• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:26:55 följande:
    Om det är så hemskt, varför använder du inte preventivmedel då? 
    Har du missat att inga preventivmedel är 100% säkra? 😱
  • fornminne
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:51:04 följande:
    De flesta kvinnor som fått barn genom våldtäkt är tacksamma i efterhand att de behöll barnet. 
    För vissa bli barnet en räddning. Det som gör att de kan se en mening i våldtäkten. Det kan få de att må bättre. Barnet alltså. 
    De kvinnor som fött barn efter våldtäkt är kvinnor som inte gjorde abort. Antagligen för att de ville behålla! Trots våldtäkten. Eller var osäkra.

De som inte vill behålla, gör abort. Lagligt eller olagligt.

Ditt resonemang bygger alltså på ett skevt urval.

De studier jag känner till är gjorda i länder där abort är lagligt. Där det inte krävs särskilda skäl osv, åtminstone inte för tidiga aborter. Där kvinnor som vill avbryta tidiga graviditeter inte måste söka sig till kvacksalvare på bakgator, eller försöka hitta abortpiller på svarta marknaden.

Dessa studier visar att mycket få ångrar sina aborter. De som inte vill göra abort, behåller ju.
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 21:53:23 följande:

Läs gärna mitt tidigare inlägg. Min tanke var först att adoptera bort mitt barn men ändrade mig när min dotter fötts. Så tror väldigt få skulle genomföra adoptionen faktiskt. Då moderskänslorna är väldigt starka 

Ja, jag hade ett val som någon skrev och det valet tog jag utifrån min tro och kunskapen att det är ett barn därinne. Hade det inte varit för det hade jag kanske gjort abort. Och ärligt tror jag att jag kanske inte levt i dag om jag hade gjort det. Att det hade blivit två trauman i stället för ett, och att jag hade hanterat det med medicin och annat snarare än behandling för traumabehandling är skitjobbigt. Men har motivation tack vare min dotter och jag tror det var meningen att hon blev till och att det är det enda bra som kan komma ur något sånt jag var med om

Det var meningen. 

Det var precis vad det var, 

Din dotter var meningen. Och idag är hon säkert en glad och härlig liten flicka som älskar sitt liv. Och du älskar henne. Du är otroligt bra förebild för kvinnor överlag. 

Hoppas du och din dotter får många fina dagar tillsammans. Mycket glädje. Studenten, första pojkvännen och allt det där!!! 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:34:49 följande:
    Nej finns inga studier på det.

Studier gjorda visar att risken att barnet ska skjutas ifrån, bli oönskat, bli utsatt för övergrepp är varken större eller mindre hos de som ville göra abort jämfört med den andra gruppen som avsiktligen blev med barn. 
    Statistik visar ingen skillnad. Till och med barn som blivit till genom våldtäkt har ingen signifikant högre risk än någon annan att bli oönskade. 

Men jag är för att kvinnan inte ska behöva uppfostra det. Inför moderna och vettiga adoptionsprogram i Sverige. 
    Kan du länka till de studierna?

Men du är inte för att kvinnan ska få bestämma över sin egna kropp?

Men foster, som inte kan leva utanför magen, ska få bestämma själv?
    Säg mig, hur ska vi ta redan på vad fostret vill? Vem ska svara på om fostret vill utvecklas till en individ och leva? 
    EpicF skrev 2024-10-24 22:01:17 följande:
    Har du missat att inga preventivmedel är 100% säkra? 😱
    Ha inte samlag då. Det är på egen risk. Samlag är inte klassat som en mänsklig rättighet, det är ett nöje. 
    EpicF skrev 2024-10-24 22:04:32 följande:
    Kan du länka till de studierna?

Men du är inte för att kvinnan ska få bestämma över sin egna kropp?

Men foster, som inte kan leva utanför magen, ska få bestämma själv?
    Säg mig, hur ska vi ta redan på vad fostret vill? Vem ska svara på om fostret vill utvecklas till en individ och leva? 
    Finns på Cinahl och Pubmed. Leta själv. Jag har inte de färska, men jag har läst studier där tidigare. Läste senast i samband med Covid pandemin, när jag var hemma mycket på grund av att vi tvingades jobba hemifrån. 
  • EpicF
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 21:31:20 följande:

TS, du låter som en riktig man. Tack att du vågar stå upp för barnen

Jag behöll själv min dotter efter en grupp våldtäkt då jag var 18. Hade ALDRIG mått bättre av att göra abort. Vore ytterligare ett övergrepp på mig. Så glad att jag stod upp för mitt barn, trots att ingen verkade förstå hur jag tänkte. PS min dotter är den mest underbara människa på denna jord

Och bara för att du valde att inte göra en abort så ska ingen annan heller får göra det? 

Jag tycker faktiskt uppriktig synd om dig, och om din dotter. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:00:41 följande:
    Det finns kvinnor som fått barn den normala vägen som hatar sina barn. 
    Det finns ingen skillnad mellan grupperna på gruppnivå. 

Det kan skilja på individnivå mellan enskilda kvinnor. Majoriteten älskar sina barn, oavsett om de fått det den normala vägen eller blivit våldtagna. 

Ditt argument och det där påhittade argumentet kommer oftast från kvinnor som aldrig blivit våldtagna och fått barn genom sin våldtäkt. Det kommer oftast från folk som inbillar sig att barnet får kvinnan att tänka på sin våldtäkt så länge hon lever, vilket är fel. Det är ett känsloargument utan substans. 

1. Kvinnan glömmer inte sin våldtäkt oavsett vad.

2. Barnet kan till och med få henne att se en mening i våldtäkten då glädjen av livet med barnet väger tyngre än våldtäkten. 
    3. Barnet kan hata sin mamma, sin pappa och sig själv pga hur hen kommit till världen. Självhat som kan leda till psykiskt dåligt mående, självmordstankar mm.

Apropå att ta hänsyn till barnet....
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:35:23 följande:
    Ha inte samlag då, det är inte en mänsklig rättighet, 
    Nej, vem har påstått att det är en mänsklig rättighet? 
  • Överste Senap
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:06:13 följande:
    Finns på Cinahl och Pubmed. Leta själv. Jag har inte de färska, men jag har läst studier där tidigare. Läste senast i samband med Covid pandemin, när jag var hemma mycket på grund av att vi tvingades jobba hemifrån. 
    Bullshit! Länka till studierna och förklara varför de är mer relevanta än studier som säger motsatsen.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?