• Anonym (Ödet)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Min kille är läkare. Han VET att ett avbrutet samlag är osäkert. Av olika anledningar är han inte redo för barn (dels har vi varit ihop mindre än 1.5 år dels har han ett barn sen innan och är rädd att satsa igen). I övrigt är vår relation kärleksfull och jag ser mig själv bli gammal med honom oavsett barn eller ej även om jag LÄNGTAR.

Jag insisterade på kondomer fram till några mån sedan men när jag slutade ta det initativet körde han utan och drar ut typ två sekunder innan det går för honom.

Har nån haft en liknande historia? Hur gick det? Vi hade avbrutet samlag nära min ägglossning förra veckan och han stoppade även ett par fingrar i mig några min efteråt utan att tvätta av sperman.

Undrar också hur han tänker när han absolut inte är redo för barn men kör en så osäker metod. Ovilja att ta beslut, låta ödet bestämma, typ? Kan tillägga att han har noll koll på min cykel.

Moralpredikan undanbedes.

• Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker
  • Anonym (Ödet)
    Fjäril kär skrev 2024-10-28 10:02:42 följande:
    Även om han är en ansvarsfull person innebär det inte per automatik att han godkänner ett barn till.  Var inte så naiv. 

Hans handling just nu är att han drar ut den och vill alltså inte att du ska bli gravid just nu . Det är det du har att förhålla dig till. 

Om du skulle bli gravid kanske han ändå kommer förespråka abort och det är något du måste ha med i beräkningen redan nu. 

Varför är det naivt? Handlingen tolkar jag som "ok med graviditet men helst inte NU". En handling som oftast betyder  att man godkänner en graviditet (förutsatt att man har kunskapen att metoden är osäker)

Han vet att jag aldrig skulle göra abort av principskäl, det har jag varit tydlig med. Väldigt förvirrande. 

Det konstiga är att jag inte kan förstå hur man kan vara ok med en graviditet men ändå inte redo att försöka. 
    Har själv bara upplevt två extremer dvs livrädd för graviditet och längtan.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:39:00 följande:
    Vet inte om jag vågar ta upp det. Kanske rädd att han ska börja skydda sig och jag förkirar chansen att råka bli gravid. Även rädd att sätta press på honom
    Läs det du skrev igen, det lät ju helt galet
  • Anonym (J)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:53:19 följande:
    Varför är det naivt? Handlingen tolkar jag som "ok med graviditet men helst inte NU". En handling som oftast betyder  att man godkänner en graviditet (förutsatt att man har kunskapen att metoden är osäker)

Han vet att jag aldrig skulle göra abort av principskäl, det har jag varit tydlig med. Väldigt förvirrande. 

Det konstiga är att jag inte kan förstå hur man kan vara ok med en graviditet men ändå inte redo att försöka. 
    Men prata då? Kan ni inte ens det borde du ifrågasätta hur väl ni känner varann egentligen och hur nära ni är. Då är det nog lite tidigt med barn kan jag tycka. Du ska kunna snacka om ALLT.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:44:23 följande:
    Jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han inte skulle dumpa mig för att jag blev gravid.

När man verkligen inte vill ha barn kör man väl inte avbrutet som "metod"? Att jag inte gör abort av principskäl vet han dessutom.

Han är kluven i barnfrågan. Han både gillar tanken men är rädd att skaffa fler av ilika anledningar.
    Han tycker väl att han har koll.
  • Anonym (ella)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:39:00 följande:
    Vet inte om jag vågar ta upp det. Kanske rädd att han ska börja skydda sig och jag förkirar chansen att råka bli gravid. Även rädd att sätta press på honom
    Det där är ju ett tecken på att ni inte är kompatibla. 

Du vågar inte ens prata med den person som du har valt ut att bli pappa till ditt barn? Hur tror du att du ska våga ta upp andra saker med honom senare om ni nu skulle bli föräldrar? Då talar vi 18 år av mer eller mindre känsliga diskussioner. Där ni dessutom behöver komma överens och kompromissa om allt mellan himmel och jord. 

Er relation verkar inte mogen för ett barn. 
  • Anonym (J)
    Anonym (ella) skrev 2024-10-28 10:58:54 följande:

Du vågar inte ens prata med den person som du har valt ut att bli pappa till ditt barn? Hur tror du att du ska våga ta upp andra saker med honom senare om ni nu skulle bli föräldrar? Då talar vi 18 år av mer eller mindre känsliga diskussioner. Där ni dessutom behöver komma överens och kompromissa om allt mellan himmel och jord. 

Precis , ofattbart 
  • Anonym (J)
    Anonym (ella) skrev 2024-10-28 10:58:54 följande:

Fast hon skrev i ett tidigare inlägg att hon inte ville ta upp det för då börjar han kanske använda kondom. 

Här; 
    ? Vet inte om jag vågar ta upp det. Kanske rädd att han ska börja skydda sig och jag förkirar chansen att råka bli gravid. Även rädd att sätta press på honom?

• Anonym (J)

Men ska man ens tänla på att skaffa barn måste man kunna prata 

• Anonym (ella)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:53:19 följande:

Du tolkar och förutsätter mm, men du kan inte prata med honom direkt öga mot öga. 

Det är illavarslande. Det tyder på att du är medveten om vad hans svar skulle bli, dvs NEJ.
  • Anonym (M)

Jag blev gravid med avbrutet samlag, var runt 20 och behöll barnet och allt gick bra. Vi hade varit tillsammans i nästan 2 år. Med det sagt så är avbrutet samlag inte säkert, vill han inte ha barn, ta ert ansvar istället och skydda er istället för att det blir abort.

Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker