• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:21:05 följande:
    Det allra bästa om man inte vill ha barn är väl att det inte blir någon graviditet?
    Ja, eller att man får göra abort om "olyckan" ändå är framme. Får göra abort på sina egan vilkor. För att man själv vill. 

Inte tvinga behålla ett barn man inte vill ha. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:54:40 följande:
    Jag ser det så att ett foster har ett värde i sig självt, och stöder därför att  välja att inte göra abort även om man får göra abort. Jag är för att hålla en högre etik i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss.
    Ja, det är sin åsikt. Men vad inte kan förstå hur du kan tycka det är ok en kvinna tvingas genomgå en graviditet (som kan bara komplicerad), en förlossning som kan få komplikstoner och sedan uppfostra och ta hand om ett barn i minst 18 år. Ett barn kvinnan inte ens ville ha. Var är etiken i det? 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-16 12:18:58 följande:

EpicF skrev 2024-11-15 17:29:22 följande:
    Mellan 11 november kl 13.59 till 12 november kl 09.44 är 5min enligt dig. Väldigt långa 5 min 😅

Drygt 8hoch 45min är enbart 5min för dig. Ja, för oss andra mer normala personer så är 8h och 45min, just 8 timmar och 45min. 

Blir så när inlägg försvinner.

Inlägg försvinner? Ingen av de inläggen har försvunnit. De finna kvar. 

Men bra att veta att 5 minuter för dig är nästa 9 timmar för oss vanliga. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:19:37 följande:

Lite noggrannare svar än det korta igår.

På 1:an så är det enda land som har olika lagar i olika delstater som nämnts i tråden usa. Det  var en direkt kommentar till ett påstående gällande just det landet.

Kvinnor dör även i legala aborter. Men vid ingen abort alls, vare sig laglig eller olaglig, dör däremot inte kvinnor i aborter

Du tolkar helt fel. Självklart är jag inte "bekväm" var sig med att kvinnor eller foster dör. Fostret dör alltid i en abort. I en del aborter dör kvinnor - och självfallet är det en tragedi när det sker, och hade aborten i fråga inte skett hade kvinnan inte dött i aborten.. Att jag hjälpte till med arbetet i Världens Barn var faktiskt utifrån bla ett äkta engagemang. Jag har  dessutom inget samvete att döva just vad det gäller aborter. Jag har mig veterligt aldrig varit delorsak till någon abort, vare sig laglig eller olaglig. Att jag är din debattmotståndare utesluter inte att jag kan ha ett äkta engagemang i något. Jag är inte djävulen själv, även om du tror det.

Vaddå bortförklara? När en abort inte sker kan inte en kvinna dödas i aborten, vare sig den är laglig eller olaglig. Dessutom tror jag inte att Gud vill någon kvinnas, eller mans, eller barns eller fosters död. Jag tror inte heller att Gud vill att  någon ska ha dåliga framtidsutsikter + att framtiden är inte förutbestämd på det  sätt som en del tror. Framtiden kan vi ju faktiskt påverka. Bla därför var jag med i arbetet för Världens Barn.

Ytterst få kvinnor dör av legala aborter i Sverige.
    Och detta beror på att de görs hos legitimerade läkare, som vet vad de gör och inte hos sk kvacksalvare. Det göra också i en steril och rent sjukhusrum, ibland operarionssal och inte i ett osterilt garage. 

Men visst kan det tillkomma komplikationer efter en abort, men det är ytterst sällsynt. Senast i Sverige var i 2003 och innan det i 1983. (Mellan 1975-1983 var det tre dödsfall i Sverige pga abort). Alla dessa dödsfall var legala. 

Däremot så för det nästa 50 000 kvinnor världen över osäkra illegala abortmetoder. 

Det är fler kvinnor som dör vid en förlossning än vid en abort. I genomsnitt 6 kvinnor per år dör vid förlossningen i Sverige. 

Nej, om ingen abort utförs så dör ingen. Märkligt påstående då det är helt självklart.
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-17 00:18:04 följande:
    Och ditt ord var betydelselöst.
    EpicF skrev 2024-11-16 23:33:07 följande:
    Och detta beror på att de görs hos legitimerade läkare, som vet vad de gör och inte hos sk kvacksalvare. Det göra också i en steril och rent sjukhusrum, ibland operarionssal och inte i ett osterilt garage. 

Men visst kan det tillkomma komplikationer efter en abort, men det är ytterst sällsynt. Senast i Sverige var i 2003 och innan det i 1983. (Mellan 1975-1983 var det tre dödsfall i Sverige pga abort). Alla dessa dödsfall var legala. 

Däremot så för det nästa 50 000 kvinnor världen över osäkra illegala abortmetoder. 

Det är fler kvinnor som dör vid en förlossning än vid en abort. I genomsnitt 6 kvinnor per år dör vid förlossningen i Sverige. 

Nej, om ingen abort utförs så dör ingen. Märkligt påstående då det är helt självklart.

Vad betyder det, ingen eller någon?
    Jag har aldrig hört talas om ens en, men vore intressant och höra om det är nån.

Så vet du, eller gissar du bara?

Ytterst få betyder att det är extremt få. I detta fall fyra fall på 28 år. 

I Sverige har det som sagt var fyra stycken mellan 1975-2003.
    Sista 2003 var en ung tjej (runt 16-17) dog pga en förblödning vid en medicinsk abort. 

Har inte funnit att det hänt efter 2003. 

• EpicF
    klyban skrev 2024-11-17 00:18:04 följande:
    Och ditt ord var betydelselöst.
    EpicF skrev 2024-11-16 23:33:07 följande:

Vad betyder det, ingen eller någon?
    Jag har aldrig hört talas om ens en, men vore intressant och höra om det är nån.

Så vet du, eller gissar du bara?

Fick inte till att lägga in PDFen. Men det står om det i både läkartidningen och på regeringens.

Det kom nya föreskrifterna efter det sista dödsfallet. Dock osäker på om dödstfallet är relaterar till det nya föreskrifterna eller om de hade kommit ändå. 

Och nej, jag gissar inte. Har förmågan att kunna säka ffa påtlitliga källor om fallet. 

• EpicF
    klyban skrev 2024-11-17 11:32:14 följande:

Så helt menlöst att prata om då och en enda sen 1983, men skoj att det fanns något om detta och att det inte var något att bry sig om och att det saknar helt argumentiellt värde.

Men för USA och där enda alternativet för vissa är att göra det själv, där kommer man se en hel del döda i dess spår.

En enda sedan -83? 

Missade fallet från 2003? 🤔

Och nej, det absolut inte skoj! Det är fruktansvärt tragiskt. Och ja, självklart är det något att bry sig om! 

Och vad har USA att göra med Sverige? Vad jag vet så är det två helt olika länder/olika stater. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-17 14:29:25 följande:
    Jag talade i ett världsperspektiv. (+ att fostret dör alltid). men som sagt finns det exempel på fall i världen där kvinnor dött i samband med lagliga aborter också.
    Vilket det också finns i Sverige. Dock väldigt få fall, 4 på 28år.
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-18 11:26:14 följande:
    Som om det skulle ändra något, detta är ett icke problem i Sverige.
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-17 14:23:05 följande:

Exakt varför då? Exakt vad jag har jag skrivit som måste innebära det? Jag tror du har missförstått min 3:e ståndpunkt i abortfrågan. Jag tillhör inte det vanliga "mot-lägret" i debatten och inte heller det vanliga "för-lägret". Exakt exakt vad har jag skrivit som du kan tolka så?

Exakt var har jag skrivit att nativiteten skall vara så hög som idag? Exakt var? Tvärtom är jag för en sänkt nativitet. Det håller inte som jag ser det med i snitt 6 barn/ kvinna som i vissa nationer. Men jag menar att det skulle kunna ske på andra sätt än aborter. Jag har aldrig skrivit att jag önskar att världens nativitet av idag bör bevaras för alla framtid. Jag är för en successiv minskning.

Exakt var har jag skrivit att förnuft alltid råder vid 6? Exakt var?

Jag har aldrig påstått något om något utopia.

Exakt var har jag skrivit något om att "jag ska bestämma över någons kropp"? Exakt var? Däremot har jag skrivit att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina pengar. Det måste vara tillåtet att tycka utan att någon påstår att jag ska "bestämma över någons kropp". Där har du helt missförstått mig.

jag tror inte att ens den delstatens abortlag förbjuder en abort i ett medicinskt akutläge, så jag tror att läkaren (eller läkarna om det var flera) bedömde fel. Men nu är det inte mitt intresse att försvara en specifik delstats abortlagstiftning - eftersom jag i huvudsak för en helt annan debatt.

Min debatt handlar i huvudsak inte alls om lagstiftningen, varken här eller där, utan jag stöder i stället individers val att avstå från abort även om lagen tillåter aborten. Jag skriver alltså utifrån en 3:e ståndpunkt där jag inte talar om tvång -dvs statlig lagstiftning- utan snarare förordar följande av en viss etisk eller andlig väg, från både män och kvinnor, 

Men jag är den ende i tråden som skriver utifrån 3:e ståndpunkten. Därför missförstår de flesta det mesta jag framför i tråden.

Det ändrar det faktum att det faktiskt har hänt, men jag har aldrig påstått att det är ett problem i Sverige.

Att du tycker det är skoj visar enbart vad du är för person. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 11:31:58 följande:
    Exakt var har jag skrivit något om att "tvinga"? Exakt var?
    Du tycker inte hon ska få göra abort och därav tvingas hon gå igenom en graviditet och förlossning som hon i utgångspunkt inte önskade. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 11:56:47 följande:

Ingalunda.  Då har du helt missförstått vad jag menar. Man kan ju faktiskt vara i ett mellanläge-dvs man försöker undvika graviditet, men om den ändå uppstår så tar man ansvar för den - och tar ansvar från både mannen och kvinnan.

Den möjligheten glömde du. I princip kan ett par som tänker så vara helt utan barn.

Och genom att ta abort av en oönskade graviditet så tar kvinnan och mannen ansvar. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 12:19:58 följande:
    Jag vill minnas att jag i någon eller några artiklar har sett en uppgift om att sannolikheten för en långt senare bröstcancer skulle kunna öka med en abort, eftersom hormonsystemet snabbt ändras då en graviditet upphör. Om det skulle vara så antar jag att det kan ske vare sig aborten är legal eller illegal. Därmed naturligtvis INTE sagt att majoriteten av de som gör abort får bröstcancer.
    Det får du gärna länka till. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-18 13:31:37 följande:

Helt enkelt genom att ingen är tvingad att följa en vis etik, men man kan däremot göra det. Låt mig åter igen ta upp jämförelsen med djurfrågan. Djurrättsdemonstranters plakat eller publikationer uppmanar tilla tt följa en viss etisk linje, dvs att ej konsumera djurprodukter. Den som tar dela vb argumenten kan välja att följa det mer eller mindre eller att inte följa något alls. Det tycker jag är en ganska bra jämförelse.

Nej, det är ingen cellklump i den senare delen av den tid när det är fri abort (för jag antar att det är den tiden du avser-men sedan kan ju ännu senare aborter utföras med tillstånd från Socialstyrelsen). Efter vecka 8 talar man om foster, i stället för embryo.

Nej, Jag har aldrig sagt att hon har ett lägre värde. Men skillnaden när ett foster aborteras är att fostret dör i aborten. Många kvinnor överlever en graviditet.

Sedan är det inte fullt så enkelt som du skriver på slutet. Det är inte alls så att alla aborter görs i några stereotypa krislägen. En del aborter görs mer eller mindre av b bekvämlighetsskäl/ karriärskäl. I en del fall har de biologiska föräldrarna möjligheter att a hand om ett barn. Jag har själv varit i lägen där jag varit beredd  att ändra mina planer innan det stått klart att inget barn var på g.

Dessutom händer det i vissa fall att en oönskad graviditet förvandlas till en önskad när olika omständigheter ändras. I sådana fall tycker jag det är bättre att ändra på omständigheter än att eliminera själva fostret i sig.

Sedan förnekar jag inte att det finns fall när adoption är ett bästa alternativet.

Det finns en anledning till att man tar abort med en oönskad graviditet och det är för att sen aldrig kommer bli önskad hur mycket omständigheter man ändrar på. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?