• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
    Anonym (qwerty) skrev 2024-10-24 21:31:54 följande:
    Frågar du mig personligen, JAG använde preventivmedel. Men de ger bara ett skydd mellan 65-95% så kvinnor kan bli gravida ändå.

När det gäller alla andra kvinnor så kan jag inte svara för dem, lika lite som du ska tala för dem. Men det finns ställen där preventivmedel inte är tillgängliga, inte är tillåtna, kvinnan har blivit utsatt för övergrepp, kvinnan kanske är ett barn självt. Men jag gissar att du tycker det är helt ok att en 11 åring ska genomgå en graviditet för att något peddoäckel gav sig på henne. Yxskaft.
    Ha inte samlag då, det är inte en mänsklig rättighet, 
  • Anonym (Incest)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:
    Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
    Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
    Jag blev gravid med min pappas barn, jag var tretton. Tacksam att aborten beviljades, det här var 1973. Hur ser du på såna fall?
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 21:19:40 följande:
    Nej,från v 22 är ett barn ?man är med barn?,för man värkar då så är det förlossning som gäller .Från v 12 är det mini-förlossning.
    Ja, man genomgår en förlossning och det registreras att man fött barn oavsett utgången av förlossningen. 

Nej, det är ingen mini-förlossning från v 12. Det antigen ett missfall eller ett sent missfall. 
  • fornminne
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:22:51 följande:
    Nej hon bör inte ha någon rätt alls. Även en bebis behöver sina föräldrar för att klara sig, ska den också få avlivas om föräldrarna inte vill ta hand om bebisen? 

Jättekonstigt argument. Fostret är en individ, kvinnan en annan. 
    Om föräldrarna inte vill ta hand om sin bebis, tar staten hand om barnet. Man avlivar inte födda barn.

Ofödda barn är en annan sak. Vi pratar om foster som inte kan överleva utanför livmodern.

Jag skrev att barn har egna rättigheter först när de inte behöver någon annans kropp för att överleva. Missade du det?
    Anonym (Incest) skrev 2024-10-24 21:37:11 följande:
    Jag blev gravid med min pappas barn, jag var tretton. Tacksam att aborten beviljades, det här var 1973. Hur ser du på såna fall?
    Kanske att man kan tillåta det där då. Eftersom det finns en överhängande risk att barnet får skador av det. 
  • Överste Senap
    Överste Senap skrev 2024-10-24 20:48:19 följande:

Jag delar inte ditt synsätt för fem öre. Att graviditet syftar till liv till en sådan grad att man inte skulle få möjlighet att avbryta den är närmast ett religiöst synsätt. Människans utveckling har gett henne möjlighet att göra val i livet som inte finns i djurriket. Teknik, läkemede, livsmedel, fungerande samhällen har gett människan mycket längre liv och bättre liv. Bland valen människan har finns även möjligheten att avbryta graviditet om man ställs inför det valet. Inget fel med det. Det är bara religiösa och människor med kontrollbehov som hittar problem med det.

TS jag väntar fortfarande på en reaktion från dig. 
    fornminne skrev 2024-10-24 21:38:18 följande:
    Om föräldrarna inte vill ta hand om sin bebis, tar staten hand om barnet. Man avlivar inte födda barn.

Ofödda barn är en annan sak. Vi pratar om foster som inte kan överleva utanför livmodern.

Jag skrev att barn har egna rättigheter först när de inte behöver någon annans kropp för att överleva. Missade du det?
    Jag och många andra delar inte din åsikt. 

Vi menar att fostret redan existerar och är en blivande människa. En människa i ett tidigt stadie som inte kan säga sin mening bara. 
  • Anonym (Vem?)
    EpicF skrev 2024-10-24 21:35:15 följande:
    Väntar i spänning på länk till studien. 

Jag berättade om ett sant fall där det inte gick som i studien. Det finns kvinnor som kan älska ett barn som blivit till genom en våldtäkt och inte ångrar att de inte tog abort. Ocet finns kvinnor som inte göra det och som ångrar att de inte tog abort. 

Och ja, självklart finns det kvinnor som inte älskar sina barn trots att graviditeten inte var genom våldtäkt. 

Nej, jag har aldrig påstått att exempel från verkligenjeten hör till majoriteten. Jag gav ett exempel från verkligheten som motsa studien du refererar till. En studie är går inte heller att applicera på majoriteten. 

En kvinnas rätt till självbestämmande, rätt till att bestämma över sin kropp och rätt till sina åsiker vägar alltid tyngre än vad ett fosters/blivande individ har för åsikter. Dessa kan förövrigt inte förmedla sina åsikter, om de nu skulle ha åsikter. 

Och nej, kvinnor som vill göra abort har inte tillfälligt den åsikten. 

Var är källan på att 9 av 10 fall är glada att de behöll?
    Väntar med. studierna är nog trådar från flashback och andrew tate. Det vet väl alla att det är misogyna mäns favoritkällor! Mycket tillförlitliga :)
  • Anonym (Piku)

Jag har gjort abort och är så oerhört tacksam över att leva i nutid och i Sverige. Viljan att göra abort har nog alltid funnits i människans historia och det har funnits många vidriga tillvägagångssätt som många gånger dödat kvinnan på kuppen. I u-länder förekommer fortfarande den typen av aborter och på vissa ställen i USA blir kvinnor offentligt förnedrade när dom ska göra abort... 

Nä, tack och lov så är såna som ts en minoritet än så länge. Men både islamister och kristna fanatiker blir allt fler så en vacker dag kan synen på abort i Sverige bli en annan. 

Överste Senap skrev 2024-10-24 21:39:40 följande:
    TS jag väntar fortfarande på en reaktion från dig. 
    Utefter det du skrev så...

Människan kan göra valet att döda andra, att släppa en atombomd, det betyder inte att det är rätt och ska uppmuntras, 

Vi måste ta hänsyn till varandra, till alla levande varelser. Fostret är en levande varelse som kommer bli ren riktig människa. Så vi måste värna det,. Värna människan. Värna livet. 

Liv är motsatsen till död. Vi ska värna livet och ljuset. Inte skapa mörker och död. Inte vara egoister. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?