• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

klyban skrev 2024-11-12 17:52:24 följande:

Kejsarsnitt i den veckan 22 och lite senare är mycket vanskligt för överlevnaden av fostret.

Nej, faktiskt inte. Forskningen går framåt och man kan idag rädda barn födda så tidigt som v 22 eller efter. 

Visst barn som föds extremprematur kam oftast få men och svårigheter senare i livet. Men de kan räddas. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-12 18:12:24 följande:

Bäst skulle det vara om abortsiffran var noll såklart.

Det kommer den aldrig bli eftersom man också gör abort om fostret är livsodukligt. 
  • EpicF
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-12 19:28:43 följande:
    Jag har ingen dotter så detta skulle aldrig kunna bli aktuellt för mig, men jag bara funderar...

Om ens barn på femton år kommer hem och propsar på att behålla en graviditet, och föräldrarna på inga villkor vi ha en skrikande bebis i sitt (äntligen) lugna hus, hur fan gör de då?

Du kanske inte har svar, men jag citerar dig ändå för att det var dina ord som väckte min tanke.
    Finns inte mycket att göra än att acceptera men vara tydliga med att barnet är deras barnbarn, inte deras barn och inte deras ansvar. Ansvaret är helt och hållet mamman. 

Eller kontakt soc och "kasta ut" sin gravida dotter. 
  • EpicF
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-12 19:28:43 följande:
    Jag har ingen dotter så detta skulle aldrig kunna bli aktuellt för mig, men jag bara funderar...

Om ens barn på femton år kommer hem och propsar på att behålla en graviditet, och föräldrarna på inga villkor vi ha en skrikande bebis i sitt (äntligen) lugna hus, hur fan gör de då?

Du kanske inte har svar, men jag citerar dig ändå för att det var dina ord som väckte min tanke.
    Finns inte mycket att göra än att acceptera men vara tydliga med att barnet är deras barnbarn, inte deras barn och inte deras ansvar. Ansvaret är helt och hållet mamman. 

Eller kontakt soc och "kasta ut" sin gravida dotter. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 20:21:38 följande:
    Men det finns väl ingenstans där man får göra abort fram till 9:de månaden? I Sverige får man avbryta en graviditet om det är fara för mammans eller barnets liv men då försöker man rädda barnet också om det är livsdugligt. Och det heter inte abort då. Det är ju då oftast att man sätter igång förlossningen tidigare och inte alls samma sak som abort. 
    Du har helt fel i det du skriver. 

Abort görs fritt til v 17+6. Efter v 18 krävs speciellt tillstånd för att då avbryta/abortera ett foster. Detta för man göra fram till v 21+6. Efter det får man faktiskt inte avbryta en graviditet alls, oavsett om det är fara för mammans och/eller barnets liv. Då sätts mamman igång tidigare, men det inte samma sak som att avbryta en graviditet. 

En graviditet som avbryta, dvs man gör abort, där räddas inga foster eftersom man inte räddar före v 22. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 20:35:39 följande:
    Va? Är jag med på fri abort i nionde månaden? Vad pratar du om? Nej det är självklart att man inte dödar ett livsdugligt barn i nionde månaden. Man kan avbryta graviditeten efter vecka 22 dels om barnet inte är livsdugligt (alltså har så svåra skador eller missbildningar så att det inte kommer överleva utanför magen) eller på grund av till exempel en infektion eller havandeskapsförgiftning som kan vara livshotande för BÅDE barnet och mamman. Då gör man allt man kan för att rädda barnet också. Vad jag vet gör man oftast inte kejsarsnitt då utan sätter igång förlossningen men ibland kan det bli snitt av olika anledningar. 

Alltså, om en kvinna som är gravid i vecka 25 till exempel drabbas av en svår infektion i livmodern som är farlig för både henne och barnet kan man sätta igång förlossningen för att rädda hennes och förhoppningsvis barnets liv. Då gör man vad man kan för att rädda barnet men det går inte alltid. Det är absolut INTE samma sak som en abort. Är hon till exempel i vecka 35 istället när det händer överlever nog barnet nästan helt säkert. 

Hur tänker du att en abort i nionde månaden skulle gå till? Tar man ut barnet då så kan ju barnet överleva utanför livmodern så på vilket sätt är det en abort? Menar du att man skulle ta ut ett friskt barn och sen döda det eller döda barnet när det ligger i magen bara för att mamman har kommit på att hon inte vill ha barn? Det händer inte , inte i USA och inte i Sverige. Tror knappast det finns nån som är för det. 
    Nej, man kan inte och får inte avbryta en graviditet efter v 22, oavsett omständigheter. 

Det du pratar om är inte samma sak som av avbryta. Det är att man sätter igång förlossningen i förtid för att rädda mamman och barnet. Oftast brukar det ske med kejsarsnitt eftersom barnet är för litet för att klara av att förlösa vaginalt. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 20:35:39 följande:
    Va? Är jag med på fri abort i nionde månaden? Vad pratar du om? Nej det är självklart att man inte dödar ett livsdugligt barn i nionde månaden. Man kan avbryta graviditeten efter vecka 22 dels om barnet inte är livsdugligt (alltså har så svåra skador eller missbildningar så att det inte kommer överleva utanför magen) eller på grund av till exempel en infektion eller havandeskapsförgiftning som kan vara livshotande för BÅDE barnet och mamman. Då gör man allt man kan för att rädda barnet också. Vad jag vet gör man oftast inte kejsarsnitt då utan sätter igång förlossningen men ibland kan det bli snitt av olika anledningar. 

Alltså, om en kvinna som är gravid i vecka 25 till exempel drabbas av en svår infektion i livmodern som är farlig för både henne och barnet kan man sätta igång förlossningen för att rädda hennes och förhoppningsvis barnets liv. Då gör man vad man kan för att rädda barnet men det går inte alltid. Det är absolut INTE samma sak som en abort. Är hon till exempel i vecka 35 istället när det händer överlever nog barnet nästan helt säkert. 

Hur tänker du att en abort i nionde månaden skulle gå till? Tar man ut barnet då så kan ju barnet överleva utanför livmodern så på vilket sätt är det en abort? Menar du att man skulle ta ut ett friskt barn och sen döda det eller döda barnet när det ligger i magen bara för att mamman har kommit på att hon inte vill ha barn? Det händer inte , inte i USA och inte i Sverige. Tror knappast det finns nån som är för det. 
    Nej, man kan inte och får inte avbryta en graviditet efter v 22, oavsett omständigheter. 

Det du pratar om är inte samma sak som av avbryta. Det är att man sätter igång förlossningen i förtid för att rädda mamman och barnet. Oftast brukar det ske med kejsarsnitt eftersom barnet är för litet för att klara av att förlösa vaginalt.
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 22:21:14 följande:

Ja det är ju att avbryta graviditeten. Och det är det man gör efter vecka 22 isåfall, man gör inte abort. Utan om man avbryter graviditeten efter vecka 22 genom att sätta igång förlossningen eller göra kejsarsnitt försöker man rädda barnet också. Om det inte är så att barnet inte är livsdugligt på grund av svåra skador eller missbildningar. 

https://lawline.se/answers/ar-det-mojligt-att-gora-abort-i-sverige-efter-vecka-22 

Nej, inte efter v 22 (21+6).

Efter den veckan avbryts inga graviditeter, men man kan sättas igång förlossningen tidigare om det är fara för mammans och/eller fostret/barnets liv. Men detta görs med intention att rädda båda. I ett avbrutade av graviditeten, sk abort, tas fostret bort med intention att de inte ska överleva. 

Lawline, glömde att skriva att abort efter v 22 inte är tillåtet och kan straffas om det görs. 
  • EpicF
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 23:06:48 följande:
    Ja när jag säger att avbryta graviditeten menar jag inte med intention att barnet inte ska överleva. Den enda situationen när det skulle vara tillåtet är när barnet inte KAN överleva utanför magen på grund av för svåra skador eller missbildningar. Annars är det med intentionen att barnet och mamman ska överleva. Så nej det är inte en abort då, det var ju det jag skrev. 
    Då avbryter man inte graviditeten utan man sätter igång graviditeten i förtid. 

Det är inte lagligt efter v 22, eftersom man kan rädda barn efter den veckan. 

En avbryter graviditet är när man gör abort, aborterar bort fostret, av en eller annan grund. Det kan man göra till v 22 men specialtillstånd mellan v 18-22 (v 17+6 och v 21+6). 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-11-13 06:48:56 följande:

Halmgubbar är till ingen hjälp för dig, det blir det som passar för situationen och kejsarsnitt för rädda mammans liv görs på rutin.

Ditt ord är betydelselöst inser man och med tanke du är här och diskuterar igen med mig Solig

EpicF skrev 2024-11-12 20:39:47 följande:
    Inte ens USA tillåter abort i 9 månaden. 

Alla vet det, förutom du. 

Nej, kejsarsnitt görs inte på rutin/per automatik för att rädda mammans liv. Der görs om det är helt nödvändigt. 

Halmgubbe? Nej, ingen halmgubbe i mitt inlägg. 

Nej, mina ord är inte betydelselösa. Att du inte förstår innebörden är ditt problem.

Ja, jag diskuterar med dig igen. Har du problem med det?🤔 
    EpicF skrev 2024-11-12 20:39:47 följande:
    Inte ens USA tillåter abort i 9 månaden. 

Alla vet det, förutom du. 

Rent lagmässigt så är dom ett helt gäng delstater.
    Och nu kommer något som heter fakta för dig, och det betyder att du kommer göra allt du kan för att låtsas om att du aldrig hade fel.

Men du hade fel IGEN.
    www.axios.com/2022/05/14/abortion-state-laws-bans-roe-supreme-court
    Och kolla in den grå = No limit, det betyder på Svenska Ingen Gräns.

Så vad var det alla visste sade du? :lol:
    Du borde lära dig att jag vet en massa saker inte du vet, men igen är du här precis som med COVID-19 skulle vara mycket mer smittsamt än vattkoppor och fast vattkoppor har nästan mot x10 högre R0-tal.

Jag har aldrig påstått att USA är en delstat. Väl knappast någon som missat det med tanke på att det heter United state of america som på svenska kan översättas med Amerikas förenta stater . Hade det varit en stat så hade det hetat Amerikas förenta stat

En ovetenskaplig skrift på nätet, typ av blogg, är din källa? Intressant. Men jag håller mig till fakta. 

Och ja, jag vet vad no limit betyder. Vet du? Tydligen inte eftersom du var tvungen att översätta det med Google translate 😅

Ok, vad har covid och vattkoppor med abort att göra? Eller kejsarsnitt?

Ytterst ovanligt att smittas av covid eller vattkoppor vid en abort eller ett kejsarsnitt. 

Att du vet en massa saker? Tillåt mig skratta 😅
    EpicF skrev 2024-11-12 20:42:04 följande:
    Nej, faktiskt inte. Forskningen går framåt och man kan idag rädda barn födda så tidigt som v 22 eller efter. 

Visst barn som föds extremprematur kam oftast få men och svårigheter senare i livet. Men de kan räddas. 

Du får lära dig ordet kan, och sen återkomma.

Och var det inte du som inte skulle diskutera mer med mig? :lol:

Snarare du som borde lära dig att forskningen går framåt och att idag överlever betydligt många fler extremprematura än för 10 år sedan.
    Finns en grund till att abortgränsen är satt till v 21+6, och det är pga att man från v 22 kan klara att rädda ett extremprematurt barn.

Men det innebär inte att man alltid lyckas. Men å andra sidan finns det barn som dör vid förlossningen/straks efter även om de är födda i v 40. 

Att man går hela tiden ut är ingen 100% säkerhet att man kommer hem med ett levande barn. Men ju längre man lyckas hålla barnet i magen, ju större chans är det att barnet överlever efter förlossningen. 

Jo, jag valde att inte diskutera med dig under en kort period. Men idag är en ny dag med nya möjligheter till att försöka ha en normal diskussion med dig. Jag inser att risken för att lyckas är under 1% men man kan alltid hoppas att det går... 😅
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?