• Anonym1050

BIM december

hej hej !!
    detta är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i december 2024 ! Här dissktetar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden. 

presentera dig gärna och häng på ! 

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu avslutar vi året med den bästa presenten 😍

• Svar på tråden BIM december
  • mo4s
    mothertotwo skrev 2024-11-28 20:02:37 följande:
    Ok, jag har hört lite olika om vad som är bäst men låter egentligen lättast med oralt haha. Det ska inte vara avancerat när man är morgon trött av sig. Jag är egentligen lite fundersam om jag klarar av detta. Jag är expert på att snooza väckarklockan miljoner gånger innan jag vaknar. Gör det tydligen under tiden jag sover. 

Men gör det något om det typ pendlar varje morgon med en marginal på ca 30 min? 😇 Typ ena morgonen 05:30 och nästa 06 för att sen nästa igen vara 05:30 eller måste det vara EXAKT samma tid varje dag?
    Jag tänker att ju närmare i tid varje dag desto pålitligare. Men jag är ingen expert, började tempa denna cykel 😁 

Jag har börjat gå upp nu när klockan ringer för att ta ägglossningstest också, så har blivit en ny morgonrutin 😅

Innan ställde jag klockan, tog tenp och somnade om 😴

Min sambo har läst på om tempning och är lite skeptisk till det eftersom det tydligen kan variera beroende på tex. Temperaturen i rummet, som är svårt att påverka. Men jag kör på och hoppas att det ger någon typ av indikation iallafall 🙏🏼 
  • mothertotwo

Jag frågade ChatGPT om vad som är bäst 😂 
    Ska tydligen vara bäst att ta den rektalt eller vaginalt. Det här svarade den tillbaka på min fråga: 

När det gäller att mäta basal kroppstemperatur (BBT) för att spåra ägglossning är det bästa och mest exakta sättet att mäta rektalt eller vaginalt. Här är en översikt av de olika metoderna:

1. Rektal temperatur

Bäst precision: Mätning rektalt ger den mest konsekventa och exakta temperaturen eftersom den reflekterar kroppens kärntemperatur, vilket är den mest stabila och pålitliga indikatorn på kroppstemperatur.

Fördelar: Rektal mätning tenderar att vara mycket noggrann och är ett bra val om du vill få den bästa precisionen i dina BBT-mätningar.

Nackdelar: Det kan vara obekvämt för vissa, och det kräver att man har en digital rektaltermometer.

2. Vaginal temperatur

Nästan lika noggrant som rektalt: Vaginal mätning kan också ge mycket precisa resultat och är ett alternativ för kvinnor som tycker att rektal mätning är obekväm. Denna metod tenderar att vara något mindre exakt än rektal, men skillnaden är liten.

Fördelar: Den är bekvämare än rektal mätning för många och används ofta av kvinnor som vill undvika att mäta via anus.

Nackdelar: Precis som vid rektal mätning kan det kännas obekvämt och kräver noggrant hygienarbete för att undvika infektioner.

3. Oral temperatur

Mindre exakt: Oral mätning (i munnen) är den minst exakta metoden för att mäta BBT, eftersom temperaturen kan variera beroende på hur mycket luft som finns i munnen, om du har druckit något varmt eller kallt, eller om du har sovit med munnen öppen.

Fördelar: Den är den mest praktiska metoden och mindre obehaglig än de andra, vilket gör att den ofta används för febermätning.

Nackdelar: Eftersom temperaturen i munnen inte är lika stabil och representativ för kroppens kärntemperatur som den rektala eller vaginala temperaturen, kan den ge mindre tillförlitliga resultat när det gäller att exakt förutsäga ägglossning.
  • mothertotwo
    mo4s skrev 2024-11-28 20:13:06 följande:
    Jag tänker att ju närmare i tid varje dag desto pålitligare. Men jag är ingen expert, började tempa denna cykel 😁 

Jag har börjat gå upp nu när klockan ringer för att ta ägglossningstest också, så har blivit en ny morgonrutin 😅

Innan ställde jag klockan, tog tenp och somnade om 😴

Min sambo har läst på om tempning och är lite skeptisk till det eftersom det tydligen kan variera beroende på tex. Temperaturen i rummet, som är svårt att påverka. Men jag kör på och hoppas att det ger någon typ av indikation iallafall 🙏🏼 
    Ja man får nästan ta och göra det till en morgon rutin. Jag skippar ägglossningstest då dem bara visade negativt trots att gyn såg en dominant follikel som skulle släppa närsomhelst. Men tog en hel månad och sen blev dem tillslut helt blanka. Var ingen direkt stegring på dem. Men det är så olika för alla :) 
    Ska bli intressant hur jag ska få in min tempning till en morgonrutin. Min sambo vet inte om det än så han kommer bara fråga mig vad fan jag håller på med hahaha. 
  • mo4s
    mothertotwo skrev 2024-11-28 20:19:27 följande:
    Ja man får nästan ta och göra det till en morgon rutin. Jag skippar ägglossningstest då dem bara visade negativt trots att gyn såg en dominant follikel som skulle släppa närsomhelst. Men tog en hel månad och sen blev dem tillslut helt blanka. Var ingen direkt stegring på dem. Men det är så olika för alla :) 
    Ska bli intressant hur jag ska få in min tempning till en morgonrutin. Min sambo vet inte om det än så han kommer bara fråga mig vad fan jag håller på med hahaha. 
    Såg i en annan tråd att man kan använda någon kalkylator för att räkna om temperaturen om man inte mäter samma varje dag. Du kan kolla vad det är eller googla vidare 🤩

mymonthlycycles.com/bbtadjust.jsp
  • Anonym (MiniandMe)

Kul! 5:e försöket denna månad med första barnet. Hoppas så så mycket på en liten julklapp❤️

1/12 - pfk1991
    1/12 - Rdlsgdl9922
    2/12 - Frukörsbär
    2/12 - Sanso
    2/12 - RainbowFamilyDreams
    3/12 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    3/12 - Anonym (mt)
    5/12 - Annpor
    5/12 - Elvaa11
    5/12 - Anonym (Lantisen)
    6/12 - Errorika
    7/12 - MG98
    8/12 - Anonym (FörstaBebisen)
    8/12 - väntarpåfyran
    8/12 - Vallmo93
    10/12 - Anonym1050
    10/12 - Siripiri 
    10/12 - Finafisken123
    11/12 - Anonym (Oliven)
    11/12 - B3tt4n
    11/12 - Peanut25 
    12/12 - Ella-Bella
    16/12 - Malines
    18/12 - mo4s
    18/12 - barntokiggg
    18/12 (anonym) önskanomnr6
    19/12 - Anonym (Janey)
    19/12 - Anonym (A)
    20/12 - Anonym (Universitetsbebis)
    21/12 - Anonym (BarnlängtanVSjobbmoral)
    23/12 - Karamell
    23/12 - Anonym (MiniandMe)
    24/12 - ILi22
    24/12 - Björkskogen 
    28/12 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    29/12 - Anonym (mt)
    31/12 - TrueResolution
  • NassaNisse

Ni som känt på tappen eller har koll på den? 
    varför vänder den sig bakåt och uppåt kan nästan inte känna ?hålet? och jag brukar inte ha några problem. 

den har liksom rullat upp sig 
    någon som vet? 

• mo4s

Någon mer här som har hypotyreos? Jag har haft ganska bra värden sista tiden men blir lite nojig nu eftersom jag fick missfall förra gången. Har bokat tid till läkare för ny bedömning och tänkte göra provtagningen imorgon om jag hinner så att jag vet hur det ser ut. 

• MG98
    NassaNisse skrev 2024-11-28 20:51:05 följande:

varför vänder den sig bakåt och uppåt kan nästan inte känna ?hålet? och jag brukar inte ha några problem. 

någon som vet? 

Samma som mig ju! 😅 🙋🏽?♀️
    Varför vet jag inte dock! Har inte riktigt känt det så tydligt tidigare cykler och var supertydligt så redan på äl + 3 och verkar nästan bara bli värre. Alltså mer bakåt/uppåtriktad! Den är alla iaf definitivt inte på väg ner än. Fortfarande hård dock, ska nog vara mjukare för att indikera graviditet. Men är ju för tidigt ändå, äl +6, men söka symtom/tecken gör vi alla tror jag 🙈 
  • Anonym (Hoppaspånummer3)

God morgon! Kunde inte hålla mig längre, testade imorse. Tror att jag är på ÄL+10-11 och beräknar mensen till tisdag (Om jag utgår från min normala cykel på 26 dagar). Har de senaste dagarna haft väldigt mycket molvärk/mensvärk, lite hugg och stickningar typ och mått illa (?) men sånt där kan ju vara skensymptom. 

Jag tycker mig se en supersvag linje (tycker det syns mer i verkligheten än vad som lyckades fastna på bild) men vet inte om jag bara inbillar mig. Vad tror ni?  

Åh vilken jobbig väntan nu några dagar innan jag testar igen. Har i mina två tidigare graviditeter alltid väntat till BIM+1 innan jag testat, då har det inte varit någon tvekan om resultatet.

• Anonym (Ano)
    NassaNisse skrev 2024-11-28 20:51:05 följande:

någon som vet? 

Vet inte tyvärr, men har läst dina andra inlägg om testerna. Varför tar du inte bara ett digitalt så får du svart på vitt om du är gravid eller ej? ❤️ så svårt att spekulera. Önskar dig lycka till! 
Svar på tråden BIM december