• Anonym (Ödet)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Min kille är läkare. Han VET att ett avbrutet samlag är osäkert. Av olika anledningar är han inte redo för barn (dels har vi varit ihop mindre än 1.5 år dels har han ett barn sen innan och är rädd att satsa igen). I övrigt är vår relation kärleksfull och jag ser mig själv bli gammal med honom oavsett barn eller ej även om jag LÄNGTAR.

Jag insisterade på kondomer fram till några mån sedan men när jag slutade ta det initativet körde han utan och drar ut typ två sekunder innan det går för honom.

Har nån haft en liknande historia? Hur gick det? Vi hade avbrutet samlag nära min ägglossning förra veckan och han stoppade även ett par fingrar i mig några min efteråt utan att tvätta av sperman.

Undrar också hur han tänker när han absolut inte är redo för barn men kör en så osäker metod. Ovilja att ta beslut, låta ödet bestämma, typ? Kan tillägga att han har noll koll på min cykel.

Moralpredikan undanbedes.

• Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 18:52:48 följande:
    Så när du inte längre krävde kondom, då började han strunta i kondom? Det är ju som att indirekt säga att det är upp till dig.

Självklart är det inte ditt ansvar att se till att han skyddar sig. Det ansvaret får han själv ta. Jag håller med om att hans beteende låter konstigt och oansvarigt om han inte vill ha barn. Men för din egen skull, och för ett eventuellt framtida barns skull, bör du nog reda ut detta med honom en gång för alla. Det är inte att tjata, bara att vara tydlig.

Är du 29 och han 38, är sannolikheten stor att du förr eller senare blir gravid med avbrutet. Många blir det, och ni är fortfarande relativt unga. 

Det kan dröja flera år. Det kanske aldrig händer. Men det kan också hända i morgon. Det är en betydligt mindre säker metod än "riktiga" preventivmedel som p-piller och kondom. Även då kan man bli gravid, men risken är liten i jämförelse.
    Alltså vi använde båda kondom med samma initiativ i början, mer hans i början. Senare blev det oftarebjag tills jag struntadebi det.

Jag tror han är kluven i frågan. Han har ju redan ett barn och en dålig erfarenhet av att skaffa barn så förstår honom delvis. Jag tror jag vill ha barn innan jag är 35 men är osäker. Jag var ganska ambivalent till barn öht fram till nyligen och dessa känslor att jag önskar mensen uteblir är ganska nyam jag haf inte landat i känslorna själv än.  Jag kan tänka mig en lycklig framtid med bara honom och bonusbarn. Är så förvirrad. Hur tar man reda på vad man vill? Som att kroppen vill bli gravid men hjärnan inte är med riktigt
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 19:39:12 följande:
    Alltså vi använde båda kondom med samma initiativ i början, mer hans i början. Senare blev det oftarebjag tills jag struntadebi det.

Jag tror han är kluven i frågan. Han har ju redan ett barn och en dålig erfarenhet av att skaffa barn så förstår honom delvis. Jag tror jag vill ha barn innan jag är 35 men är osäker. Jag var ganska ambivalent till barn öht fram till nyligen och dessa känslor att jag önskar mensen uteblir är ganska nyam jag haf inte landat i känslorna själv än.  Jag kan tänka mig en lycklig framtid med bara honom och bonusbarn. Är så förvirrad. Hur tar man reda på vad man vill? Som att kroppen vill bli gravid men hjärnan inte är med riktigt
    Om han har dålig erfarenhet av att skaffa barn ihop med sitt ex vore det ju oerhört oansvarigt av er båda att upprepa det misstaget med ett oplanerat barn just precis nu i det läget ni är. 

Landa först i er relation och bygg en vardag och upptäck varandras mer sämre sidor och aktivt jobba på att han kan känna tillit till dig och er relation så hans osäkerhet minskar. Och PLANERA ert barn. 

Du vet hans historia kring hans barn och vad som gick fel där , det sämsta du kan göra är att göra något liknande eller lika illa .  Att bli oplanerat gravid utan hans godkännande ÄR en sån sak. Och den kan trigga sidor du inte sett hos honom än. 
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-10-28 20:04:42 följande:
    Om han har dålig erfarenhet av att skaffa barn ihop med sitt ex vore det ju oerhört oansvarigt av er båda att upprepa det misstaget med ett oplanerat barn just precis nu i det läget ni är. 

Landa först i er relation och bygg en vardag och upptäck varandras mer sämre sidor och aktivt jobba på att han kan känna tillit till dig och er relation så hans osäkerhet minskar. Och PLANERA ert barn. 

Du vet hans historia kring hans barn och vad som gick fel där , det sämsta du kan göra är att göra något liknande eller lika illa .  Att bli oplanerat gravid utan hans godkännande ÄR en sån sak. Och den kan trigga sidor du inte sett hos honom än. 
    Jag är väldigt olik hans ex på många plan men absokut, det är klokt att bygga en vardag ihop först. Jag kan dock inte bli gravid utan hans godkännande utan att HAN slarvar, vilket han gör.

Jag får nog ta upp det hur han tänker. Är han OK med en graviditet är det bra. Om han SÄGER att han absolut inte vill får jag börja insistera på kondom. Jag vill jubatt han ska känna sig trygg men villninte ha hela preventivmedelsbördan på mina axlar, det är orättvist.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 19:39:12 följande:

Ingen av er vill vet om ni vill ha barn just nu men ni använder inte skydd. Så korkat av er båda. Moralpredikan behövs verkligen.
  • Hjelm

Om du inte ens känner att du kan ta det här samtalet med honom... Hur har du tänkt att ni ska klara av ett gemensamt föräldraskap?
    Kunna prata om sex och allt som har med det att göra är väl helt fundamentalt i en trygg och hållbar relation.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 16:48:30 följande:
    Det verkar vara väldigt individuellt. Vi har bara kört i några månader på det här viset

Jag har aldrig blivit gravid av avbrutet men jag vet andra som har blivit det. Så omöjligt är det absolut inte. 

Jag tyckte iförsej att det var väldigt jobbigt när jag själv ville ha barn (ett till gemensamt barn) att bli påmind varje gång vi hade sex om att han inte vill det (även om risken fanns att det skulle blivit så ändå). Jag föreslog att jag skulle ha spiral istället trots att jag egentligen ville ha barn just för att slippa bli påmind varje gång .. och så ville jag ju att han skulle vilja ha barn också. Men han ville inte att jag skulle ha spiral så vi körde avbrutet och några enstaka gånger att han kom i mig under ?säkra? perioder i mer än 2 år , sen blev jag gravid när han kom i mig en gång några dagar efter att min mens hade slutat. 

Tycker som andra har skrivit att ni ska försöka prata om det, vet hur jobbigt det kan vara att köra avbrutet när man egentligen vill ha barn. Jag hade ju  redan barn men är ganska mycket äldre än du (36) så var lite stressad på grund av det. Han sa att han ville men han ville vänta.

Du har ju lång tid på dig och det är inte alls omöjligt att du blir gravid om ni fortsätter som ni gör nu men såklart är det bäst om båda vill.  

• Anonym (Ödet)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-28 22:55:46 följande:

Jag har aldrig blivit gravid av avbrutet men jag vet andra som har blivit det. Så omöjligt är det absolut inte. 

Jag tyckte iförsej att det var väldigt jobbigt när jag själv ville ha barn (ett till gemensamt barn) att bli påmind varje gång vi hade sex om att han inte vill det (även om risken fanns att det skulle blivit så ändå). Jag föreslog att jag skulle ha spiral istället trots att jag egentligen ville ha barn just för att slippa bli påmind varje gång .. och så ville jag ju att han skulle vilja ha barn också. Men han ville inte att jag skulle ha spiral så vi körde avbrutet och några enstaka gånger att han kom i mig under ?säkra? perioder i mer än 2 år , sen blev jag gravid när han kom i mig en gång några dagar efter att min mens hade slutat. 

Tycker som andra har skrivit att ni ska försöka prata om det, vet hur jobbigt det kan vara att köra avbrutet när man egentligen vill ha barn. Jag hade ju  redan barn men är ganska mycket äldre än du (36) så var lite stressad på grund av det. Han sa att han ville men han ville vänta.

Du har ju lång tid på dig och det är inte alls omöjligt att du blir gravid om ni fortsätter som ni gör nu men såklart är det bäst om båda vill.  

Låter som att din kille egentligen ville men inte kunde komma till skott. Annars makear det inte sense varför han inte ville att du skulle ha spiral. Gissar att det är ett vanligt tänk bland killar. Kul att fu blev gravid med strax egter mens är ofta inte alls en säker period då spermier lever upp till 5 dagar(7 enligt vissa studuer)
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 20:32:41 följande:
    Jag är väldigt olik hans ex på många plan men absokut, det är klokt att bygga en vardag ihop först. Jag kan dock inte bli gravid utan hans godkännande utan att HAN slarvar, vilket han gör.

Jag får nog ta upp det hur han tänker. Är han OK med en graviditet är det bra. Om han SÄGER att han absolut inte vill får jag börja insistera på kondom. Jag vill jubatt han ska känna sig trygg men villninte ha hela preventivmedelsbördan på mina axlar, det är orättvist.
    Och bara så att du tänker på det.. Även om han vet din inställning till abort så betyder inte det att han tycker likadant. .. Han kan ändå vilja abort . 
    Allt som inte är ett uttryckt klart JA är att betrakta som ett "nej jag vill inte".

Så ni har inte bara ett prat om barn framför er utan även ett prat om ärlighet och tillit och att allt får konsekvenser.  Det är tyvärr väldigt vanligt att tveka och förhala ett beslut om barn när det egentligen handlar om att man inte klarar av att vara ärlig och säga nej för man fixar inte ett bråk och ledsna känslor och många gånger hamnar man i abort mot någons vilja. 
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-10-29 10:25:06 följande:
    Och bara så att du tänker på det.. Även om han vet din inställning till abort så betyder inte det att han tycker likadant. .. Han kan ändå vilja abort . 
    Allt som inte är ett uttryckt klart JA är att betrakta som ett "nej jag vill inte".

Så ni har inte bara ett prat om barn framför er utan även ett prat om ärlighet och tillit och att allt får konsekvenser.  Det är tyvärr väldigt vanligt att tveka och förhala ett beslut om barn när det egentligen handlar om att man inte klarar av att vara ärlig och säga nej för man fixar inte ett bråk och ledsna känslor och många gånger hamnar man i abort mot någons vilja. 
    Han har uttryckligen sagt både att det inte vore någon katastrof att få barn OCH, lite senare att han inte är redo. Han beter sig ju som "helst inte nu men ok om det händer". Det vore oerhört oansvarigt för honom att inte skydda sig när han vet att jag inte ha nåt emot en graviditet och ÄNNU mer naivt att räkna med att jag gör abort trots att jag sagt att jag inte kommer göra det. SÅ dum tror jag inte att han är. På sin höjd kanske han underkattar risken av avbrutet samlag men jag anser att ansvarey att skydda sig ligger på den som INTE vill.

Han är ganska velig som person och gillar inte att ta beslut, därför tror jag att han kör nåt mellanting att skydda sig och inte.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-29 07:11:36 följande:
    Låter som att din kille egentligen ville men inte kunde komma till skott. Annars makear det inte sense varför han inte ville att du skulle ha spiral. Gissar att det är ett vanligt tänk bland killar. Kul att fu blev gravid med strax egter mens är ofta inte alls en säker period då spermier lever upp till 5 dagar(7 enligt vissa studuer)

Anledningen till att han inte ville att jag skulle ha spiral var mest att hans ex hade haft det och han fick tydligen ont av trådarna. Men det var väl också lite att om han skulle bestämma sig för att börja försöka ville han inte att vi skulle behöva vänta på att ta ut den tror jag.. eller att han ville vara den som bestämmer när/om vi börjar försöka. Och så trodde han att det var farligt med koppar när jag ammade. 

Nej det stämmer att det inte är helt säkert efter mens egentligen , beror ju på hur lång cykel man har men spermierna kan ju leva några dagar. Den här gången tror jag att jag hade ägglossning lite tidigare. 

Det var lite blandade känslor när jag blev gravid , jag hade velat det länge men sen kom det lite olägligt ändå av olika anledningar och så var det inte så kul när han inte blev glad först.. Men sen efter ett tag var han glad iallafall och nu ser han fram emot det, är i vecka 24 nu. 

Det är ju så olika det där.. jag tänker på om pappan inte riktigt vill från början, en del säger att han alltid ändrar sig under graviditeten eller när barnet är fött men så är det inte alltid. Jag har ett barn sen innan också som jag fick med mitt ex, vi var tillsammans ett bra tag och hade pratat om barn och använde inte skydd (inte ens avbrutet) men sen lämnade han mig och gick tillbaks till sitt ex innan jag visste att jag var gravid. Jag behöll fast han inte ville egentligen och blev ensamstående. Vi är vänner nu och han träffar dottern då och då och de har en ganska bra relation men det har inte varit lätt.

Hoppas det löser sig för er på något sätt iallafall, du är ju fortfarande ung och har tid på dig .. Skulle det ta slut med honom har du tid att träffa någon ny också och skaffa barn. Fast som sagt är det mycket möjligt att du blir gravid med avbrutet och ?säkra? perioder så det är nog bra om ni pratar om det så han är ok med att det skulle kunna hända.

Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker