• Anonym (Ödet)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Min kille är läkare. Han VET att ett avbrutet samlag är osäkert. Av olika anledningar är han inte redo för barn (dels har vi varit ihop mindre än 1.5 år dels har han ett barn sen innan och är rädd att satsa igen). I övrigt är vår relation kärleksfull och jag ser mig själv bli gammal med honom oavsett barn eller ej även om jag LÄNGTAR.

Jag insisterade på kondomer fram till några mån sedan men när jag slutade ta det initativet körde han utan och drar ut typ två sekunder innan det går för honom.

Har nån haft en liknande historia? Hur gick det? Vi hade avbrutet samlag nära min ägglossning förra veckan och han stoppade även ett par fingrar i mig några min efteråt utan att tvätta av sperman.

Undrar också hur han tänker när han absolut inte är redo för barn men kör en så osäker metod. Ovilja att ta beslut, låta ödet bestämma, typ? Kan tillägga att han har noll koll på min cykel.

Moralpredikan undanbedes.

• Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 11:30:33 följande:
    Är väl rimligt att den som inte vill tar ansvaret för skydd. Jag skulle knappast protestera om han skulle insistera på kondom.
    Ja och han skyddar sig just nu med avbrutet vilket ändå är 80% säkert . Det betyder inte att han är okej med en graviditet vilket han ändå påpekat nyligen. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 11:31:54 följande:
    Hans skäl att vänta är blandade men många av dem handlar om irrationella rädslor och osäkerheter som är svåra att prata bort.
    Irrationella rädslor brukar ofta lösas med hjälp av konkreta bevis. Om ni nu tex har varit ihop för kort tid så är ju tiden din bästa vän här så att han kan bli trygg i att du är en bra förebild, sköter ditt jobb , agerar vuxet och ansvarsfull etc etc så kan många rädslor försvinna. 

Samma lika med andra konkreta skäl till hans tvekan. Ekonomi, jobb, bostad , svartsjuka,  gamla ex eller vad det nu är som stoppar honom och skapar rädsla behöver bearbetning av konkreta bevis . 

En oplanerad graviditet är inte vad ni behöver just nu. 
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-10-28 11:36:56 följande:
    Ja och han skyddar sig just nu med avbrutet vilket ändå är 80% säkert . Det betyder inte att han är okej med en graviditet vilket han ändå påpekat nyligen. 
    Han slutade använda kondom vilket också är en tydlig handling. 80% är verkligen inte för den som är livrädd för graviditet.
  • Anonym (Ödet)
    Fjäril kär skrev 2024-10-28 11:45:00 följande:
    Irrationella rädslor brukar ofta lösas med hjälp av konkreta bevis. Om ni nu tex har varit ihop för kort tid så är ju tiden din bästa vän här så att han kan bli trygg i att du är en bra förebild, sköter ditt jobb , agerar vuxet och ansvarsfull etc etc så kan många rädslor försvinna. 

Samma lika med andra konkreta skäl till hans tvekan. Ekonomi, jobb, bostad , svartsjuka,  gamla ex eller vad det nu är som stoppar honom och skapar rädsla behöver bearbetning av konkreta bevis . 

En oplanerad graviditet är inte vad ni behöver just nu. 
    Viktiga poänger, absolut. Det som oroar mig mest är hans generella velighet. Har sett det i flera andra sammanhang och tror att han generellt sett är rädd för själva beslutsfattandet när det rör större val. Därför spekulerar jag att han kör en osäker metod för att slippa ta ställning även om mig magkänsla säger att en oplanerad graviditet inte hade gjort honom förskräckt.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:39:00 följande:
    Vet inte om jag vågar ta upp det. Kanske rädd att han ska börja skydda sig och jag förkirar chansen att råka bli gravid. Även rädd att sätta press på honom
    Vågar du inte ta upp en så viktig sak, är ni inte mogna att bli föräldrar.

Du ska inte sätta press på honom i betydelsen ställa ultimatum. Bara förklara läget. Du undrar ju hur han tänker? Bättre att ta upp det än att sväva i ovisshet.

Kommunikation är A och O i ett förhållande. Sen kan man välja HUR man lägger fram saker. Men många relationsproblem beror på att paret inte kommunicerar ordentligt, pratar förbi varandra, inte vågar prata om känsliga saker osv. 
  • Agda90
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 09:56:34 följande:
    Jag vet att han är en ansvarsfull person och jag vill ha barn med honom.  Kan inte rå för att jag är redo. Är ju på HANS initativ vi kör avbrutet så inte så att jag sticker hål i kondomer liksom. Hand handlingar och ord säger emot varandra
    Många män är lata och bekväma och skiter i kondom och skulle du bli gravid lär han bli skit förbannad när du inte väljer abort. Spelar ingen roll vilken utbildning man har.
    Så ställ frågan rakt ut om han vill ha barn eller inte. Är svaret alla annat än solklart JA till bebis så se för sjutton till att använda skydd!

Mina föräldrar körde avbrutet när jag blev till. De höll ihop sedan hela min uppväxt för min skull. Jag kan säga att det var en pissig uppväxt med kassa föräldrar och en hel del bråk. Det önskar jag INGET barn! 
  • Anonym (Ödet)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 12:31:24 följande:
    Vågar du inte ta upp en så viktig sak, är ni inte mogna att bli föräldrar.

Du ska inte sätta press på honom i betydelsen ställa ultimatum. Bara förklara läget. Du undrar ju hur han tänker? Bättre att ta upp det än att sväva i ovisshet.

Kommunikation är A och O i ett förhållande. Sen kan man välja HUR man lägger fram saker. Men många relationsproblem beror på att paret inte kommunicerar ordentligt, pratar förbi varandra, inte vågar prata om känsliga saker osv. 
    Har ju tagit upp det rätt nyligen. Vill inte göra för nära inpå pga blir tjatigt. Jag frågade honom när han slutade använda kondom och han sa "tja ingen katastrof om det skulle ske". Men jag reagerade när han några v efter det sa i ett annat sammanhang att han har tvivel på om han vågar skaffa fler barn. Han har svårt med stora beslut överlag, själva stressen att fatta beslut har varit ett problem för honom  de senadte åren. Han säger att han blivit lätt neurotisk sedan han fick barn.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 12:02:54 följande:
    Han slutade använda kondom vilket också är en tydlig handling. 80% är verkligen inte för den som är livrädd för graviditet.

Varför slutade han använda kondom? Du kan ju fråga det utan att ta upp allt det andra om det nu är så jobbigt. Du kan fråga utan att KRÄVA kondom. 

Han är vuxen och vet hur barn blir till. Du måste inte dadda med honom. Men eftersom du startade den här tråden, och frågar här, är det ju inte så konstigt att många undrar varför ni inte pratar med varandra? Om en så viktig sak dessutom.

Barn eller inte, är ett livsavgörande beslut. 

• Internetpirat
    Agda90 skrev 2024-10-28 12:36:42 följande:
    Många män är lata och bekväma och skiter i kondom och skulle du bli gravid lär han bli skit förbannad när du inte väljer abort. Spelar ingen roll vilken utbildning man har.
    Så ställ frågan rakt ut om han vill ha barn eller inte. Är svaret alla annat än solklart JA till bebis så se för sjutton till att använda skydd!

Mina föräldrar körde avbrutet när jag blev till. De höll ihop sedan hela min uppväxt för min skull. Jag kan säga att det var en pissig uppväxt med kassa föräldrar och en hel del bråk. Det önskar jag INGET barn! 
    Hade du hellre inte blivit född? Blev också till via avbrutet, min pappa hade tvivel på att skaffa barn av karriärmässiga skäl. De är ihop fortfarande och har en bra relation. Jag hade en fantastisk uppväxt så anta inte att alla avbrutna samlag slutar som i ditt fall.

Många går isär efter planerade graviditeter. MÅNGA. Passar man ihop i grunden kan man klara en oplanerad graviditet. Synd att dina föräldrar inte gjorde det men det säger inget om TS gubbe.
  • Anonym (Hej)

Hej!

När jag träffade min man använde vis oss av avbrutet samlag som preventivmetod. Jag ville ha barn, var beredd på att ta risken. Maken har två barn sedan tidigare och var inte redo. Vi blev gravida och behöll barnet.

Med facit i hand tror jag att vår relation hade blivit bättre om vi tagit ett gemensamt beslut som vi gjorde med vårt andra barn. 

Så var det för oss, alla relationer är olika och har sina utmaningar.

Men oavsett tycker jag att avbrutet samlag är tortyr när den ena har en barnlängtan. Man kan inte förutsätta abort om man som man inte drar på sig en kondom. Då får man ta konsekvenserna av sitt agerande och ta ansvar tycker jag. Framförallt om man vet att ens partner är redo. Men det blir kanske inte lika kul.

Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker