• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:43:17 följande:
    Tråkigt att du blev våldtagen och bra att du kunnat lägga det bakom dig. 

Men det rättfärdigar inte dina aborter, det är min åsikt. Och många andras åsikt. 

Men om aborterna hjälpte dig att må bättre så är det väl bra. Men jag tror som sagt att du hade mått bättre om du behöll barnen. Oavsett vad så kan du inte vrida tillbaka klockan. Alla gör misstag. 

Men uppmuntra inte andra att göra misstag, vilket abort är. 

Detta sagt med all respekt för det du varit med om, jag menar det verkligen!!! 
    Jag lovar dig till 100% att jag inte hade mått bättre om jag inte hade gjort abort. Och jo, mitt beslut rättfärdig min abort. Det är min kropp och jag som bestämmer. 

Nej, min abort har inget med mitt mående att göra. Men den gjorde att jag kunde fokusera på att lägga våldtäkten bak mig och jobba med mig själv och mina känslor av det hela. Nu blev jag enbart gravid med våldtäktsmannen ena gången och då gjorde jag abort. Den andra våldtäkten resulterade inte i någon graviditet med den mannen. 

Nej, jag har ingen lust att vrida klockan tillbaka. Och hade jag kunnat och fortfarande blivit gravid genom våldtäkt så hade mitt beslut varit samma. Det hade fortfarande blivit abort. 

Jag uppmuntrar inte andra till att göra misstag. Däremot uppmuntrar jag andra till att göra vad de själva vill. Oavsett om de vill göra abort efter en våldtäkt eller behålla. Båda besluten är nämligen lika mycket rätt. 

Jag säger inte att det är fel att behålla ett barn som blivit till av en våldtäkt och att man skulle ha gjort abort. Jag säger att kvinnan måste ta det beslutet själv. Vill hon behålla så gör hon. Vill hon göra abort så gör hon det. Det är inte ditt åsikt eller min åsikt som gäller, utan hennes egen åsikt och hennes egna val. Det är det enda som är rätt. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:45:59 följande:
    Enligt min personliga mening så borta abort resultera i livstidsfängelse. 
    Jag är emot dödsstraff, men livstids utan tvekan. 

Abort ska bara tillåtas om läkarna kommit fram till att kvinnan löper risk för sitt liv, en överhängande risk. Att förlossningen = 50% chans att hon dör eller högre. 
    Och det är din åsikt som du får ha. Men som inte behöver delas av andra. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 23:11:25 följande:
    Varför ställer du den frågan till mig men inte omvänt till henne? Finns det bara ett perspektiv som är rätt? Underförstått härinne, och underförstått genom din fråga, är att de flesta här inne och du tycker att hon gjorde rätt och jag fel. Skulle gärna bemötas med respekt eller öppet förhållningssätt liksom du bemöter hon andra, i stället för att ifrågasättas 🙄 Tack och lov är det tvärtom i verkligheten

PS. Vill inte uttala mig om andras känsliga situationer utan att veta omständigheter. Det jag kan säga är om min egen situation att jag har väldigt jobbigt ibland pga vad d gjorde med mig , men att jag är väldigt lycklig över mitt barn. Något jag tror att man inte kan vara över en abort.
    Nu läste du för fort eller så är du för trött.

Jag, och de flesta andra här inne, skriver inte att EpicF gjorde rätt och du fel. Inte ens underförstått.

Vi skriver att det inte finns några rätt och fel i ert fall. Förstår du skillnaden?

För dig var det rätt att behålla. För EpicF var det rätt att avbryta. Båda kan vara rätt samtidigt, för olika individer.

Jag skrev som jag gjorde till dig eftersom du verkar hålla med TS om att abort inte borde tillåtas. Att bara för att du inte gjorde abort, borde ingen annan få göra det heller. Men jag kanske missförstod dig.
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:45:59 följande:
    Enligt min personliga mening så borta abort resultera i livstidsfängelse. 
    Jag är emot dödsstraff, men livstids utan tvekan. 

Abort ska bara tillåtas om läkarna kommit fram till att kvinnan löper risk för sitt liv, en överhängande risk. Att förlossningen = 50% chans att hon dör eller högre. 
    Så abort i v 39 är helt ok för att kvinnan har fått havednskapsförgiftning med blivande sepsis och har 50% chans att överleva förlossningen. 

Intressant isåfall eftersom i v 39 är det ett fullgånget barn som kan leva utanför livmodern. Men du anser att det är ok med så sen abort eftersom kvinnan har 50% risk att dö av förlossningen. 
  • EpicF
    Anonym (Helsvensk man) skrev 2024-10-24 22:49:22 följande:

Har spenderat en timme med att leta efter studier på Pubmed som stödjer TS påståenden. Och jag har inte hittat en enda som ens på minsta vis stöder hans teser. 

Samma här. Inte på cinahl heller för den delen. 
  • Missminime

Jag är för abort  För jag anser att kvinnan själv ska få bestämma öve sin egen kropp. Jag skulle aldrig tvinga min dotter tex att behålla ett barn som hon inte är redo för. Speciellt inte om hon har varit utsatt för övergrepp! Jag ska bestämma om jag vill göra abort eller inte. ingen annan än jag bestämmer över vad som ska hända med mig och min kropp 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Varför ställer du den frågan till mig men inte omvänt till henne? Finns det bara ett perspektiv som är rätt? Underförstått härinne, och underförstått genom din fråga, är att de flesta här inne och du tycker att hon gjorde rätt och jag fel. Skulle gärna bemötas med respekt eller öppet förhållningssätt liksom du bemöter hon andra, i stället för att ifrågasättas 🙄 Tack och lov är det tvärtom i verkligheten

PS. Vill inte uttala mig om andras känsliga situationer utan att veta omständigheter. Det jag kan säga är om min egen situation att jag har väldigt jobbigt ibland pga vad d gjorde med mig , men att jag är väldigt lycklig över mitt barn. Något jag tror att man inte kan vara över en abort.
    Såg nu att du svarade fornminne, men vi skrev i stort sett samma sak.

Moralisera inte över andras val, om du inte vill att andra ska moralisera över dina.
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 23:03:31 följande:
    En nyfödd bebis har ingen vilja. Ska man få göra vad man vill med den bara för det? Eller någon som blir hjärnskadad i en olycka, ska du få göra vad helst du vill med den bara för att den inte längre kan reflektera? 
    Jodå, en nyfödd baby har en egen vilja i det ögonblicket det föds. Däremot kan de ha svårt att uttrycka sin vilja tydligt verbalt. Men de kan uttrycka sin vilja genom att skrika och gny vilket är en form av verbala uttryck. Eller genom kroppsspråk, som att vifta med armar, sprattla med benen, vrida kroppen, sparka etc. Det är så de uttrycker sina viljor. Vi som föräldrar lär oss så småningom att tyda vad våra små barn vill. 

Även hjärnskada person har en egen vilja, men kan ha svårt att uttrycka det tydligt verbalt. Till och med de som är i ett vegetabilt tillstånd (sk grönsak) eller är i koma har egna vilja och uttrycker dessa genom kroppsspråket. 
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-24 23:00:27 följande:
    Din dotter är älskad. Det är bra.

Men försök separera dina egna val från andras. Det som var rätt för dig behöver inte vara rätt för någon annan.

De flesta kvinnor som gör abort, ångrar sig inte. För dig hade det varit fel beslut. Men för EpicF var det rätt beslut.
    Tack för ett relativt respektfullt svar. Jag förstår dina tankar. Men varken du eller jag kan slå fast något av påståendena i sista meningarna. Du påstår att du vet mer än du gör. Men om vi utgår från att du har rätt så är nog skillnaden mellan mig och EpicF att hon valde främst för sin skull och jag främst för barnets skull. För jag ville inte ens ha mitt barn först, utan hade tänkt adoptera bort. Jag var otroligt rädd för att ens kolla på henne och jag kände mig inte redo för det och gjorde inte det förrän någon timme efter kejsarnittet. Men det var inte alls som jag trodde. Kärleken var mycket större än rädslan och allt annat. Jag tycker det är lite naivt att säga att man är övertygad om något. Vilket även jag gjorde i för sig. Jag sa att jag aldrig skulle kunna ta hand om mitt barn, eller se det det i ögonen. Men det kunde jag. Har all respekt för att det inte är ett lätt beslut, vilket det absolut inte var det för mig som vissa verkar tro.
  • EpicF

Ingen har påstått att du gjorde fel. Vi gjorde båda rätt utifrån våran egna val. 

Du menar att abort är omänsklig. Vilket faktiskt innebär att du anser att de som gör abort efter en våldtäkt för fel. 

Du gjorde det som kändes rätt för dig. Jag gjorde det som kändes rätt för mig. Ingen av oss har ångrar våra beslut. Därför var båda våra beslutt helt rätt. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?