Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker

Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 09:56:34 följande:
    Jag vet att han är en ansvarsfull person och jag vill ha barn med honom.  Kan inte rå för att jag är redo. Är ju på HANS initativ vi kör avbrutet så inte så att jag sticker hål i kondomer liksom. Hand handlingar och ord säger emot varandra
    Även om han är en ansvarsfull person innebär det inte per automatik att han godkänner ett barn till.  Var inte så naiv. 

Hans handling just nu är att han drar ut den och vill alltså inte att du ska bli gravid just nu . Det är det du har att förhålla dig till. 

Om du skulle bli gravid kanske han ändå kommer förespråka abort och det är något du måste ha med i beräkningen redan nu. 

• Fjäril kär
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 10:44:23 följande:
    Jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han inte skulle dumpa mig för att jag blev gravid.

När man verkligen inte vill ha barn kör man väl inte avbrutet som "metod"? Att jag inte gör abort av principskäl vet han dessutom.

Han är kluven i barnfrågan. Han både gillar tanken men är rädd att skaffa fler av ilika anledningar.
    Fast uppenbarligen känner du honom inte alls tillräckligt.  

Om han är kluven i barnfrågan är det ju ditt ansvar att ta till dig av det och tillsammans kunna bestämma er kring hur ni ska komma fram till den punkt att barn är ett gemensamt beslut.  

Varför din vilja viktigare än hans ovilja och tveksamhet? 

Barn måste vara ett gemensamt beslut och just nu säger han nej eftersom han drar sig ur. 
  • Fjäril kär
    Varför inte bara stanna upp och reflektera över hans skäl till att vänta och ta in dom och arbeta på dom så han ser att han inte behöver oroa sig. Och att det gäller ?onom också givetvis, vad behöver han för att bli säker på att ett barn är okej? 

Det är ett vuxet och moget sätt att närma dig en graviditet. Och snabbaste vägen

Blir du gravid utan att saker har mognat och jobbats på så kommer det bli oerhört tufft för er och han kanske får rätt i att ni borde väntat och antingen vill ha abort eller vill att ni separerar. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 11:31:54 följande:
    Hans skäl att vänta är blandade men många av dem handlar om irrationella rädslor och osäkerheter som är svåra att prata bort.
    Irrationella rädslor brukar ofta lösas med hjälp av konkreta bevis. Om ni nu tex har varit ihop för kort tid så är ju tiden din bästa vän här så att han kan bli trygg i att du är en bra förebild, sköter ditt jobb , agerar vuxet och ansvarsfull etc etc så kan många rädslor försvinna. 

Samma lika med andra konkreta skäl till hans tvekan. Ekonomi, jobb, bostad , svartsjuka,  gamla ex eller vad det nu är som stoppar honom och skapar rädsla behöver bearbetning av konkreta bevis . 

En oplanerad graviditet är inte vad ni behöver just nu. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Ödet) skrev 2024-10-28 12:27:14 följande:
    Viktiga poänger, absolut. Det som oroar mig mest är hans generella velighet. Har sett det i flera andra sammanhang och tror att han generellt sett är rädd för själva beslutsfattandet när det rör större val. Därför spekulerar jag att han kör en osäker metod för att slippa ta ställning även om mig magkänsla säger att en oplanerad graviditet inte hade gjort honom förskräckt.
    Och det här är exakt varför DU behöver använda kondom och verkligen tänka dig för om detta är en egenskap du verkligen vill leva med i ett förhållande som kräver att man KAN fatta beslut och i synnerhet stå för konsekvenserna av dom .  Att skaffa barn kräver massor av honom och är han inte beredd på att ta konsekvenserna av att bli förälder utan fegar ur och lämnar det åt dig så ska ni verkligen inte skaffa barn just därför. 
    Hans velande kan självklart skapa frågor om abort och ställa ert förhållande på prov. Är DU beredd på dom konsekvenserna?  Att hela ert förhållande sätts på spel för att han inte kan bestämma sig för om abort eller barn är bra eller dåligt när du väl sen är gravid. 
    Vad kommer det sen att innebära när barnet väl är fött i viktiga beslut? 

För MIG är detta en röd flagga och något du verkligen måste fundera på. 
Svar på tråden Avvrutet samlag. Jag vill bli gravid men han är osäker