Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Varför inte fråga honom? Säg att du inte har något emot att vänta med barn, men att du inte skulle göra abort om det blev barn ändå. Sen är det upp till honom. Vill han absolut inte ha barn får han väl fortsätta använda kondom? Ni har inte varit ihop så länge, men detta handlar inte bara om barnfrågan. Det ska inte bara ligga på dig att ta initiativ till skydd. 

Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 09:59:51 följande:
    Såklart det inte ligger på mig enbart. Han tog initiativ till skydd i början men sedan var det bara jag. Hag slutade för att jag inte VILL ha skydd.

Prata med honom om det du skriver här. Att hans ord och handlingar inte går ihop. Att avbrutet inte är säkert. Att du är redo för barn, men är han inte alls redo borde han fortsätta använda kondom. Att du inte kommer att göra abort om du skulle råka bli gravid. 

Säg allt detta. Fråga honom hur han tänker. Ni måste ju kommunicera med varandra? Om hans ord säger en sak och hans handlingar en annan, får du ta upp det.

Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:39:00 följande:
    Vet inte om jag vågar ta upp det. Kanske rädd att han ska börja skydda sig och jag förkirar chansen att råka bli gravid. Även rädd att sätta press på honom
    Vågar du inte ta upp en så viktig sak, är ni inte mogna att bli föräldrar.

Du ska inte sätta press på honom i betydelsen ställa ultimatum. Bara förklara läget. Du undrar ju hur han tänker? Bättre att ta upp det än att sväva i ovisshet.

Kommunikation är A och O i ett förhållande. Sen kan man välja HUR man lägger fram saker. Men många relationsproblem beror på att paret inte kommunicerar ordentligt, pratar förbi varandra, inte vågar prata om känsliga saker osv. 
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 12:02:54 följande:
    Han slutade använda kondom vilket också är en tydlig handling. 80% är verkligen inte för den som är livrädd för graviditet.

Varför slutade han använda kondom? Du kan ju fråga det utan att ta upp allt det andra om det nu är så jobbigt. Du kan fråga utan att KRÄVA kondom. 

Han är vuxen och vet hur barn blir till. Du måste inte dadda med honom. Men eftersom du startade den här tråden, och frågar här, är det ju inte så konstigt att många undrar varför ni inte pratar med varandra? Om en så viktig sak dessutom.

Barn eller inte, är ett livsavgörande beslut. 

Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 12:45:28 följande:
    Har ju tagit upp det rätt nyligen. Vill inte göra för nära inpå pga blir tjatigt. Jag frågade honom när han slutade använda kondom och han sa "tja ingen katastrof om det skulle ske". Men jag reagerade när han några v efter det sa i ett annat sammanhang att han har tvivel på om han vågar skaffa fler barn. Han har svårt med stora beslut överlag, själva stressen att fatta beslut har varit ett problem för honom  de senadte åren. Han säger att han blivit lätt neurotisk sedan han fick barn.

Se mitt senaste inlägg.

Frågade du VARFÖR han inte tycker att det är viktigt att använda kondom längre. Eller nämnde du det mest i förbigående? 

Du frågar här och är osäker. Vilket tyder på att ni faktiskt inte har prstat om detta tillräckligt.

Du tjatar inte. Du vill veta. Annars skulle du ju inte fråga här?

Att han har svårt att fatta beslut är ingen ursäkt. Han måste inte fatta beslut nu. Han måste inte ens fatta ett aktivt beslut, du måste bara få veta vad han är ok med och inte.

Barnfrågan är alldeles för viktig för att undvikas och hoppas på det bästa.

Anonym (ella) skrev 2024-10-28 16:27:29 följande:
    Tyvärr låter du beräknande och lite egocentrisk. Du räknar med att han är snäll, du har sett att han är en bra pappa till sitt första barn. Du vet att han inte vill ha barn just nu, men ändå fortsätter ni ha sex utan skydd. Det är inte kärlek från din sida i alla fall? Varken till honom eller ditt framtida barn. För det är inga kärleksfulla handlingar. Det handlar ju bara om dig? Var är omtanken om din sambo eller ditt framtida barn? 
    Jag håller med på sätt och vis, men mannen har ju lika mycket ansvar. Varför kör HAN oskyddat om han inte vill ha barn? 

Avbrutet är inget säkert skydd.

Det är inte kärlek eller omtanke från mannens sida heller i så fall. Han låter lika egocentrisk som medvetet slarvar med skydd och ger TS dubbla budskap. TS spelar åtminstone med öppna kort. Han vet att hon vill ha barn, att hon inte använder preventivmedel att hon inte skulle göra abort.

Med detta sagt skulle jag själv aldrig medvetet försöka få barn med någon jag inte var säker på att han ville. TS är inte mer ego än mannen, men hon bör fundera igenom konsekvenserna. 
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 16:48:30 följande:
    Det verkar vara väldigt individuellt. Vi har bara kört i några månader på det här viset
    Hur gammal är du? Det spelar ju också in för hur lätt det är att bli gravid och hur lång tid det tar.

Viss skillnad på 25 och 35. Din mans ålder kan också påverka om han är äldre än du.
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 17:51:22 följande:
    Jag har inte bråttom med barn alls men hade blivit glad för en överraskning. Han vet att han tar en risk men väljer göra det med mig. Han har valet att insistera på skydd, hur enkelt som helst. Jag insisterade på kondom innan längtan smög sig på. 

Eller är allt kvinnans ansvar tycker du? Vidrigt i sådana fall.
    Så när du inte längre krävde kondom, då började han strunta i kondom? Det är ju som att indirekt säga att det är upp till dig.

Självklart är det inte ditt ansvar att se till att han skyddar sig. Det ansvaret får han själv ta. Jag håller med om att hans beteende låter konstigt och oansvarigt om han inte vill ha barn. Men för din egen skull, och för ett eventuellt framtida barns skull, bör du nog reda ut detta med honom en gång för alla. Det är inte att tjata, bara att vara tydlig.

Är du 29 och han 38, är sannolikheten stor att du förr eller senare blir gravid med avbrutet. Många blir det, och ni är fortfarande relativt unga. 

Det kan dröja flera år. Det kanske aldrig händer. Men det kan också hända i morgon. Det är en betydligt mindre säker metod än "riktiga" preventivmedel som p-piller och kondom. Även då kan man bli gravid, men risken är liten i jämförelse.
    Anonym (Patricia) skrev 2024-10-29 10:25:06 följande:
    Och bara så att du tänker på det.. Även om han vet din inställning till abort så betyder inte det att han tycker likadant. .. Han kan ändå vilja abort . 
    Allt som inte är ett uttryckt klart JA är att betrakta som ett "nej jag vill inte".

Så ni har inte bara ett prat om barn framför er utan även ett prat om ärlighet och tillit och att allt får konsekvenser.  Det är tyvärr väldigt vanligt att tveka och förhala ett beslut om barn när det egentligen handlar om att man inte klarar av att vara ärlig och säga nej för man fixar inte ett bråk och ledsna känslor och många gånger hamnar man i abort mot någons vilja. 
    Så kan det vara, men då tycker man ju att han borde vara noggrannare med kondom. TS ska inte behöva insistera. Hela preventivmedelsbördan kan inte ligga på henne.
Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker