• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:22:51 följande:
    Nej hon bör inte ha någon rätt alls. Även en bebis behöver sina föräldrar för att klara sig, ska den också få avlivas om föräldrarna inte vill ta hand om bebisen? 

Jättekonstigt argument. Fostret är en individ, kvinnan en annan. 
    Det är fortfarande kvinnans kropp som hon har bestämmande rätt över. 

Ja, fram till v 17+6 så får man som KVINNA göra abort pga att man inte vill ta hand om det framtida barnet eller av precis vilka orsaker som helst. 

Fostret är inge en egen individ förrän den har föds. Då är den en egen individ, en egen människa med sina egna åsikter och förövrigt även sin egen rätt till autonomi. Även om det är svårt för ett spädbarn att vad denne vill eller verbalt uttrycka vad denne vill.
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:24:29 följande:
    Nej. Fostrets rätt till liv är större än kvinnans rätt att ta död på det, baserat på henens tillfälliga åsikter. Många kvinnor ångrar sina aborter dessutom. Många kvinnor som blev våldtagna och fick barn älskar sina barn. 

Därför kan inte hennes tillfälliga åsikt spela så stor roll. Den är sekundär. 
    Du verkar inte helt förstå att man som KVINNA och även som människa rätt till självbestämmande över sin egna kropp. 

Och många kvinnor som blev våldtagna och fick barn hatar sina barn. 

Det är inge en tillfällig åsikt, utan en åsikt som hon har rätt till. En åsikt som faktiskt är den enda åsikter som räknas och är värd någonting. 

Vad fostret i magen eventuellt har för åsikt (om nu kan ha åsikter då tidigt?) är totalt irrelevant. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:24:29 följande:
    Nej. Fostrets rätt till liv är större än kvinnans rätt att ta död på det, baserat på henens tillfälliga åsikter. Många kvinnor ångrar sina aborter dessutom. Många kvinnor som blev våldtagna och fick barn älskar sina barn. 

Därför kan inte hennes tillfälliga åsikt spela så stor roll. Den är sekundär. 
    Hennes "tillfälliga" åsikt, som du vill kalla det, är det enda som spelar roll. Det är den primära åsikten. Vad fostret eventuellt har för åsikt är en sekundär åsikt, som inte betyder något och inte väger någonting. 

Kvinnans åsikt, tillfällig eller ej, är den enda som har betydelse. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:26:10 följande:
    Hon har rätt att bestämma över sin kropp. Inte över fostrets då det är en blivande människa som redan börjat skapas. 

När hon fött barnet är hon fri att bestämma om hon vill ha det eller inte. Där tvingar jag henne inte alls. Hon får göra vad hon vill. Men fram tills dess är hennes åsikt SEKUNDÄR. Irrelevant helt och hållet. 
    Så länge fostret är i hennes kropp har hon bestämmande rätt. Just pga att det hennes kropp. 

Fostrets eventuella åsikt är sekundär. Vilket jag redan har skrivit till dig. 

När kommer länken till studien du refererar till. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:26:55 följande:
    Om det är så hemskt, varför använder du inte preventivmedel då? 
    Har du missat att inga preventivmedel är 100% säkra? 😱
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:34:49 följande:
    Nej finns inga studier på det.

Studier gjorda visar att risken att barnet ska skjutas ifrån, bli oönskat, bli utsatt för övergrepp är varken större eller mindre hos de som ville göra abort jämfört med den andra gruppen som avsiktligen blev med barn. 
    Statistik visar ingen skillnad. Till och med barn som blivit till genom våldtäkt har ingen signifikant högre risk än någon annan att bli oönskade. 

Men jag är för att kvinnan inte ska behöva uppfostra det. Inför moderna och vettiga adoptionsprogram i Sverige. 
    Kan du länka till de studierna?

Men du är inte för att kvinnan ska få bestämma över sin egna kropp?

Men foster, som inte kan leva utanför magen, ska få bestämma själv?
    Säg mig, hur ska vi ta redan på vad fostret vill? Vem ska svara på om fostret vill utvecklas till en individ och leva? 
  • EpicF
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 21:31:20 följande:

TS, du låter som en riktig man. Tack att du vågar stå upp för barnen

Jag behöll själv min dotter efter en grupp våldtäkt då jag var 18. Hade ALDRIG mått bättre av att göra abort. Vore ytterligare ett övergrepp på mig. Så glad att jag stod upp för mitt barn, trots att ingen verkade förstå hur jag tänkte. PS min dotter är den mest underbara människa på denna jord

Och bara för att du valde att inte göra en abort så ska ingen annan heller får göra det? 

Jag tycker faktiskt uppriktig synd om dig, och om din dotter. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:35:23 följande:
    Ha inte samlag då, det är inte en mänsklig rättighet, 
    Nej, vem har påstått att det är en mänsklig rättighet? 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:39:41 följande:
    Jag och många andra delar inte din åsikt. 

Vi menar att fostret redan existerar och är en blivande människa. En människa i ett tidigt stadie som inte kan säga sin mening bara
    Ts, eftersom är man och aldrig kommer bli gravid (oavsett hur samlaget gick till), aldrig behöver ja foglossning, gravid illamående, riskera att få hyperemesis, aldrig riskera att få havendskapsförgiftning, aldrig behövs genomgå en förlossning som potentiella kan ta livet av dig och barne, aldrig behöver amma och aldrig behöver ha ett barn intimt dig 24/7 så är faktiskt din åsikt i abortfrågan Mika med noll. Den är inte värd ett skit. Zero. Nada. 

Nej, precis. Så hur ska vi kunna få reda på vad fostret verkligen vill? Vill fostret ens leva och utvecklas till en individ?
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:42:09 följande:
    Utefter det du skrev så...

Människan kan göra valet att döda andra, att släppa en atombomd, det betyder inte att det är rätt och ska uppmuntras, 

Vi måste ta hänsyn till varandra, till alla levande varelser. Fostret är en levande varelse som kommer bli ren riktig människa. Så vi måste värna det,. Värna människan. Värna livet. 

Liv är motsatsen till död. Vi ska värna livet och ljuset. Inte skapa mörker och död. Inte vara egoister. 
    Och hur ska vi ta reda på vad fostret vill? 

Du som värnar om fostret rättigheter till självbestämmande måste ju kunna svara på det. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?