Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 17:51:22 följande:
Jag har inte bråttom med barn alls men hade blivit glad för en överraskning. Han vet att han tar en risk men väljer göra det med mig. Han har valet att insistera på skydd, hur enkelt som helst. Jag insisterade på kondom innan längtan smög sig på.
Eller är allt kvinnans ansvar tycker du? Vidrigt i sådana fall.
Så när du inte längre krävde kondom, då började han strunta i kondom? Det är ju som att indirekt säga att det är upp till dig.
Självklart är det inte ditt ansvar att se till att han skyddar sig. Det ansvaret får han själv ta. Jag håller med om att hans beteende låter konstigt och oansvarigt om han inte vill ha barn. Men för din egen skull, och för ett eventuellt framtida barns skull, bör du nog reda ut detta med honom en gång för alla. Det är inte att tjata, bara att vara tydlig.
Är du 29 och han 38, är sannolikheten stor att du förr eller senare blir gravid med avbrutet. Många blir det, och ni är fortfarande relativt unga.
Det kan dröja flera år. Det kanske aldrig händer. Men det kan också hända i morgon. Det är en betydligt mindre säker metod än "riktiga" preventivmedel som p-piller och kondom. Även då kan man bli gravid, men risken är liten i jämförelse.