• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
    molly50 skrev 2024-10-24 22:57:44 följande:
    Och om fostret har t ex en missbildning och riskerar att dö innan eller efter födseln,ska man då ändå tvingas gå hela graviditeten ut för att barnet ska få födas,tycker du?
    Det där är också gränsfall. 

Om barnen löper stor risk att bli gravt handikappade eller få ett plågsamt liv, då får man kanske göra undantag. Undantag när kvinnans liv är i fara eller när barnet löper stor risk att få ett värdelöst och plågsamt liv. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:30:03 följande:
    Alla ska få en chans att leva. Sedan är det upp till de vad de vill göra. Alla har en fri vilja, alla individer. Men innan dess ska ingen fatta beslut åt de, speciellt inte ett så stort beslut. 
    Och en cellklump eller ett foster har ingen egenvilja och kan inte uttrycka någon åsikt. Och eftersom fostret är i kvinnans kropp, beroende av henne så är det hennes rätt att bestämma om hon vill behålla eller inte. Kvinnans rätt att bestämma om cellklumpen/fostret ska utvecklas till en individ. Ingen annan har rätt att bestämma det. 

Ett foster har ingen bestämmande rätt. 
    Anonym (F) skrev 2024-10-24 23:00:28 följande:
    ...och ändå tycker du att man ska tvingas föda ett oönskat barn.
    Ja. Är man inte i stånd att ta hand om det så ska andra göra det istället. Adoptera då bort det vid födseln. Till någon man/kvinna som ej kan få barn, ofrivilligt barnlösa. De blir överlyckliga. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:33:18 följande:
    Vad är hen? 

Han eller hon kan ha en åsikt när de är mogna nog att fatta det beslutet. 
    En 2 dagar gammal bebis kan inte heller reflektera kring död, liv och sånt. Kan ej ta ett beslut. Men bara för det så ska vi inte döda barnet. 
    Ingen har heller påstått att vi ska döda barn. 

Hen används när man inte vet könet. Det är ett neutralt pronomen. 
    EpicF skrev 2024-10-24 23:00:39 följande:
    Och en cellklump eller ett foster har ingen egenvilja och kan inte uttrycka någon åsikt. Och eftersom fostret är i kvinnans kropp, beroende av henne så är det hennes rätt att bestämma om hon vill behålla eller inte. Kvinnans rätt att bestämma om cellklumpen/fostret ska utvecklas till en individ. Ingen annan har rätt att bestämma det. 

Ett foster har ingen bestämmande rätt. 
    En nyfödd bebis har ingen vilja. Ska man få göra vad man vill med den bara för det? Eller någon som blir hjärnskadad i en olycka, ska du få göra vad helst du vill med den bara för att den inte längre kan reflektera? 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:37:24 följande:
    Beklagar att du blev våldtagen. 

Men man kan inte ångra nått man aldrig haft eller gjort. 
    Hade du behållet barnen hade du sannolikt varit överlycklig över att du aldrig gjorde abort. 

En döv människa kan inte förstå vad musik innebär. Du är döv. 
    Jag är övertygad om att jag inte hade kunnat älska der barnet eller vara överlycklig om jag hade behållit. Därför gjorde jag abort och därför har jag heller aldrig ångrat den aborten.

Hade jag ångrat aborten så hade det förmodligen berått på att jag innerst inne velat ha barnet. Men det ville jag inte då och det vill jag inte nu heller. Jag vill helt enkelt inte ha ett barn som blivit till genom en våldtäkt. 

En döv människa känner vibrationerna av musick och kan mycket väl förstå bad musik innebär. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Helsvensk man) skrev 2024-10-24 22:49:22 följande:

Har spenderat en timme med att leta efter studier på Pubmed som stödjer TS påståenden. Och jag har inte hittat en enda som ens på minsta vis stöder hans teser. 

Uppenbarligen för att de inte finns. 
  • molly50
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 23:00:34 följande:
    Det där är också gränsfall. 

Om barnen löper stor risk att bli gravt handikappade eller få ett plågsamt liv, då får man kanske göra undantag. Undantag när kvinnans liv är i fara eller när barnet löper stor risk att få ett värdelöst och plågsamt liv. 
    Bara gränsfall? Fast barnet kanske inte kommer att få ett värdigt liv eller ens överleva?
    Hur tror du att det skulle kännas för mamman att tvingas gå hela graviditeten ut med den vetskapen?
  • Anonym (21-årig tjej)
    fornminne skrev 2024-10-24 22:54:10 följande:
    Du valde att behålla. EpicF, som också blev våldtagen, valde abort.

Anser du att hon gjorde fel?

Bara för att du ville behålla, borde alla andra också behålla?

Det klart att det finns fler som tänker som du, men de flesta i Sverige och liknande länder, är för att kvinnan ska få bestämma själv.
    Varför ställer du den frågan till mig men inte omvänt till henne? Finns det bara ett perspektiv som är rätt? Underförstått härinne, och underförstått genom din fråga, är att de flesta här inne och du tycker att hon gjorde rätt och jag fel. Skulle gärna bemötas med respekt eller öppet förhållningssätt liksom du bemöter hon andra, i stället för att ifrågasättas 🙄 Tack och lov är det tvärtom i verkligheten

PS. Vill inte uttala mig om andras känsliga situationer utan att veta omständigheter. Det jag kan säga är om min egen situation att jag har väldigt jobbigt ibland pga vad d gjorde med mig , men att jag är väldigt lycklig över mitt barn. Något jag tror att man inte kan vara över en abort.
  • fornminne
    EpicF skrev 2024-10-24 23:06:31 följande:
    Jag är övertygad om att jag inte hade kunnat älska der barnet eller vara överlycklig om jag hade behållit. Därför gjorde jag abort och därför har jag heller aldrig ångrat den aborten.

Hade jag ångrat aborten så hade det förmodligen berått på att jag innerst inne velat ha barnet. Men det ville jag inte då och det vill jag inte nu heller. Jag vill helt enkelt inte ha ett barn som blivit till genom en våldtäkt. 

En döv människa känner vibrationerna av musick och kan mycket väl förstå bad musik innebär. 
    Precis, de som ångrar sina aborter är de som egentligen ville ha barnet. Men gjorde abort ändå, kanske för att de blev övertalade eller inte trodde sig klara ett liv med barn.

Men känslomässigt ville de ha barnet.

De som aldrig ville, ångrar sig inte. Men vissa förstår inte skillnaden.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?