-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Om det är så hemskt, varför använder du inte preventivmedel då?Anonym (qwerty) skrev 2024-10-24 21:25:00 följande:
Som ordspråket lyder, bara för att du är född i ett stall är du inte en häst.
Det är ju uppenbart att du är MAN för du har ingen aning om hur det känns att gå igenom en fullgången graviditet, smarta, risker, ta sig igenom förlossning. Och bara för att DU tycker att kvinnan ska rätta sig just din åsikt kring hennes kropp, eller för att dina (gissningsvis manliga) kompisar håller med, innebär det inte att ni har rätt eller rätten att bestämma över någon annan. STFU.
-
Och en kvinna har fortfarande rätt att bestämma över sin egen kropp. Oavsett hur hon blev gravid. Oavsett om hon slarvade med prevention. Förövrigt kan man bli gravid trots prevention.... själv har jag både en kondom-unge och spiral-barn.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:10:23 följande:Kvinnan får gärna behålla barnet själv. Men om hon sett till att bli gravid genom att vara oförsiktig så får hon ta konsekvenserna av det. Men vill hon ha barnet kan hon få behålla det så klart. Men vill hon inte så får mannen ta hand om det, eller ett ofrivilligt barnlöst par med stabil inkomst här i Sverige.
Om inte kvinnan vill ha barnet så ska hon få göra abort. Vill manne ha barn, ja då får han hitta ett sätt att blev gravid på.
Vill ofrivilligt barnlösa barn ha barn så får de göra som alla andra, IVF eller adoption från länder där detta göra. -
Jag känner flera kvinnor som utsatts för våldtäkt och de har inte ångrat sina aborter- Och du kan inte tala för kvinnor alls, men de som tvingas till att behålla har inte nödvändigtvis älskat sina barn. Snarare är det jättevanligt att barnet växer upp och känner sig oönskat, vilket i sin tur tär på självkänsla och leder till missbruk och självskadebeteende.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:24:29 följande:Nej. Fostrets rätt till liv är större än kvinnans rätt att ta död på det, baserat på henens tillfälliga åsikter. Många kvinnor ångrar sina aborter dessutom. Många kvinnor som blev våldtagna och fick barn älskar sina barn.
Därför kan inte hennes tillfälliga åsikt spela så stor roll. Den är sekundär. -
I en värld där kvinnor är slavar skulle det antagligen fungera så.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
👍Anonym (qwerty) skrev 2024-10-24 21:25:00 följande:
Som ordspråket lyder, bara för att du är född i ett stall är du inte en häst.
Det är ju uppenbart att du är MAN för du har ingen aning om hur det känns att gå igenom en fullgången graviditet, smarta, risker, ta sig igenom förlossning. Och bara för att DU tycker att kvinnan ska rätta sig just din åsikt kring hennes kropp, eller för att dina (gissningsvis manliga) kompisar håller med, innebär det inte att ni har rätt eller rätten att bestämma över någon annan. STFU.
-
Sin, men inte fostrets. Fostrets är genetiskt bara 50% hennes dessutom, 50% mannens. Men i grunden är det varken mannens eller kvinnans, det är enEpicF skrev 2024-10-24 21:27:49 följande:Och en kvinna har fortfarande rätt att bestämma över sin egen kropp. Oavsett hur hon blev gravid. Oavsett om hon slarvade med prevention. Förövrigt kan man bli gravid trots prevention.... själv har jag både en kondom-unge och spiral-barn.
Om inte kvinnan vill ha barnet så ska hon få göra abort. Vill manne ha barn, ja då får han hitta ett sätt att blev gravid på.
Vill ofrivilligt barnlösa barn ha barn så får de göra som alla andra, IVF eller adoption från länder där detta göra.
egen individ.
Därför är kvinnans åsikt irrelevant. Förutsatt att hon med största sannolik inte avlider på grund av graviditeten. -
TS, du låter som en riktig man. Tack att du vågar stå upp för barnen
Jag behöll själv min dotter efter en grupp våldtäkt då jag var 18. Hade ALDRIG mått bättre av att göra abort. Vore ytterligare ett övergrepp på mig. Så glad att jag stod upp för mitt barn, trots att ingen verkade förstå hur jag tänkte. PS min dotter är den mest underbara människa på denna jord -
Frågar du mig personligen, JAG använde preventivmedel. Men de ger bara ett skydd mellan 65-95% så kvinnor kan bli gravida ändå.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:26:55 följande:Om det är så hemskt, varför använder du inte preventivmedel då?
När det gäller alla andra kvinnor så kan jag inte svara för dem, lika lite som du ska tala för dem. Men det finns ställen där preventivmedel inte är tillgängliga, inte är tillåtna, kvinnan har blivit utsatt för övergrepp, kvinnan kanske är ett barn självt. Men jag gissar att du tycker det är helt ok att en 11 åring ska genomgå en graviditet för att något peddoäckel gav sig på henne. Yxskaft. -
Nej finns inga studier på det.Anonym (qwerty) skrev 2024-10-24 21:27:56 följande:Jag känner flera kvinnor som utsatts för våldtäkt och de har inte ångrat sina aborter- Och du kan inte tala för kvinnor alls, men de som tvingas till att behålla har inte nödvändigtvis älskat sina barn. Snarare är det jättevanligt att barnet växer upp och känner sig oönskat, vilket i sin tur tär på självkänsla och leder till missbruk och självskadebeteende.
Studier gjorda visar att risken att barnet ska skjutas ifrån, bli oönskat, bli utsatt för övergrepp är varken större eller mindre hos de som ville göra abort jämfört med den andra gruppen som avsiktligen blev med barn.
Statistik visar ingen skillnad. Till och med barn som blivit till genom våldtäkt har ingen signifikant högre risk än någon annan att bli oönskade.
Men jag är för att kvinnan inte ska behöva uppfostra det. Inför moderna och vettiga adoptionsprogram i Sverige. -
Väntar i spänning på länk till studien.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:18:27 följande:KÄNSLOARGUMENT!
Undersökningar på fenomenet kvinnor som blivit med barn genom våldtäkt har visat att de har precis lika hög benägenhet att älska sina barn som vilken annan mamma som helst. De flesta är otroligt tacksamma att de behöll barnet. Och barnet i sig blir till och med en anledning för de att se en mening i det övergrepp de utsattes för. Det finns även mammor som fått barn den normala vägen som är extremt avvisande eller till och med dödat sina barn. Så enskilda exempel är inte verkligheten för majoriteten.
Kvinna ska bestämma över sig själv, JA. Men inte över fostrets och den blivande människans liv. Hennes (TILLFÄLLIGA) åsikter väger inte tyngre än fostrets liv. Notera tillfälliga, för 9 av 10 är i efterhand otroligt tacksamma att de behöll barnet!
Jag berättade om ett sant fall där det inte gick som i studien. Det finns kvinnor som kan älska ett barn som blivit till genom en våldtäkt och inte ångrar att de inte tog abort. Ocet finns kvinnor som inte göra det och som ångrar att de inte tog abort.
Och ja, självklart finns det kvinnor som inte älskar sina barn trots att graviditeten inte var genom våldtäkt.
Nej, jag har aldrig påstått att exempel från verkligenjeten hör till majoriteten. Jag gav ett exempel från verkligheten som motsa studien du refererar till. En studie är går inte heller att applicera på majoriteten.
En kvinnas rätt till självbestämmande, rätt till att bestämma över sin kropp och rätt till sina åsiker vägar alltid tyngre än vad ett fosters/blivande individ har för åsikter. Dessa kan förövrigt inte förmedla sina åsikter, om de nu skulle ha åsikter.
Och nej, kvinnor som vill göra abort har inte tillfälligt den åsikten.
Var är källan på att 9 av 10 fall är glada att de behöll?