• Anonym (anonym)

våldtagen av min bästa väns sambo?

Hej, jag var ut med min bästa vän en lördag, vi båda blev extremt fulla och började bråka. Jag minns inte varför vi bråkade men hennes kille följde mig hem och sedan hade vi sex, minns bara korta glimtar av detta. Har ingen aning hur det blev så, och mår så jävla dåligt över det, jag grät hysteriskt och berättade för min pojkvän. Han vill att jag berättar för min kompis, men hon älskar han så mycket och pratar om hur han är så perfekt och hur bra deras förhållande är osv. Han är 20 år äldre än mig, han var i princip nykter. Jag har aldrig varit så full någonsin, men skuldbelägger mig själv ju mer tiden går. Sa jag eller gjorde jag någon som fick han att agera så? Tänk så  tog jag någon intiativ som jag inte minns? Jag är rädd att om jag berättar för henne kommer hon välja hans parti vilken hon alltid gör. Vill dö, detta är en enda mardröm, vill vakna upp NU

• Svar på tråden våldtagen av min bästa väns sambo?
  • Anonym (Halv sanning, eller mindre?)
    Anonym (M) skrev 2024-10-30 18:04:05 följande:

Belägg är upp till rättsväsende att reda ut, är inte upp till oss i tråden att komma fram till vad som har hänt. Ts misstänker att hon blivit utsatt för ett brott, behövs inte mer grund än så för att kunna anmäla, så därför kan hon också anmäla det om hon vill.

Självfallet har ts sina rättigheter. Detta skriver jag under på alla dar i veckan!

Men det jag har ifrågasatt är på vilket sätt du anser dig ha grund för att ge ts rådet att anmäla?

Mitt ifrågasättande handlar alltså om dig och ditt råd,
    men absolut inte om ts och hennes rättigheter.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 11:39:12 följande:
    Självfallet har ts sina rättigheter. Detta skriver jag under på alla dar i veckan!

Men det jag har ifrågasatt är på vilket sätt du anser dig ha grund för att ge ts rådet att anmäla?

Mitt ifrågasättande handlar alltså om dig och ditt råd,
    men absolut inte om ts och hennes rättigheter.
    Och det har jag svarat på: Eftersom TS misstänker att hon har blivit utsatt för ett brott 
  • Anonym (Svårt)

Det här är jättesvårt och jag har tyvärr inga bra råd. Jag är själv av åsikten att är man full, mer än några enstaka glas så kan man inte riktigt samtycka (tex om en person ska gå med på att vara med i en studie så säger etiken att man måste vara decision capacitated, dvs inte påverkad av något yttre som påverkar beslutsfattningen.

Med det sagt så tycker jag inte automatiskt att det blir våldtäkt. Jag vet flera, mig själv inkluderat, som får blackout långt innan jag krälar på marken. Har hört av andra att jag knappt verkar full fast jag själv har grova minnesluckor. minnesluckorna uppstår för att hjärnan inte kan skapa nya minnen, men högre funktioner som tal och gång kan fortfarande funka bra. Har haft konversationer med nyktra människor under blackouts som jag själv inte minns men dom gör.

Det är ju svårt för dig att veta iom att du inte minns, det skulle kunna vart våldtäkt, men du skulle också ha kunnat ta initiativ?, ingen skuldbeläggning menad. 

bästa är kanske att snacka med killen. Inte fråga för om det nu var våldtäkt kommer han neka, utan kanske anspela på att du inte riktigt ville och se hur han reagerar. Är han skyldig (och har ett samvete) är sannolikheten stor att han blir obekväm.

Låter i allmänhet som en jättejobbig situation, fundera på att dricka mindre i framtiden  

• Anonym (Man2)
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 13:01:58 följande:
    Och det har jag svarat på: Eftersom TS misstänker att hon har blivit utsatt för ett brott 
    Hon har själv även skrivit att hon misstänker att hon tagit initiativ till sex med sin bästa väns partner. Bästa är att sluta dricka så mycket så man riskerar att förföra vänners partner.
  • Anonym (M)
    Anonym (Man2) skrev 2024-11-04 13:59:39 följande:
    Hon har själv även skrivit att hon misstänker att hon tagit initiativ till sex med sin bästa väns partner. Bästa är att sluta dricka så mycket så man riskerar att förföra vänners partner.
    Det är två olika saker och det ena utesluter inte det andra 
  • Anonym (Man2)
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 14:18:55 följande:
    Det är två olika saker och det ena utesluter inte det andra 
    Absolut båda situationerna kan ha inträffat. Går ju inte att utesluta att hon tog initiativet och inte fick samtycke och han är är offret. Långsökt och inget jag själv tror på men inget som inte går att utesluta. Det jag tror är ett hon har dåligt samvete för att hon knullat med sin bästa kompis man och försöker förminska sin egen del och lägga över ansvaret på kompisens man som var nästan nykter. Hur avgör en person som är så full som TS beskriver sig om någon annan är nykter eller ej.
  • Anonym (M)
    Anonym (Man2) skrev 2024-11-04 14:40:08 följande:
    Absolut båda situationerna kan ha inträffat. Går ju inte att utesluta att hon tog initiativet och inte fick samtycke och han är är offret. Långsökt och inget jag själv tror på men inget som inte går att utesluta. Det jag tror är ett hon har dåligt samvete för att hon knullat med sin bästa kompis man och försöker förminska sin egen del och lägga över ansvaret på kompisens man som var nästan nykter. Hur avgör en person som är så full som TS beskriver sig om någon annan är nykter eller ej.
    Och då kan han också anmäla, om han anser att han är offret och har blivit utsatt för ett brott. Det är ju upp till honom. Båda parter kan anmäla om de misstänker de har blivit utsatt för ett brott.
  • Anonym (Man2)
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 15:01:40 följande:
    Och då kan han också anmäla, om han anser att han är offret och har blivit utsatt för ett brott. Det är ju upp till honom. Båda parter kan anmäla om de misstänker de har blivit utsatt för ett brott.
    Ja det är ingen skillnad. 
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 13:01:58 följande:

Om jag har misstagit mig så är jag beredd rätta mig.

Jag verkar ha råkat missat den delen där ts skriver att hon "misstänker att hon blivit utsatt för ett brott".
    Visa med länk/citat så att jag också kan och läsa helheten där ts beskriver denna sin misstanke.

Jag har försökt med "visa endast" för ts men kan ändå inte hitta det där att hon misstänker detta.
    Jag har bara lyckats hitta de delar där ts ställer en eller flera öppna frågor om det.

Om du har hittat och kan visa det där om att ts verkligen "misstänker att hon blivit utsatt för brott" så förstår jag i så fall att det ligger något bakom ditt råd.

Men om du råder ts att anmäla, bara för att ts ställer en öppen fråga, i så fall förstår jag fortfarande inte din grund till att du väljer att ge ditt råd till ts?

• Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 16:41:25 följande:

Om jag har misstagit mig så är jag beredd rätta mig.

Jag verkar ha råkat missat den delen där ts skriver att hon "misstänker att hon blivit utsatt för ett brott".
    Visa med länk/citat så att jag också kan och läsa helheten där ts beskriver denna sin misstanke.

Jag har försökt med "visa endast" för ts men kan ändå inte hitta det där att hon misstänker detta.
    Jag har bara lyckats hitta de delar där ts ställer en eller flera öppna frågor om det.

Om du har hittat och kan visa det där om att ts verkligen "misstänker att hon blivit utsatt för brott" så förstår jag i så fall att det ligger något bakom ditt råd.

Men om du råder ts att anmäla, bara för att ts ställer en öppen fråga, i så fall förstår jag fortfarande inte din grund till att du väljer att ge ditt råd till ts?

Våldtagen av min bästa väns sambo?

Alltså TS frågar sig om hon blivit våldtagen av denna man = misstanke. Det är ju det hela diskussionen som TS ville ha, handlar om, om våldtäkt kan ha hänt. Så ja TS misstänker att hon kan ha blivit utsatt för brott.
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 16:58:30 följande:
    Våldtagen av min bästa väns sambo?

Alltså TS frågar sig om hon blivit våldtagen av denna man = misstanke. Det är ju det hela diskussionen som TS ville ha, handlar om, om våldtäkt kan ha hänt. Så ja TS misstänker att hon kan ha blivit utsatt för brott.
    Nej, jag delar verkligen inte din tolkning och ditt eget tyckande.
    Det saknar grund.

Att ställa en öppen fråga, som underlag för resonemang i en tråd, för att få svar på vad andra tycker i denna fråga,
    det är för mig inte alls samma som att ts har uttryckt att hon "misstänker att hon blivit utsatt för brott".

Om man t ex skulle fundera på att juridiskt göra en anmälan så är det ju en himmelsvid skillnad mellan att ställa en öppen fråga om ett brott eller att uttrycka att man faktiskt misstänker att man blivit utsatt för ett brott.

Jag anser det vara mycket stor skillnad rent allmänt, t ex i ett forum som detta, likväl som jag är absolut övertygad att det är en väsentlig skillnad rent juridiskt, om man uppger att man misstänker att man varit utsatt för brott i relation till att man ställer en öppen fråga.

Nu om inte förr så borde du kunna förstå min frågeställning till dig, om du bara vill försöka ha ett öppet sinne, gällande vilken grund du personligen anser att du har, för att du gör ditt val att ge ditt råd till ts.

Min åsikt är att du egentligen saknar grund, och min åsikt har nu ytterligare stärkts.
    Det verkar bara vara någon typ av din egen negativa tolkning, ditt eget tyckande, troligen då grundat på något i din egen person eller i din egen bakgrund, men att det helt saknas faktisk grund just i ts fall och i det ts faktiskt har beskrivit.
    För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något, som det där med ordet "misstanke", som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 17:15:01 följande:
    Nej, jag delar verkligen inte din tolkning och ditt eget tyckande.
    Det saknar grund.

Att ställa en öppen fråga, som underlag för resonemang i en tråd, för att få svar på vad andra tycker i denna fråga,
    det är för mig inte alls samma som att ts har uttryckt att hon "misstänker att hon blivit utsatt för brott".

Om man t ex skulle fundera på att juridiskt göra en anmälan så är det ju en himmelsvid skillnad mellan att ställa en öppen fråga om ett brott eller att uttrycka att man faktiskt misstänker att man blivit utsatt för ett brott.

Jag anser det vara mycket stor skillnad rent allmänt, t ex i ett forum som detta, likväl som jag är absolut övertygad att det är en väsentlig skillnad rent juridiskt, om man uppger att man misstänker att man varit utsatt för brott i relation till att man ställer en öppen fråga.

Nu om inte förr så borde du kunna förstå min frågeställning till dig, om du bara vill försöka ha ett öppet sinne, gällande vilken grund du personligen anser att du har, för att du gör ditt val att ge ditt råd till ts.

Min åsikt är att du egentligen saknar grund, och min åsikt har nu ytterligare stärkts.
    Det verkar bara vara någon typ av din egen negativa tolkning, ditt eget tyckande, troligen då grundat på något i din egen person eller i din egen bakgrund, men att det helt saknas faktisk grund just i ts fall och i det ts faktiskt har beskrivit.
    För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något, som det där med ordet "misstanke", som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.
    Jo det är precis vad det betyder. Om TS inte misstänkte att hon kan ha blivit våldtagen så finns ingen anledning till frågan.
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 17:27:06 följande:
    Jo det är precis vad det betyder. Om TS inte misstänkte att hon kan ha blivit våldtagen så finns ingen anledning till frågan.
    Nej,
    det är nog uppenbart för alla andra att det är stor skillnad mellan att uttrycka att man misstänker att man varit utsatt för brott i jämförelse med att man ställer en öppen fråga.

Det du påstår vara precis vad det betyder är ju bara din egen negativa tolkning, eller faktiskt något som du lyckas inbilla dig själv,
    men som faktiskt saknar grund i verkligheten.

För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något,
    på motsvarande sätt som du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",
    som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.

Ts har faktiskt inte uppgett att hon misstänker brott.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-04 17:40:45 följande:
    Nej,
    det är nog uppenbart för alla andra att det är stor skillnad mellan att uttrycka att man misstänker att man varit utsatt för brott i jämförelse med att man ställer en öppen fråga.

Det du påstår vara precis vad det betyder är ju bara din egen negativa tolkning, eller faktiskt något som du lyckas inbilla dig själv,
    men som faktiskt saknar grund i verkligheten.

För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något,
    på motsvarande sätt som du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",

Ts har faktiskt inte uppgett att hon misstänker brott.
    Jo våldtäkt är ett brott och TS frågar sig om hon kan ha blivit våldtagen. Så jo misstanken om att det kan ha hänt finns där
    Anonym (M) skrev 2024-11-04 17:47:23 följande:
    Jo våldtäkt är ett brott och TS frågar sig om hon kan ha blivit våldtagen. Så jo misstanken om att det kan ha hänt finns där

Det där är bara ditt eget tyckande.

du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",

Ts har faktiskt inte uppgett, inte skrivit, att hon misstänker brott.

Ts har ställt en öppen fråga.

Det är skillnad.

• Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-05 09:08:28 följande:

Det där är bara ditt eget tyckande.

du lyckades inbilla dig gällande det där med ordet "misstanke",

Ts har faktiskt inte uppgett, inte skrivit, att hon misstänker brott.

Ts har ställt en öppen fråga.

Det är skillnad.

Nej visst TS har inte skrivit uttryckligen de orden, att hon misstänker ett brott, men våldtäkt är ett brott och hon grubblar över om hon kan ha blivit våldtagen, misstänkte hon inte att det kan ha hänt så vore det hela en ickefråga. 
    Anonym (M) skrev 2024-11-06 12:50:35 följande:
    Nej visst TS har inte skrivit uttryckligen de orden, att hon misstänker ett brott, men våldtäkt är ett brott och hon grubblar över om hon kan ha blivit våldtagen, misstänkte hon inte att det kan ha hänt så vore det hela en ickefråga. 
    Tack för att du äntligen lyckas se och medge denna tydliga och viktiga skillnad.

Men snälla du, att djupt ångra att man har varit otrogen med sin bästa väns man,
    det är verkligen inte en ickefråga!

Det har faktiskt hänt.
    Har du inte läst trådstarten och ts inlägg?
    Du kan inte på fullt allvar mena att en sådan sak för dig är att betrakta som en ickefråga?

Jag betraktar det som en stor och mycket svår fråga.
    Och jag är helt övertygad att detta faktum är en stor fråga för ts och det skulle vara mycket märkligt (omöjligt?) om detta faktum inte skulle påverka henne i hennes känslor gällande det hon upplevt, eller det hon funderar över och som hon inte minns, att det påverkar allt hon skriver, såväl i trådstarten som i de inlägg som följer.
    Det är för mig både mänskligt och fullt förståeligt.

Jag skulle aldrig kunna begära av en människa att hon skulle klara vara objektiv och faktabaserad i sina känslor och i sin beskrivning av en sådan händelse. Särskilt inte när hon var höggradigt berusad.

Efter att du och jag återigen har utbytt några inlägg med varandra så borde det nu finnas ännu mer anledning för dig att fundera över vilken grund du har för att ge dina egna personliga tvärsäkra råd till ts att anmäla.

Jag för min del är mycket frågande till om det finns någon som helst stabil grund för en anmälan.
  • Anonym (M)
    Anonym (Halv sanning, eller mindre?) skrev 2024-11-06 13:34:00 följande:
    Tack för att du äntligen lyckas se och medge denna tydliga och viktiga skillnad.

Men snälla du, att djupt ångra att man har varit otrogen med sin bästa väns man,

Det har faktiskt hänt.
    Du kan inte på fullt allvar mena att en sådan sak för dig är att betrakta som en ickefråga?

Och jag är helt övertygad att detta faktum är en stor fråga för ts och det skulle vara mycket märkligt (omöjligt?) om detta faktum inte skulle påverka henne i hennes känslor gällande det hon upplevt, eller det hon funderar över och som hon inte minns, att det påverkar allt hon skriver, såväl i trådstarten som i de inlägg som följer.

Jag skulle aldrig kunna begära av en människa att hon skulle klara vara objektiv och faktabaserad i sina känslor och i sin beskrivning av en sådan händelse. Särskilt inte när hon var höggradigt berusad.

Efter att du och jag återigen har utbytt några inlägg med varandra så borde det nu finnas ännu mer anledning för dig att fundera över vilken grund du har för att ge dina egna personliga tvärsäkra råd till ts att anmäla.

Jag för min del är mycket frågande till om det finns någon som helst stabil grund för en anmälan.
    Enda skillnaden är ordvalet. Våldtäkt är ett brott även om TS inte uttryckligen skriver ordet brott som hon misstänker kan ha hänt här.

Sen har jag inte skrivit att jag tvärsäkert råder TS att anmäla, utan det hon bara om hon vill. Hon måste inte presentera några grunder för att anmäla, annat än att hon misstänker att hon kan ha utsatts för ett brott, det är den enda grunden som behövs.
  • Anonym (Man2)

Det har faktiskt hänt.

Jag tolkar det som att TS griper efter halmstrån för att förminska eller friskriva dig från dina handlingar.

Stackars kvinnan som blivit bedragen av både bästa vännen och partner.
  • Anonym (M)

Det har faktiskt hänt.

Nej det är ingen viktig skillnad, det är bara ordval. Våldtäkt är ett brott och TS misstänker att hon kan ha blivit våldtagen. Så jo TS misstänker att hon har blivit utsatt för ett brott även om hon inte använde ordet brott. Och jag har fortfarande inte gett något tvärsäkert råd att TS ska anmäla, jag har skrivit att det gör hon som hon vill.
Svar på tråden våldtagen av min bästa väns sambo?