Anonym (M) skrev 2024-11-04 16:58:30 följande:
Våldtagen av min bästa väns sambo?
Alltså TS frågar sig om hon blivit våldtagen av denna man = misstanke. Det är ju det hela diskussionen som TS ville ha, handlar om, om våldtäkt kan ha hänt. Så ja TS misstänker att hon kan ha blivit utsatt för brott.
Nej, jag delar verkligen inte din tolkning och ditt eget tyckande.
Det saknar grund.
Att ställa en öppen fråga, som underlag för resonemang i en tråd, för att få svar på vad andra tycker i denna fråga,
det är för mig inte alls samma som att ts har uttryckt att hon "misstänker att hon blivit utsatt för brott".
Om man t ex skulle fundera på att juridiskt göra en anmälan så är det ju en himmelsvid skillnad mellan att ställa en öppen fråga om ett brott eller att uttrycka att man faktiskt misstänker att man blivit utsatt för ett brott.
Jag anser det vara mycket stor skillnad rent allmänt, t ex i ett forum som detta, likväl som jag är absolut övertygad att det är en väsentlig skillnad rent juridiskt, om man uppger att man misstänker att man varit utsatt för brott i relation till att man ställer en öppen fråga.
Nu om inte förr så borde du kunna förstå min frågeställning till dig, om du bara vill försöka ha ett öppet sinne, gällande vilken grund du personligen anser att du har, för att du gör ditt val att ge ditt råd till ts.
Min åsikt är att du egentligen saknar grund, och min åsikt har nu ytterligare stärkts.
Det verkar bara vara någon typ av din egen negativa tolkning, ditt eget tyckande, troligen då grundat på något i din egen person eller i din egen bakgrund, men att det helt saknas faktisk grund just i ts fall och i det ts faktiskt har beskrivit.
För mig är det i så fall närmare tro att du lyckas inbilla dig själv något, som det där med ordet "misstanke", som ju sedan visar sig sakna grund i verkligheten.