-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Tycker du att abort ska vara tillåtet efter v 22 ?Till vecka 42?EpicF skrev 2024-10-24 21:17:24 följande:Det registreras som ett barn när de föds från och med v 22. Från om med v 22 kan man försöka rätta förtidigt födda barn.
Men när ligger i magen så är det ett foster. -
Kvinnan har alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Vad fostret kan tänkas vilja är helt irrelevant.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:00:51 följande:Nej. Det är fostrets och den blivande människans kropp som hon genom abort vill ta död på. Inte sin egna kropp. Om det inte finns en överhängande risk att hon dör vid förlossningen, då kan abort tillåtas. Men aldrig annars!!!
För hon vill bestämma över en annan individs kropp och inte bara sin egna. Fostrets rätt till ett liv är större än kvinnans tillfälliga åsikter. -
Nej hon bör inte ha någon rätt alls. Även en bebis behöver sina föräldrar för att klara sig, ska den också få avlivas om föräldrarna inte vill ta hand om bebisen?fornminne skrev 2024-10-24 21:20:32 följande:Men fostret är ju i hennes kropp. Det behöver hennes kropp för att överleva. Hon har rätt att avbryta det.
Jättekonstigt argument. Fostret är en individ, kvinnan en annan. -
Överste Senap skrev 2024-10-24 20:48:19 följande:
Jag delar inte ditt synsätt för fem öre. Att graviditet syftar till liv till en sådan grad att man inte skulle få möjlighet att avbryta den är närmast ett religiöst synsätt. Människans utveckling har gett henne möjlighet att göra val i livet som inte finns i djurriket. Teknik, läkemede, livsmedel, fungerande samhällen har gett människan mycket längre liv och bättre liv. Bland valen människan har finns även möjligheten att avbryta graviditet om man ställs inför det valet. Inget fel med det. Det är bara religiösa och människor med kontrollbehov som hittar problem med det.
Anonym (Helsvensk man) skrev 2024-10-24 21:07:31 följande:Klockrent sammanfattat.
Härligt att se klarsynta svenska män. Och patetiskt att TS inte vågar bemöta dem. -
Vem blir lyckligare av att oönskade barn föds? Förtjänar inte ett barn att vara önskat av åtminstone en förälder? Eller är det sekundärt? att det är viktigare att existera och vara oönskad?
har barnet rätt till liv? Eller till ett bra liv? Till ett liv med en mamma som vill ha det, en mamma som mår bra, är frisk, inte missbrukar, som har en fast boplats, som har möjlighet att ge mat på bordet, och inte minst ge kärlek?
vad är alternativet? vem och vilka blir lyckligare av att oönskade och oplanerade barn föds? Jag har själv gjort abort på grund av att mina ppiller inte fungerade, jag försökte skydda mig. Men ppiller är/var inte 100% skydd. jag hade ppiller för att jag varken ville eller kunde skaffa barn där och då. för vems skull hade jag behållt det oönskade barnet som jag försökte undvika att få? -
Nej. Fostrets rätt till liv är större än kvinnans rätt att ta död på det, baserat på henens tillfälliga åsikter. Många kvinnor ångrar sina aborter dessutom. Många kvinnor som blev våldtagna och fick barn älskar sina barn.EpicF skrev 2024-10-24 21:21:43 följande:Kvinnan har alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Vad fostret kan tänkas vilja är helt irrelevant.
Därför kan inte hennes tillfälliga åsikt spela så stor roll. Den är sekundär. -
Det spelar ingen roll att du anser att det enbart är tillfälligt oönskat. En kvinna har fortfarande och alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Ingen annan kan göra detta. Ingen annans åsikt räknas in när det gäller abort. Det är enbart kvinnas åsikt och tyckande som räknas.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:05:53 följande:Det är inte oönskat. Det är tillfälligt oönskat eftersom kvinna inte har en bild eller relation till det. Men så fort barnet kommer till livet så brukar de flesta med tiden skapa sig en relation lik vilken annan som helst mellan föräldrar och barn. Det har till och med visat sig i studier att kvinnor som utsatts för våldtäkt i länder där abort är förbjudet, i efterhand är otroligt tacksamma att de inte gjorde abort. För de älskar sitt barn lika mycket för det.
Men i värsta fall kan man göra moderna och kontrollerade adoptionsprogram. Inga konstigheter. Svenskt barn adopteras till svensk familj, där föräldrarna är granskade av myndigheterna sedan tidigare.
Du får gärna länka till de studierna. -
Som ordspråket lyder, bara för att du är född i ett stall är du inte en häst.
Det är ju uppenbart att du är MAN för du har ingen aning om hur det känns att gå igenom en fullgången graviditet, smarta, risker, ta sig igenom förlossning. Och bara för att DU tycker att kvinnan ska rätta sig just din åsikt kring hennes kropp, eller för att dina (gissningsvis manliga) kompisar håller med, innebär det inte att ni har rätt eller rätten att bestämma över någon annan. STFU. -
Tycker att det ska vara svårare efter v 12,så mycket trauma det innebär för många.fornminne skrev 2024-10-24 21:20:32 följande:Men fostret är ju i hennes kropp. Det behöver hennes kropp för att överleva. Hon har rätt att avbryta det. Hon har egentligen inte rätt att bestämma över barnet i sig. Att fostret dör är en konsekvens av att graviditeten avbryts.
Barn har egna rättigheter först när de inte behöver en annan människas kropp för att överleva, när de kan överleva utanför livmodern. Därför får man inte göra abort senare än vecka 22 i Sverige, oftast inte senare än vecka 18.
Det finns ett starkt stöd i Sverige och andra civiliserade länder för att alla - inklusive gravida - ska ha rätt att bestämma över sina egna kroppar. Dock finns ett visst stöd för att sänka din fria abortgränsen från 18 till 12 veckor. Efter 12 veckor skulle läkarintyg krävas, senare särskilt tillstånd. För Sveriges del skulle det inte innebära någon större skillnad i antalet aborter. 90 procent av alla aborter görs före vecka 13, hälften av alla aborter görs redan före vecka 8. Så nej, det är inte ett barn som dör, utan ett embryo, en cellklump. I de flesta fall.
Sena aborter skulle dock vara fortsatt tillåtna om kvinnans liv och hälsa var i fara. Eller om barnet var svårt skadat eller sjukt. -
Hon har rätt att bestämma över sin kropp. Inte över fostrets då det är en blivande människa som redan börjat skapas.EpicF skrev 2024-10-24 21:24:29 följande:Det spelar ingen roll att du anser att det enbart är tillfälligt oönskat. En kvinna har fortfarande och alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Ingen annan kan göra detta. Ingen annans åsikt räknas in när det gäller abort. Det är enbart kvinnas åsikt och tyckande som räknas.
Du får gärna länka till de studierna.
När hon fött barnet är hon fri att bestämma om hon vill ha det eller inte. Där tvingar jag henne inte alls. Hon får göra vad hon vill. Men fram tills dess är hennes åsikt SEKUNDÄR. Irrelevant helt och hållet.