• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
    Överste Senap skrev 2024-10-24 22:13:43 följande:
    Där förklarade du själv din vetenskapliga kompetens, eller snarare inkompetens. Att hävda vilket idioti som helst, typ jorden är platt och påstå att det innebär att du har rätt tills motsatsen är bevisad är så korkat att det saknar motstycke. I all vetenskap ligger bevisbördan på den som kommer med påståenden.
    Fast det jag hävdade var ett svar på era påståenden. Följande tre påståenden som ni kom med i tråden: 

1. Barnet kommer påminna kvinnan om våldtäkten hela hennes liv.

2. Mamman kommer hata barnet.

3. Barnet kommer bli olyckligt.
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:42:09 följande:
    Utefter det du skrev så...

Människan kan göra valet att döda andra, att släppa en atombomd, det betyder inte att det är rätt och ska uppmuntras, 

Vi måste ta hänsyn till varandra, till alla levande varelser. Fostret är en levande varelse som kommer bli ren riktig människa. Så vi måste värna det,. Värna människan. Värna livet. 

Liv är motsatsen till död. Vi ska värna livet och ljuset. Inte skapa mörker och död. Inte vara egoister. 
    Och hur ska vi ta reda på vad fostret vill? 

Du som värnar om fostret rättigheter till självbestämmande måste ju kunna svara på det. 
    fornminne skrev 2024-10-24 22:14:31 följande:
    Du kör ju själv med känsloargument, så vad är skillnaden? 
    Nej det är baserat på studier. Finns på Pubmed Och Cinahl. 
    Ligger uppe för alla att de. Jag orkar inte gå in där och söka nu. Jag läste detta för två år sedan. 
    EpicF skrev 2024-10-24 22:16:06 följande:
    Och hur ska vi ta reda på vad fostret vill? 

Du som värnar om fostret rättigheter till självbestämmande måste ju kunna svara på det. 
    Genom att låta det bli en människa som kan svara för sig. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:43:46 följande:
    Tack gode gud att alla inte är egoister som inte tänker längre än sin egna näsa, bokstavligen. 
    Som du då....
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Vem?) skrev 2024-10-24 21:57:51 följande:
    Och denna pappa vill du ha delad vårdnad med? Denna pappa vill du ha band till i 18 år? Denna pappa ska din dotter ha relation med? wow vilken bra fadersfigur. Jag tror verkligen alla barn drömmer om att få veta att ens pappa är ett svin, och att man existerar till följd av ett brott. men you do you boo, är du nöjd så är du nöjd. Du som får ta de eventuellt framtida konsekvenserna av ditt val.
    Tror du seriöst att jag har delad vårdnad? Nej nej nej. Jag skyddar henne. Och hon har aldrig träffat honom och kommer aldrig göra, inte ens jag vet vem av dem jag blev gravid av och orkar ärligt inte tänka på d heller. Och eftersom andra mänskliga individer förstod min sits och inte tvingade mig till mer i faderskapsutredningen pressades jag aldrig ta reda på d (undantag vid våldtäkt är även lagstadgat). Fattar inte varför det provocerar vissa så att min dotter lever? Du hade inte kunnat se på henne nu och tänka att hon inte var värd det. Tänk även ni i tråden på att det kan vara barn som blev till som min dotter som läser det ni skriver här, och det kan ge dem känslor som att de aldrig borde levt.
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:44:29 följande:
    Svar nej, inte nämnvärt. 
    Jo, eftersom adopterade generellt sliter med psyket i större grad än de som inte är adopterade. Och det har inget att göra med var de kommer ifrån, vilken hudfärg de har eller vilken hudfärg deras adoptivföräldrar har. 

Utan det handlar i storgrad om känslor att ha blivit övergiven av sin biologiska mamma. Tankar om Varför man blev övergiven? Varför ens mamma inte ville ha en? Etc etc. Sådana tankar och känslor är negativa för psyket. 

Det är generellt, vilket innebär att det finns både de adoptivbarn som inte sliter med psyket och har det bra, och de som sliter med psyket och inte har det bra.
  • EpicF

De adopterade jag länder (både ljushuade och mörka) sliter några med psyket och har mycket negativa tankar och känslor. Mens några andra inte gör det. 

• Anonym (Piku)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:13:02 följande:
    Det är bara skitsnack. Känsloargument hämtat ur arslet mer eller mindre. 
    Jag tycker mig se att det är DU som kör med känsloargument. 

Varför är du mer för en cellkumps fria vilja än kvinnans? 

Den där cellkumpen har INTE VALT att bli till. Det är en biologisk cell-process som sker vare sig den vill eller inte. Precis som cancer. Det bara sker då det är programmerat att agera på ett visst sätt. Det finns NOLL känslor bakom den processen. 

(.. hur nu en cellkump kan ha en fri vilja...?) 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:46:49 följande:
    Alla gör det inte. Statistik visar att det inte finns någon signifikant skillnad, skillnaderna är minimala. Har gjorts kvantitativa och kvalitativa studier på det, sett ut olika synvinklar. Har tagit del av metaanalyser på ämnet. Finns inga signifikanta skillnader. Rekommenderar dig att söka själv. Finns olika databaser. Exempelvis cinahl eller pubmed. 
    Det där länkarna till dessa studier, när kommer de? 

Det är du som hävdar att set finna studier på detta och då får du också backa upp ditt påstående genom att länka till dessa studier. 

Bevisbördan ligger på dig. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?