• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är för abort för att det helt enklet för att barn ska vara önskat av båda föräldrarna. 

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:21:35 följande:
    Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Är det bättre att det föds barn som är oönskade, inte älskade och som egentligen inte skulle finnas?

Ett barn som blev till genom en våldtäkt. Anser du fortfarande att kvinnan inte ska få bestämma över sin egna kropp?
  • EpicF
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Så en kvinna som har blivit gravid genom en våldtäkt, ett samlag hon inte gett samtycke till, ska få gravid i 9 månader och bli ständigt påmind om våldtäkten för att barnet ska adopteras bort?

Detta istället för att göra abort och faktiskt få chans att lägga våldtäkten bak sig. 

Du får gärna ha dina åsikter, men jag finner det märkligt att inte tycka att kvinnor ska få bestämma själv över sin egen kropp. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:27:47 följande:
    Om det finns en överhängande risk att hon avlider på grund av förlossningen, så ska abort tillåtas i det enskilda fallet. Kvinnans liv går före fostrets liv. Men fostrets liv gå före kvinnans tillfälliga åsikter. 

Om kvinnan verkligen inte vill behålla barnet ska adoptionsprogram införas där barnet direkt hamnar hos en familj som vill och kan uppfostra det. Par bestående av man/kvinna som kanske är ofrivilligt barnlösa. 
    Och hur ska man kunna ta reda på om kvinnan möjligen  har en risk att avlida under förlossningen, som ligger 9 månader fram i tid?! 

Man aborter dessutom inte ett barn, utan en cellklump som från v 9 räknas som foster. 
    Men det är inget barn förrän det har föds. 

En kvinna som absolut inte vill ha barn och då inte vill behålla ett barn ska inte behöva tvingas genom en graviditet i 9 månader för att sedan lämna bort barnet. 

Ja, de flesta barn som adopteras bort är oönskade. Men de flesta adoptionsland har inte samma abortregler som vi har, och då föds barn som är oönskade. Och det om något är tragiskt och fel. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:32:18 följande:
    Det beror på att du bara ser till kvinnans situation. Och kvinnans situation är ett annat ord för DIN situation, då du är kvinna. Det är ett egoistiskt och subjektivt synsätt. 

Man måste ta hänsyn till fostret och det liv som komma skall. 
    Nej, ända man SKA ta hönsyn till är kvinnas rätt till att bestämma över sin egna kropp. Kvinnans rätt till autonomi, självbestämmande. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:35:53 följande:
    Sen måste man även ta hänsyn till mannen, vad han vill. 
    Det är lika mycket hans barn. Allas åsikter måste höras innan ett vettigt beslut tas. 
    Ja, det är hans blivande barn också ocj självklart har han rätt till en egen åsikt. Men till syvende och sist så är det kvinnans om har bestämmande rätt eftersom det är hennes kropp. 

Den dagen män blir gravida får de bestämma om de ska behålla eller göra abort. Utan att kvinnan lägger sig i. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:37:45 följande:
    Man måste ingenting här i livet. Man kan göra vad man vill, när man vill. Men om det man gör skadar eller dödar människor eller blivande människor, då är det fel och ska förbjudas. Det handlar om moral och medmänsklighet. 

Medmänsklighet för främst fostret och den blivande individen. Men också medmänsklighet med mannen som kanske vill behålla sitt barn. 
    Då får mannen bli gravid själv om han så gärna vill ha barn. 

Medmänsklighet för fostret och den blivande individen? Genom att ta abort för ett oönskat barn så visar man på ett sätt medmänsklighet för den blivande individen... 
  • EpicF
    Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. 
    Du menar att man inte heller ska få göra abort av ett foster som inte är levnadsduglig, dvs inte kan leva utanför magen? Är det också "mord"?

Om det finns en risk för kvinnans liv vet man inte för långt efter att abort är tillåtet. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:49:27 följande:
    Ja, för att: 

Om kvinnan inte vill ha sitt barn så kan mannen ta hand om det utan henne. Och om ingen av de vill ha barnet så kan de få adoptera bort det till det ofrivilligt barnlösa paret Lisa och Kalle, som båda har ett välfungerande liv på alla sätt och vis. Vi ska införa nya adoptionsprogram, om det behövs. Där kan antingen barnlösa par eller befintliga välfungerande familjer få adoptera. 

Tänker exempelvis på familjer där kvinnan kanske vill ha ett till barn, men inte vill gå igenom ett förlossning. Då kan de adoptera. Då får deras barn ett litet syskon. 
    Så kvinnan ska alltså, mot sin vilja, gå gravid i 9 månader, genomgå en förlossning för att mannen ska sedan ska ta hand om barnet? 

Till det finns surrogati, där kvinnor frivilligt låter sig befruktat och frivilligt bär fram en annan kvinnans barn. Förvisso inte tillåtet i Sverige, men finns utomlands. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:52:47 följande:
    Med all respekt för att en våldtäkt är ett trauma och hur fel våldtäkter är, men det där är ett värdelöst argument. 

Ungefär som att hon skulle glömma sin våldtäkt om hon gjorde abort. Hon glömmer ingenting ändå. Det kommer vara kvar ändå fram tills att hon för. 

Det har faktiskt visat sig att kvinnor som behållet barnet efter en våldtäkt inte alls mått sämre än de som gjorde abort. Tvärt om så älskar de barnet lika mycket som vilken förälder som helst gör. De går inte runt och tänker på sin våldtäkt när de ser barnet, de ser bara det barn de älskar. Precis som alla andra föräldrar. De flesta är otroligt tacksamma att de INTE gjorde abort. 

Så det fallerar. 
    Nej, självklart glömmer hon inte bort en våldtäkt. Emn hon slipper bli påmind om det hela tiden. Slipper tänka på det i 9 månader. Slipper genomgå en förlossning, som i sig kan vara traumatiskt. 

Det finns absolut de kvinnor som behåller barn som blivit till genom våldtäkt och som inte mår dåligt. Och de finns de som inte gör det. 

Men det viktigaste är att kvinnan själv får bestämma lm denne ska behålla eller inte. 

Så nej, mitt argument fallerar inte. Det är bara dj som inte förstår det här med en kvinnas rätt till självbestämmande. 

Jag har en väninna som blev till genom en våldtäkt. Hennes mamma var, tyvärr alltid lite kall och avvisande mot sitt barn under barn- och ungdomsåren. Idag har de ingen kontakt då mamman bröt kontakten när min väninna blev 18 och fick reda på hur hon blev till. Mamman bröt kontakt pga att hon inte förmådde att älska sitt barn, pga att det hela tiden var en påminnelse om våldtäkten. 

Men självklart finns det kvinnor som oavsett äskar sitt barn. 

Men återigen, kvinnan ska själv då bestämma hur denne vill göra, oavsett hur graviditeten blev till. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 20:53:19 följande:
    Det där är väl sällsynt?I det flesta fall jag känner har man struntat i P-medel ärligt.
    Nja, är inte speciellt sällsynt att bli gravid genom våldtäkt. Eller ons. Eller även om man har prevention. 

Men kvinnan ska fortfarande får rätt att bestämma över sin egen kropp. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?