Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 20:52:47 följande:
Med all respekt för att en våldtäkt är ett trauma och hur fel våldtäkter är, men det där är ett värdelöst argument.
Ungefär som att hon skulle glömma sin våldtäkt om hon gjorde abort. Hon glömmer ingenting ändå. Det kommer vara kvar ändå fram tills att hon för.
Det har faktiskt visat sig att kvinnor som behållet barnet efter en våldtäkt inte alls mått sämre än de som gjorde abort. Tvärt om så älskar de barnet lika mycket som vilken förälder som helst gör. De går inte runt och tänker på sin våldtäkt när de ser barnet, de ser bara det barn de älskar. Precis som alla andra föräldrar. De flesta är otroligt tacksamma att de INTE gjorde abort.
Så det fallerar.
Nej, självklart glömmer hon inte bort en våldtäkt. Emn hon slipper bli påmind om det hela tiden. Slipper tänka på det i 9 månader. Slipper genomgå en förlossning, som i sig kan vara traumatiskt.
Det finns absolut de kvinnor som behåller barn som blivit till genom våldtäkt och som inte mår dåligt. Och de finns de som inte gör det.
Men det viktigaste är att kvinnan själv får bestämma lm denne ska behålla eller inte.
Så nej, mitt argument fallerar inte. Det är bara dj som inte förstår det här med en kvinnas rätt till självbestämmande.
Jag har en väninna som blev till genom en våldtäkt. Hennes mamma var, tyvärr alltid lite kall och avvisande mot sitt barn under barn- och ungdomsåren. Idag har de ingen kontakt då mamman bröt kontakten när min väninna blev 18 och fick reda på hur hon blev till. Mamman bröt kontakt pga att hon inte förmådde att älska sitt barn, pga att det hela tiden var en påminnelse om våldtäkten.
Men självklart finns det kvinnor som oavsett äskar sitt barn.
Men återigen, kvinnan ska själv då bestämma hur denne vill göra, oavsett hur graviditeten blev till.