Anonym (xxx) skrev 2024-10-29 21:06:05 följande:
Om någon jag känner berättar att hon blivit våldtagen och vill anmäla så stöttar jag.
Att anmäla en våldtäkt och eventuellt gå till rätten är ingen dans på rosor och inget man gör lättvindigt. Men självklart är det lika viktigt för våldtäktsoffer som andra brottsoffer att få en upprättelse som en fällande dom ger.
Att män blir friade betyder ju inte att de är oskyldiga, det betyder att det inte gått att bevisa brott.
Men snälla nån, i ts fall så är det ju ingen som berättar att den skulle ha blivit våldtagen!
Jag måste säga att för mig verkar du ha mycket livlig fantasi och du väljer uppenbarligen använda din fantasi för att tolka trådstarten så negativt som möjligt.
Du ger intryck som får mig fundera om du generellt väljer ha en mycket negativ inställning till gruppen män?
OBS:
Ts skriver en fråga i sin trådstart.
Och hon beskriver tydligt i sin berättelse att "vi hade sex".
Och hon finner anledning ställa frågor till sig själv som "sa jag eller gjorde jag något som ficka honom att agera så?"
"Tog jag något initiativ?"
Hon uttrycker alltså att hon själv är osäker gällande hennes egen roll i händelsen, osäker på vilka handlingar hon själv utförde och på vad hon själv sade till honom.
Det är alltså inte ställt utom tvivel att hon själv kan ha tagit initiativ till sexuella handlingar, kan ha uppmuntrat honom eller kan själv ha utfört handlingar av sexuell karaktär, och handlingar avsedda att göra honom sexuellt upphetsad. Det är inte ställt utom tvivel om hon själv kan ha sagt saker som tydligt är samtycke, eller kan uppfattas som att hon både givit samtycke och tagit initiativ till sex.
Det finns inget i trådstarten som motsäger något av detta.
Ts beskrivning är för mig något helt annat än att ts skulle berätta för dig eller för någon att hon har blivit våldtagen.
Det finns flera saker i ts trådstart som hon verkar tycka och känna är mycket värre, som ger henne mycket svårare känslor, t ex bråk, fylla, otrohet, att svika en nära vän, mm, vilket verkar upplevas som mycket svårare problem än just den delen som hon beskriver som att "vi hade sex".
Hur du kan få detta till något som skulle motsvara att någon du känner berättar för dig att hon blivit våldtagen, det övergår mitt förstånd. Då är din reaktion och dina ord snarare fullkomligt obegripliga.
Vilka märkliga bakomliggande orsaker som finns hos någon person som kan ge rådet till ts att polisanmäla mannen för våldtäkt är för mig fullkomligt obegripligt, mot den bakgrund jag ger ovan.