• Anonym (Förälder)

Ska man lägga sig i ?

Min dotter är 10 år och de är ett gäng på 4 tjejer som hållit ihop många år. I trean va det mycket tjafs mellan dom och det ändrades lite i gruppen med ?bästisar? osv helt plötsligt började de andra tre leka efter skolan men frågade aldrig vår dotter. De leker alla i skolan och hon leker en och en men hon får aldrig vara med när dessa ska leka tre. Hon har frågat varför och de säger bara vet inte !? Har pratat med en av föräldrarna som vi har fin kontakt med , de har sagt att hemma hos dom är det antingen en eller alla tjejer som gäller . Men de andre föräldrarna har jag inte lika bra kontakt med men de verkar aldrig ifrågasätta varför vår dotter aldrig är med . Hon kommer ofta hem ledsen i dessa situationer. 

Ska jag prata med de andre föräldrarna hur de uppfattar situationen? Va länge inne på att de ska försöka lösa det själva men tjejerna fortsätter ju och jag känner hon blir utfryst i dessa situationer. 

• Svar på tråden Ska man lägga sig i ?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (C) skrev 2024-11-07 20:25:35 följande:
    Jag ljuger inte, jag bara förklarar kontentan av allt skit du sitter här och skriver. Det är bara du som ljuger att det där inte är utfrysning. 
    Du ljuger! Om ett flertal saker! När ska du erkänna att du ljuger om saker jag skriver?
  • Anonym (C)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-07 20:34:21 följande:
    Du ljuger! Om ett flertal saker! När ska du erkänna att du ljuger om saker jag skriver?
    jag citerade dig direkt, så det är bara konstigt när du påstår att man ljuger. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (C) skrev 2024-11-07 20:35:31 följande:
    jag citerade dig direkt, så det är bara konstigt när du påstår att man ljuger. 
    Du har inte alls citerat mig!! Du sitter bara och ljuger så du tror dig själv!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nej)
    Anonym (C) skrev 2024-11-07 20:41:26 följande:
    Nu är du bara fånig gå och lägg dig.. Som sagt, det är en riktigt weird take... nu får du låta TS skriva med någon annan nu här inne. 
    DU LJUGER. När ska du erkänna att du ljuger om saker jag skriver?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nej)
    Anonym (C) skrev 2024-11-07 20:44:17 följande:
    lol, jag ser framför mig en viftande liten dvärg hitler. 
    När ska du erkänna att du ljuger om saker jag skriver?
  • Anonym (Förälder)

Herregud 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Fi) skrev 2024-11-07 17:10:50 följande:

Jag kan så klart bara spekulera men om jag ser till min dotters kompisgäng och hur de fungerar tillsammans så kommer jag att tänka på vissa saker. Hon har flera gånger berättat om hur hon gillar att leka med flera av dem en och en, men att tjejerna i vissa kombinationer blir tråkiga av olika skäl. Det kan vara att två då bara pratar med varandra och utrsluter de andra eller att en flicka lockar fram inte så trevliga egenskaper hos någon annan. Så vissa funkar hon ihop med två och två, men inte om de är flera tillsammans. 

Det här kan jag mycket väl tänka mig stämmer. Det va mycket tjafs i trean , de har väldigt olika personligheter som märks ännu mer nu i fyran. 

Men alla fyra va hemma hos oss för ett tag sen, de hade jätteroligt, det hördes och ingen ville gå hem efter flera timmar. Vilket gör att jag tycker det känns som en ?grej? de andra tre gör , att de har ?fastnat? i att de ska leka tre från när det var tjafsigt i trean . 

• Poison82

Wow.
    Anonum (c) och Anonym (nej) , Snacka om att ta över och totalt förstöra en tråd med sitt egna personliga tjafs. Hjälper säkert ts jättemycket.

Ts. Nä du kan nog inte göra så mycket. Dom tjejerna vill leka bara dom 3 och vill bara leka ensam med din dotter. Det är tufft och jag vet inte exakt hur du ska hjälpa din dotter mer än att kanske börja på någon ny fritidsaktiviteter och kanske finna nya vänner att hänga med på fritiden på så sätt. För om jag fatta dig rätt så är det inga problem under skoltid?

• Anonym (Göran)

En jobbig och tråkig situation. 

Men tyvärr så är livet. Vänner kommer och går. Man kan inte tvinga barn att leka med varandra. 

som sagt mycket tråkigt och känslosamt. Men vem vill tvinga sig till umgänge. 

• Anonym (C)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-08 07:36:56 följande:

Men alla fyra va hemma hos oss för ett tag sen, de hade jätteroligt, det hördes och ingen ville gå hem efter flera timmar. Vilket gör att jag tycker det känns som en ?grej? de andra tre gör , att de har ?fastnat? i att de ska leka tre från när det var tjafsigt i trean . 

Jag tror att problemet är att det är sårande om man inte förstår att det går att fixa flera.

oftast blir vi sårade om vi har lite utav något som vi gillar och det försvinner utan att vi kan göra något åt det.

Men lösningen på det är ju att börja leka med lite flera, för då så har man fler val. 
  • Anonym (Förälder)

Vi uppmuntrar ofta att hitta fler vänner men hon tycker det är svårt hur man skaffar nya vänner . Hon kan prata och umgås i skolan med fler grupper men att komma in i dessa grupperingar är svårt.

Sen är det mycket sånt här även i de andra grupperna vet jag. Mycket drama .

• Anonym (C)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-11-08 10:27:56 följande:

Vi uppmuntrar ofta att hitta fler vänner men hon tycker det är svårt hur man skaffar nya vänner . Hon kan prata och umgås i skolan med fler grupper men att komma in i dessa grupperingar är svårt.

Misstänkte att hon tycker det och att det är därför hon är ledsen. Tror inte att hon klarar det kanske? Men det gör hon säkert, om du kan lära henne hur man faktiskt gör det. Eller hjälper henne in i en sportgrupp eller något. Vips så har man nya vänner, och glömmer bort att de gamla faktiskt finns ens. 
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2024-11-08 10:33:01 följande:
     Tror inte att hon klarar det kanske? 
    Uppmuntran eller självförtroendet? 
  • Anonym (Förälder)

Det bästa hade varit om hon slutade hänga upp sig på just dessa tre hela tiden. 

Just sport är inte hennes grej men hon har gått på två andra aktiviteter, den ena ledde inte till vänskap som i att de umgicks på fritiden men satt och pratade på nätet osv den andra kom för få så det blev inget av det. Synd då hon hade älskat det, det var teater 🙂

Jag märker att klimatet blivit hårdare nu i hela klassen . Kan tilläggas att två av de andre tjejerna kan va mindre snälla även mot den tredje tjejen ibland , ibland får hon inte va med de två heller som blivit bästisar. Klassen överlag kan vara lite elak mot den tredje tjejen ibland och min dotter försvarar alltid henne , ändå är det hon som får skiten sen . De andre två vågar inte säga något och har till o med själva skrattat åt tjejen ibland . Rörigt och ja? sen är inte vår dotter en ängel heller . Det har jag aldrig sagt . Hon kan hon med men låter alla vara med iaf.

• Moderator

Det har blivit relativt stökigt i tråden.
    Tänk på att det inte är tillåtet med personangrepp.
    Tråden stängs och öppnas igen då den rensats.

Svar på tråden Ska man lägga sig i ?