• Anonym (Ödet)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Min kille är läkare. Han VET att ett avbrutet samlag är osäkert. Av olika anledningar är han inte redo för barn (dels har vi varit ihop mindre än 1.5 år dels har han ett barn sen innan och är rädd att satsa igen). I övrigt är vår relation kärleksfull och jag ser mig själv bli gammal med honom oavsett barn eller ej även om jag LÄNGTAR.

Jag insisterade på kondomer fram till några mån sedan men när jag slutade ta det initativet körde han utan och drar ut typ två sekunder innan det går för honom.

Har nån haft en liknande historia? Hur gick det? Vi hade avbrutet samlag nära min ägglossning förra veckan och han stoppade även ett par fingrar i mig några min efteråt utan att tvätta av sperman.

Undrar också hur han tänker när han absolut inte är redo för barn men kör en så osäker metod. Ovilja att ta beslut, låta ödet bestämma, typ? Kan tillägga att han har noll koll på min cykel.

Moralpredikan undanbedes.

• Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker
  • Anonym (Julia)

Hur tänker DU som tillåter att det spelas rysk roulette med din kropp, er relation och ett eventuellt barn?

• Hjelm

Låta "ödet" bestämma...

Det finns inget ödet, i alla fall inte när man pratar om att tillverka nya människor.

Använder man inte preventivmedel (nej, att dra ut den är inget säkert sådant och det vet du ju redan) får man räkna med att kunna bli gravid under samlag. Det är inte "ödet" om det skulle ske, utan bara så det fungerar. 

Blundar du och kastar en pil mot ett antal ballonger på en gräsmatta, kan du träffa både en ballong eller gräset. Det är inte "ödet" om ballongen träffas, bara ett av flera möjliga utfall av din handling.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Varför inte fråga honom? Säg att du inte har något emot att vänta med barn, men att du inte skulle göra abort om det blev barn ändå. Sen är det upp till honom. Vill han absolut inte ha barn får han väl fortsätta använda kondom? Ni har inte varit ihop så länge, men detta handlar inte bara om barnfrågan. Det ska inte bara ligga på dig att ta initiativ till skydd. 

• Anonym (J)

Gjort så i några år. Varit lugnt för min del iallafall. Fast han tog på sig en tidigare än så. Mitt i ungefär.

• Anonym (J)

Hur han tänker vet bara han själv. Vi var inte emot om det skulle råka bli så. Men han, du får väl fråga honom.

• Anonym (Ödet)
    Anonym (Julia) skrev 2024-10-28 09:45:07 följande:

Hur tänker DU som tillåter att det spelas rysk roulette med din kropp, er relation och ett eventuellt barn?

Jag vet att han är en ansvarsfull person och jag vill ha barn med honom.  Kan inte rå för att jag är redo. Är ju på HANS initativ vi kör avbrutet så inte så att jag sticker hål i kondomer liksom. Hand handlingar och ord säger emot varandra
  • Anonym (Ödet)
    Hjelm skrev 2024-10-28 09:50:26 följande:

Låta "ödet" bestämma...

Det finns inget ödet, i alla fall inte när man pratar om att tillverka nya människor.

Använder man inte preventivmedel (nej, att dra ut den är inget säkert sådant och det vet du ju redan) får man räkna med att kunna bli gravid under samlag. Det är inte "ödet" om det skulle ske, utan bara så det fungerar. 

Blundar du och kastar en pil mot ett antal ballonger på en gräsmatta, kan du träffa både en ballong eller gräset. Det är inte "ödet" om ballongen träffas, bara ett av flera möjliga utfall av din handling.

Han är uppenbarligen inte redo att försöka aktivt pga att han sagt det. Men denna metod rekommenderas ju bara till de som är "ok" med att der sker. Så förvirrad att hans ord och handlingar inte går ihop helt 
  • fornminne

Avbrutet kan man köra med om det inte är någon katastrof ifall det skulle bli barn. Avbrutet minskar faktiskt risken att bli gravid, men många blir gravida förr eller senare.

Vill man absolut inte ha barn är det idiotiskt att köra med avbrutet. Vilket inte bara läkare utan alla vuxna borde veta.

Jag håller med ovanstående: Fråga honom hur han tänker. Vi kan ju inte veta.

• Anonym (Ödet)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-28 09:51:48 följande:

Varför inte fråga honom? Säg att du inte har något emot att vänta med barn, men att du inte skulle göra abort om det blev barn ändå. Sen är det upp till honom. Vill han absolut inte ha barn får han väl fortsätta använda kondom? Ni har inte varit ihop så länge, men detta handlar inte bara om barnfrågan. Det ska inte bara ligga på dig att ta initiativ till skydd. 

Såklart det inte ligger på mig enbart. Han tog initiativ till skydd i början men sedan var det bara jag. Hag slutade för att jag inte VILL ha skydd.
  • Fjäril kär
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 09:56:34 följande:
    Jag vet att han är en ansvarsfull person och jag vill ha barn med honom.  Kan inte rå för att jag är redo. Är ju på HANS initativ vi kör avbrutet så inte så att jag sticker hål i kondomer liksom. Hand handlingar och ord säger emot varandra
    Även om han är en ansvarsfull person innebär det inte per automatik att han godkänner ett barn till.  Var inte så naiv. 

Hans handling just nu är att han drar ut den och vill alltså inte att du ska bli gravid just nu . Det är det du har att förhålla dig till. 

Om du skulle bli gravid kanske han ändå kommer förespråka abort och det är något du måste ha med i beräkningen redan nu. 

Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker