• Anonym (Ödet)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Min kille är läkare. Han VET att ett avbrutet samlag är osäkert. Av olika anledningar är han inte redo för barn (dels har vi varit ihop mindre än 1.5 år dels har han ett barn sen innan och är rädd att satsa igen). I övrigt är vår relation kärleksfull och jag ser mig själv bli gammal med honom oavsett barn eller ej även om jag LÄNGTAR.

Jag insisterade på kondomer fram till några mån sedan men när jag slutade ta det initativet körde han utan och drar ut typ två sekunder innan det går för honom.

Har nån haft en liknande historia? Hur gick det? Vi hade avbrutet samlag nära min ägglossning förra veckan och han stoppade även ett par fingrar i mig några min efteråt utan att tvätta av sperman.

Undrar också hur han tänker när han absolut inte är redo för barn men kör en så osäker metod. Ovilja att ta beslut, låta ödet bestämma, typ? Kan tillägga att han har noll koll på min cykel.

Moralpredikan undanbedes.

• Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 12:45:28 följande:
    Har ju tagit upp det rätt nyligen. Vill inte göra för nära inpå pga blir tjatigt. Jag frågade honom när han slutade använda kondom och han sa "tja ingen katastrof om det skulle ske". Men jag reagerade när han några v efter det sa i ett annat sammanhang att han har tvivel på om han vågar skaffa fler barn. Han har svårt med stora beslut överlag, själva stressen att fatta beslut har varit ett problem för honom  de senadte åren. Han säger att han blivit lätt neurotisk sedan han fick barn.

Se mitt senaste inlägg.

Frågade du VARFÖR han inte tycker att det är viktigt att använda kondom längre. Eller nämnde du det mest i förbigående? 

Du frågar här och är osäker. Vilket tyder på att ni faktiskt inte har prstat om detta tillräckligt.

Du tjatar inte. Du vill veta. Annars skulle du ju inte fråga här?

Att han har svårt att fatta beslut är ingen ursäkt. Han måste inte fatta beslut nu. Han måste inte ens fatta ett aktivt beslut, du måste bara få veta vad han är ok med och inte.

Barnfrågan är alldeles för viktig för att undvikas och hoppas på det bästa.

• Anonym (Ödet)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-28 12:56:59 följande:

Hej!

När jag träffade min man använde vis oss av avbrutet samlag som preventivmetod. Jag ville ha barn, var beredd på att ta risken. Maken har två barn sedan tidigare och var inte redo. Vi blev gravida och behöll barnet.

Med facit i hand tror jag att vår relation hade blivit bättre om vi tagit ett gemensamt beslut som vi gjorde med vårt andra barn. 

Så var det för oss, alla relationer är olika och har sina utmaningar.

Men oavsett tycker jag att avbrutet samlag är tortyr när den ena har en barnlängtan. Man kan inte förutsätta abort om man som man inte drar på sig en kondom. Då får man ta konsekvenserna av sitt agerande och ta ansvar tycker jag. Framförallt om man vet att ens partner är redo. Men det blir kanske inte lika kul.

Hur reagerade din man? Hade han uttalat sagt att ni skulle skaffa barn senare? Blev det dåligt för relationsdynamiken och hade ni pratat om graviditetsrisken med metoden innan?

Min längtan kom rätt smygande. Jag reflekterade inte så mycket kring det hela i början. Märkte bara att jag blev besviken när mensen kom.

Använde ni metoden "perfekt"? Var ni jätteförsiktiga? Och hur lång tid av avbrutet klrde ni innan du plussade?
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 12:58:43 följande:

Se mitt senaste inlägg.

Frågade du VARFÖR han inte tycker att det är viktigt att använda kondom längre. Eller nämnde du det mest i förbigående? 

Du frågar här och är osäker. Vilket tyder på att ni faktiskt inte har prstat om detta tillräckligt.

Du tjatar inte. Du vill veta. Annars skulle du ju inte fråga här?

Att han har svårt att fatta beslut är ingen ursäkt. Han måste inte fatta beslut nu. Han måste inte ens fatta ett aktivt beslut, du måste bara få veta vad han är ok med och inte.

Barnfrågan är alldeles för viktig för att undvikas och hoppas på det bästa.

Jag frågade inte varför han slutade utan mer "du vet att avbrutet samlag är en osäker metod, vad gör vi om det råkar bli barn?" Han svarade att "tja är väl ingen katastrof" så jag tolkade det som att han är ok. Därför jag reagerade på att han efteråt sa att han han tvuvel pp fler batn men FORTSÄTTER köra samma metod, oavsett när i cykeln. När jag har mens kommer han i mig och har t.o.m gjort det när mensen nyss varit slut vilket är ÄNNU mer riskabelt. Kanske vet han inte riktigt vad han vill
  • Fjäril kär
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 12:27:14 följande:
    Viktiga poänger, absolut. Det som oroar mig mest är hans generella velighet. Har sett det i flera andra sammanhang och tror att han generellt sett är rädd för själva beslutsfattandet när det rör större val. Därför spekulerar jag att han kör en osäker metod för att slippa ta ställning även om mig magkänsla säger att en oplanerad graviditet inte hade gjort honom förskräckt.
    Och det här är exakt varför DU behöver använda kondom och verkligen tänka dig för om detta är en egenskap du verkligen vill leva med i ett förhållande som kräver att man KAN fatta beslut och i synnerhet stå för konsekvenserna av dom .  Att skaffa barn kräver massor av honom och är han inte beredd på att ta konsekvenserna av att bli förälder utan fegar ur och lämnar det åt dig så ska ni verkligen inte skaffa barn just därför. 
    Hans velande kan självklart skapa frågor om abort och ställa ert förhållande på prov. Är DU beredd på dom konsekvenserna?  Att hela ert förhållande sätts på spel för att han inte kan bestämma sig för om abort eller barn är bra eller dåligt när du väl sen är gravid. 
    Vad kommer det sen att innebära när barnet väl är fött i viktiga beslut? 

För MIG är detta en röd flagga och något du verkligen måste fundera på. 
  • Anonym (Ödet)
    Fjäril kär skrev 2024-10-28 13:45:09 följande:
    Och det här är exakt varför DU behöver använda kondom och verkligen tänka dig för om detta är en egenskap du verkligen vill leva med i ett förhållande som kräver att man KAN fatta beslut och i synnerhet stå för konsekvenserna av dom .  Att skaffa barn kräver massor av honom och är han inte beredd på att ta konsekvenserna av att bli förälder utan fegar ur och lämnar det åt dig så ska ni verkligen inte skaffa barn just därför. 
    Hans velande kan självklart skapa frågor om abort och ställa ert förhållande på prov. Är DU beredd på dom konsekvenserna?  Att hela ert förhållande sätts på spel för att han inte kan bestämma sig för om abort eller barn är bra eller dåligt när du väl sen är gravid. 
    Vad kommer det sen att innebära när barnet väl är fött i viktiga beslut? 

För MIG är detta en röd flagga och något du verkligen måste fundera på. 
    Han är väldigt kärleksfull och ansvarstagande med sitt barn så jag är övertygad om att han skulle ta allt ansvar som krävs. När han väl står inför något ger han 100%, det vet jag.

Abort är inget alternativ det vet han att jag inte skulle göra
  • Anonym (JB)

Är du beredd att ta dramat när du blir gravid?

• Anonym (Ödet)
    Anonym (JB) skrev 2024-10-28 16:21:33 följande:

Är du beredd att ta dramat när du blir gravid?

Jag tror inte det skulle bli drama. Såklart man inte kan veta helt säkert men min magkänsla säger att det inte skulle bli det.
  • Anonym (ella)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 14:08:43 följande:
    Han är väldigt kärleksfull och ansvarstagande med sitt barn så jag är övertygad om att han skulle ta allt ansvar som krävs. När han väl står inför något ger han 100%, det vet jag.

Abort är inget alternativ det vet han att jag inte skulle göra
    Tyvärr låter du beräknande och lite egocentrisk. Du räknar med att han är snäll, du har sett att han är en bra pappa till sitt första barn. Du vet att han inte vill ha barn just nu, men ändå fortsätter ni ha sex utan skydd. Det är inte kärlek från din sida i alla fall? Varken till honom eller ditt framtida barn. För det är inga kärleksfulla handlingar. Det handlar ju bara om dig? Var är omtanken om din sambo eller ditt framtida barn? 
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (ella) skrev 2024-10-28 16:27:29 följande:
    Tyvärr låter du beräknande och lite egocentrisk. Du räknar med att han är snäll, du har sett att han är en bra pappa till sitt första barn. Du vet att han inte vill ha barn just nu, men ändå fortsätter ni ha sex utan skydd. Det är inte kärlek från din sida i alla fall? Varken till honom eller ditt framtida barn. För det är inga kärleksfulla handlingar. Det handlar ju bara om dig? Var är omtanken om din sambo eller ditt framtida barn? 
    Det är ju på HANS initiativ vi kör oskyddat. Jag räknar med att han är snäll för att jag känner honom men han ärnuppenbart kluven. Varken tydligt ja eller nej. Handligar säger mer än ord och han handlar som någon som inte är rädd.

Skulle han insistera på skydd skulle jag inte protestera. Men som jag sa i trådstarten -moralpredikan udanbedes.
  • Anonym (Maja)

Avbrutet samlag i vår 11 år långa relation, hela tiden. Vi har BARA fått barn när vi medvetet kört fullbordade samlag. Tre planerade barn. Alla har blivit till på första försöket, var gång. Inga "hoppsan". Ja, vi hade också fullbordade samlag under mensen och ibland just efteråt och just före, alltså "säkra metoder". Jag skulle nog inte gå runt och vänta på att denna metod kommer leda till ett oplanerat barn för din del, risken/chansen är hög att det aldrig kommer hända. Vill du verkligen ha barn så måste du ju ta reda på om han faktiskt vill ha fler barn (med dig), för annars slösar du bara bort ägg på honom. 

Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker