Inlägg från: Anonym (ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ella)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Du kan ju inte fråga oss hur han tänker?

Har han sagt att han inte vill ha barn så lär det inte tas emot med glädje om det blir ett barn. Oönskade barn har ju alltid funnits, så det kanske löser sig ändå oavsett hur det går med er relation så att säga.

Men vill du verkligen ha ett barn som är oönskat?

Ska du skriva här om några månader att åh nej, min kille har bett mig göra abort och jag är sååå ledsen? Och sedan ytterligare några månader senare - jag blev lämnad innan förlossningen, hur ska jag orka ta hand om bebis ensam när jag har hjärtesorg? Och något år senare - hur kunde han skaffa barn med sin nya när han inte ens orkar träffa vår dotter/son? 

Det är familjelivsklassiker.

• Anonym (ella)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:39:00 följande:
    Vet inte om jag vågar ta upp det. Kanske rädd att han ska börja skydda sig och jag förkirar chansen att råka bli gravid. Även rädd att sätta press på honom
    Det där är ju ett tecken på att ni inte är kompatibla. 

Du vågar inte ens prata med den person som du har valt ut att bli pappa till ditt barn? Hur tror du att du ska våga ta upp andra saker med honom senare om ni nu skulle bli föräldrar? Då talar vi 18 år av mer eller mindre känsliga diskussioner. Där ni dessutom behöver komma överens och kompromissa om allt mellan himmel och jord. 

Er relation verkar inte mogen för ett barn. 
  • Anonym (ella)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:53:19 följande:
    Varför är det naivt? Handlingen tolkar jag som "ok med graviditet men helst inte NU". En handling som oftast betyder  att man godkänner en graviditet (förutsatt att man har kunskapen att metoden är osäker)

Han vet att jag aldrig skulle göra abort av principskäl, det har jag varit tydlig med. Väldigt förvirrande. 

Det konstiga är att jag inte kan förstå hur man kan vara ok med en graviditet men ändå inte redo att försöka. 
    Har själv bara upplevt två extremer dvs livrädd för graviditet och längtan.
    Du tolkar och förutsätter mm, men du kan inte prata med honom direkt öga mot öga. 

Det är illavarslande. Det tyder på att du är medveten om vad hans svar skulle bli, dvs NEJ.
  • Anonym (ella)
    Anonym (J) skrev 2024-10-28 11:01:42 följande:

Fast hon skrev i ett tidigare inlägg att hon inte ville ta upp det för då börjar han kanske använda kondom. 

Här; 
    ? Vet inte om jag vågar ta upp det. Kanske rädd att han ska börja skydda sig och jag förkirar chansen att råka bli gravid. Även rädd att sätta press på honom?

Precis. Det är ju ännu värre. 

Självklart ska han använda kondom om han inte vill bli pappa. Det är hans eget ansvar. Han får skylla sig själv om det blir barn. 

Men att inte ens våga prata med sin kille är inte ett gott tecken. 

Det är betydligt roligare att skaffa barn tillsammans med någon när båda är med på det och tycker att det ska bli kul. 

Men å andra sidan har många så dåligt självförtroende att de inte tror att någon skulle vilja ha barn med dem under positiva och kärleksfulla premisser, så de förlitar sig på avbrutet samlag med någon som har sagt att han inte önskar barn just nu. 
  • Anonym (ella)
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 14:08:43 följande:
    Han är väldigt kärleksfull och ansvarstagande med sitt barn så jag är övertygad om att han skulle ta allt ansvar som krävs. När han väl står inför något ger han 100%, det vet jag.

Abort är inget alternativ det vet han att jag inte skulle göra
    Tyvärr låter du beräknande och lite egocentrisk. Du räknar med att han är snäll, du har sett att han är en bra pappa till sitt första barn. Du vet att han inte vill ha barn just nu, men ändå fortsätter ni ha sex utan skydd. Det är inte kärlek från din sida i alla fall? Varken till honom eller ditt framtida barn. För det är inga kärleksfulla handlingar. Det handlar ju bara om dig? Var är omtanken om din sambo eller ditt framtida barn? 
Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker