våldtagen av min bästa väns sambo?
Det här är jättesvårt och jag har tyvärr inga bra råd. Jag är själv av åsikten att är man full, mer än några enstaka glas så kan man inte riktigt samtycka (tex om en person ska gå med på att vara med i en studie så säger etiken att man måste vara decision capacitated, dvs inte påverkad av något yttre som påverkar beslutsfattningen.
Med det sagt så tycker jag inte automatiskt att det blir våldtäkt. Jag vet flera, mig själv inkluderat, som får blackout långt innan jag krälar på marken. Har hört av andra att jag knappt verkar full fast jag själv har grova minnesluckor. minnesluckorna uppstår för att hjärnan inte kan skapa nya minnen, men högre funktioner som tal och gång kan fortfarande funka bra. Har haft konversationer med nyktra människor under blackouts som jag själv inte minns men dom gör.
Det är ju svårt för dig att veta iom att du inte minns, det skulle kunna vart våldtäkt, men du skulle också ha kunnat ta initiativ?, ingen skuldbeläggning menad.
bästa är kanske att snacka med killen. Inte fråga för om det nu var våldtäkt kommer han neka, utan kanske anspela på att du inte riktigt ville och se hur han reagerar. Är han skyldig (och har ett samvete) är sannolikheten stor att han blir obekväm.
Låter i allmänhet som en jättejobbig situation, fundera på att dricka mindre i framtiden