• Anonym (Ödet)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Min kille är läkare. Han VET att ett avbrutet samlag är osäkert. Av olika anledningar är han inte redo för barn (dels har vi varit ihop mindre än 1.5 år dels har han ett barn sen innan och är rädd att satsa igen). I övrigt är vår relation kärleksfull och jag ser mig själv bli gammal med honom oavsett barn eller ej även om jag LÄNGTAR.

Jag insisterade på kondomer fram till några mån sedan men när jag slutade ta det initativet körde han utan och drar ut typ två sekunder innan det går för honom.

Har nån haft en liknande historia? Hur gick det? Vi hade avbrutet samlag nära min ägglossning förra veckan och han stoppade även ett par fingrar i mig några min efteråt utan att tvätta av sperman.

Undrar också hur han tänker när han absolut inte är redo för barn men kör en så osäker metod. Ovilja att ta beslut, låta ödet bestämma, typ? Kan tillägga att han har noll koll på min cykel.

Moralpredikan undanbedes.

• Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-28 16:39:20 följande:

Avbrutet samlag i vår 11 år långa relation, hela tiden. Vi har BARA fått barn när vi medvetet kört fullbordade samlag. Tre planerade barn. Alla har blivit till på första försöket, var gång. Inga "hoppsan". Ja, vi hade också fullbordade samlag under mensen och ibland just efteråt och just före, alltså "säkra metoder". Jag skulle nog inte gå runt och vänta på att denna metod kommer leda till ett oplanerat barn för din del, risken/chansen är hög att det aldrig kommer hända. Vill du verkligen ha barn så måste du ju ta reda på om han faktiskt vill ha fler barn (med dig), för annars slösar du bara bort ägg på honom. 

Det verkar vara väldigt individuellt. Vi har bara kört i några månader på det här viset
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-28 16:39:20 följande:

Avbrutet samlag i vår 11 år långa relation, hela tiden. Vi har BARA fått barn när vi medvetet kört fullbordade samlag. Tre planerade barn. Alla har blivit till på första försöket, var gång. Inga "hoppsan". Ja, vi hade också fullbordade samlag under mensen och ibland just efteråt och just före, alltså "säkra metoder". Jag skulle nog inte gå runt och vänta på att denna metod kommer leda till ett oplanerat barn för din del, risken/chansen är hög att det aldrig kommer hända. Vill du verkligen ha barn så måste du ju ta reda på om han faktiskt vill ha fler barn (med dig), för annars slösar du bara bort ägg på honom. 

Kom på att en kompis kört avbrutet i flera år utan "hoppsan" men tillnslut råkade det ändå ske (utan att de försökte med samma partner, go figure)
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (ella) skrev 2024-10-28 16:27:29 följande:
    Tyvärr låter du beräknande och lite egocentrisk. Du räknar med att han är snäll, du har sett att han är en bra pappa till sitt första barn. Du vet att han inte vill ha barn just nu, men ändå fortsätter ni ha sex utan skydd. Det är inte kärlek från din sida i alla fall? Varken till honom eller ditt framtida barn. För det är inga kärleksfulla handlingar. Det handlar ju bara om dig? Var är omtanken om din sambo eller ditt framtida barn? 
    Jag håller med på sätt och vis, men mannen har ju lika mycket ansvar. Varför kör HAN oskyddat om han inte vill ha barn? 

Avbrutet är inget säkert skydd.

Det är inte kärlek eller omtanke från mannens sida heller i så fall. Han låter lika egocentrisk som medvetet slarvar med skydd och ger TS dubbla budskap. TS spelar åtminstone med öppna kort. Han vet att hon vill ha barn, att hon inte använder preventivmedel att hon inte skulle göra abort.

Med detta sagt skulle jag själv aldrig medvetet försöka få barn med någon jag inte var säker på att han ville. TS är inte mer ego än mannen, men hon bör fundera igenom konsekvenserna. 
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 16:48:30 följande:
    Det verkar vara väldigt individuellt. Vi har bara kört i några månader på det här viset
    Hur gammal är du? Det spelar ju också in för hur lätt det är att bli gravid och hur lång tid det tar.

Viss skillnad på 25 och 35. Din mans ålder kan också påverka om han är äldre än du.
  • Baam777
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 09:38:52 följande:
    Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Min kille är läkare. Han VET att ett avbrutet samlag är osäkert. Av olika anledningar är han inte redo för barn (dels har vi varit ihop mindre än 1.5 år dels har han ett barn sen innan och är rädd att satsa igen). I övrigt är vår relation kärleksfull och jag ser mig själv bli gammal med honom oavsett barn eller ej även om jag LÄNGTAR.

Jag insisterade på kondomer fram till några mån sedan men när jag slutade ta det initativet körde han utan och drar ut typ två sekunder innan det går för honom.

Har nån haft en liknande historia? Hur gick det? Vi hade avbrutet samlag nära min ägglossning förra veckan och han stoppade även ett par fingrar i mig några min efteråt utan att tvätta av sperman.

Undrar också hur han tänker när han absolut inte är redo för barn men kör en så osäker metod. Ovilja att ta beslut, låta ödet bestämma, typ? Kan tillägga att han har noll koll på min cykel.

Moralpredikan undanbedes.

du vill blir gravid och han är osäker. Ni är för olika för att fortsätta ha ett förhållande. Skulle du bli gravid så det det en chans att han inte vill bli delaktig som han inte ville bli pappa. Det kommer sluta med att du kommer skriva ett nytt inlägg är på FL med rubriken "män är...."
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 17:27:52 följande:
    Hur gammal är du? Det spelar ju också in för hur lätt det är att bli gravid och hur lång tid det tar.

Viss skillnad på 25 och 35. Din mans ålder kan också påverka om han är äldre än du.
    29 är jag. Mannen 38
  • Anonym (Ödet)
    Baam777 skrev 2024-10-28 17:45:36 följande:
    du vill blir gravid och han är osäker. Ni är för olika för att fortsätta ha ett förhållande. Skulle du bli gravid så det det en chans att han inte vill bli delaktig som han inte ville bli pappa. Det kommer sluta med att du kommer skriva ett nytt inlägg är på FL med rubriken "män är...."
    Jag har inte bråttom med barn alls men hade blivit glad för en överraskning. Han vet att han tar en risk men väljer göra det med mig. Han har valet att insistera på skydd, hur enkelt som helst. Jag insisterade på kondom innan längtan smög sig på. 

Eller är allt kvinnans ansvar tycker du? Vidrigt i sådana fall.
  • Anonym (Betta)

Ja en läkare vet nog att han riskerar graviditet på det sättet 

Men med en man som säger att han absolut inte vill ha barn så hade jag nog inte tillåtit detta

Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 17:51:22 följande:
    Jag har inte bråttom med barn alls men hade blivit glad för en överraskning. Han vet att han tar en risk men väljer göra det med mig. Han har valet att insistera på skydd, hur enkelt som helst. Jag insisterade på kondom innan längtan smög sig på. 

Eller är allt kvinnans ansvar tycker du? Vidrigt i sådana fall.
    Så när du inte längre krävde kondom, då började han strunta i kondom? Det är ju som att indirekt säga att det är upp till dig.

Självklart är det inte ditt ansvar att se till att han skyddar sig. Det ansvaret får han själv ta. Jag håller med om att hans beteende låter konstigt och oansvarigt om han inte vill ha barn. Men för din egen skull, och för ett eventuellt framtida barns skull, bör du nog reda ut detta med honom en gång för alla. Det är inte att tjata, bara att vara tydlig.

Är du 29 och han 38, är sannolikheten stor att du förr eller senare blir gravid med avbrutet. Många blir det, och ni är fortfarande relativt unga. 

Det kan dröja flera år. Det kanske aldrig händer. Men det kan också hända i morgon. Det är en betydligt mindre säker metod än "riktiga" preventivmedel som p-piller och kondom. Även då kan man bli gravid, men risken är liten i jämförelse.
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Betta) skrev 2024-10-28 18:08:58 följande:

Ja en läkare vet nog att han riskerar graviditet på det sättet 

Men med en man som säger att han absolut inte vill ha barn så hade jag nog inte tillåtit detta

Han sa att han absolut inte är redo NU. Lite skillnad.
Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker