig ganska nedslagen. Jag tar Levaxin på läkarens rekommendation och höjde dosen i samband med att jag plussade i oktober, så tänker att den höjningen kanske gör att jag nu, två månader efter har lågt värde eftersom att jag inte längre är gravid? Minskade dosen igen efter det bekräftade missfallet.

Har läkarbesök 9/12 men känns väldigt långt bort och känner mig rätt uppgiven nu att detta ska påverka ägglossning och kvalitén på de befruktade ägget.. 😔

Svar på tråden BIM december