• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-26 20:19:22 följande:
    Var får du din verklighet ifrån egentligen. Samhället fungerar så bra som det gör för att det finns mängder av familjer därute där samarbetet mellan föräldrarna fungerar alldeles utmärkt.

Om du nu har dåliga erfarenheter av män så klistra inte det på andra. Det blir smått löjeväckande hur fokuserad du är på kön. Människor är framförallt individer.
    Statistik. Behöver jag säga det igen ens.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 19:58:21 följande:
    Inte bara dom som mördar, misshandlar och våldtar. Jag menar om kvinnor hade vabbat samma mängd som män, varit föräldralediga samma mängd. Om kvinnor hade visat samma ointresse för barnkläder i rätt storlek och att det köps vinterkläder t ex. Samma ointresse av att bibehålla relationer. Samma ointresse av att prata med sina barn och höra hur det var i skolan. Allt. Det hade varit...intressant.

Sannolikt hade hela det här "manssläktet" bestående av två kön ändrat sitt beteende eftersom små barn som lämnas ensamma hemma inte hade funkat när båda är på jobbet. Eftersom ingen hade gett upp sitt eget liv så som nån måste göra när en liten människa föds. Idealet är ju ett lagarbete men så ser inte verkligheten ut idag tyvärr.
    I många familjer väljer man tillsammans att den med bäst inkomst och mest lovande karriär jobbar mest under småbarnsåren, medan den andre tar ut föräldraledighet. Jag vet inte vem du ska skylla det på.

Det är också valfritt vem man skaffar barn med och jag får från forum som detta ofta uppfattningen att många skaffar barn med fel person, en som varken är en bra partner eller förälder, i alla fall inte för dem och vid den tiden i livet.

Att inte anstränga sig för att upprätthålla en bra förhållande uppfattar jag inte som ett problem typiskt för män, utan verkar finnas rätt så utspritt åt båda hållen.

Min uppfattning är att de flesta män som av olika skäl blir lämnade ensamma med barn och hushåll klarar det ganska bra.
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 21:11:57 följande:
    Statistik. Behöver jag säga det igen ens.
    Om du nu hade gått efter statistiken hade du sett att den stora majoriteten män är laglydiga medborgare. 

Så det är uppenbarligen något annat du går efter.
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-26 19:06:13 följande:
    Det är helt olika frågor. Alla vettiga människor vill vara bra förebilder men det betyder inte att man har ansvar för andra människors handlingar.
    Var har jag sagt att man har ansvar? Det enda ansvar jag förväntar mig av alla medmänniskor är att reagera och agera när de ser/hör saker som är fel. det är för många män som skrattar med eller ignorerar när andra män beter sig illa. allt för många män väljer att ignorera, och istället skuldbelägga kvinnor. Att kvinnor är lättkränkta. varför är det så många män som väljer att skuldbelägga offret istället för att kunna säga till Palle att den där kommenaren var faktiskt ganska ofräsch.

är det för höga krav för dig? om det är för höga. Varför?
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 06:30:07 följande:
    Om du nu hade gått efter statistiken hade du sett att den stora majoriteten män är laglydiga medborgare. 

Kolla statistiken på hur många kvinnor som är offer. Enkelt. Varför är då ett fåtal män vidriga män mot många kvinnor. Varför tillåter så många män det?
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 06:30:07 följande:

Bara att googla så får man fakta istället för åsikter:

www.svt.se/nyheter/inrikes/jamstalldhetsmyndigheten-kvinnor-jobbar-fortfarande-mer-obetalt

Från länken ovan:

"
    Jämställdhetsmyndighetens nya rapport visar att svenska män i större utsträckning tar på sig jobb som utförs någon gång ibland, som till exempel att installera ny teknik eller att måla väggarna, medan kvinnor har hand om det dagliga arbetet. En undersökning från 2021 visar att kvinnor i genomsnitt lägger två timmar och 40 minuter per dag på rutinmässigt hushållsarbete, medan män lägger en timme och 53 minuter.

Enligt rapporten förväntas kvinnor hantera både betalt och obetalt arbete, vilket kan påverka kvinnors ekonomiska självständighet, och deras möjligheter för självförverkligande och samhällsdeltagande."

• Anonym (Bebbe)
    Postman skrev 2024-11-26 21:10:34 följande:
    Jag tror det skulle vara mycket bra om kvinnor visade lite mer ointresse i föräldraskapet och lät män få köpa barnkläder och umgås med barnen på sina egna villkor. Många kvinnor pajar för män när de hela tiden ska lägga sig i och det ska vara på "kvinnans vis eller efter kvinnans pipa".
    Jag vill påstå att du målar upp en bild som inte helt stämmer. Många kvinnor och män är nöjda med sina relationer.
    Samma tänk här att män ska bli omhändertagna av kvinnor, det är väl bara för män att köpa kläder till sitt barn eller vara aktivt deltagande. Blir det en konflikt då (och varför skulle det bli det egentligen?) så behöver han kunna möta det. Du målar upp ett scenario där män är passiva i sitt föräldraskap (och till viss del offren pga kvinnor, så tröttsamt), dvs du illustrerar också det jag menar med att män förväntas bli omhändertagna av en kvinna. Förhållandet blir inte jämnbördigt.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-27 12:59:34 följande:
    Samma tänk här att män ska bli omhändertagna av kvinnor, det är väl bara för män att köpa kläder till sitt barn eller vara aktivt deltagande. Blir det en konflikt då (och varför skulle det bli det egentligen?) så behöver han kunna möta det. Du målar upp ett scenario där män är passiva i sitt föräldraskap (och till viss del offren pga kvinnor, så tröttsamt), dvs du illustrerar också det jag menar med att män förväntas bli omhändertagna av en kvinna. Förhållandet blir inte jämnbördigt.
    Samma förhållande finns även åt motsatt håll, men då handlar det om det ekonomiska.
  • Anonym (Bebbe)
    Tom Araya skrev 2024-11-27 13:33:09 följande:
    Samma förhållande finns även åt motsatt håll, men då handlar det om det ekonomiska.
    Män tjänar mer pengar än kvinnor generellt. Betyder det att hennes 8 timmars arbetsdag i jämförelse med hans 8 timmars arbetsdag är anledningen till att hon ska ta hand om mannen och hemmet utöver det?

Jag har aldrig förstått det. Även här så landar det i att hon förväntas vara den omhändertagande faktorn i hushållet. Han ska då använda sitt ekonomiska övertag för att kunna vara passiv? 
  • Anonym (Bebbe)

Sen så kan man ha ett ansvarsfullt partnerskap även om hon är föräldraledig eller hemmafru. Exempelvis så uppmärksammar han hennes och barnens födelsedagar (förutom sin egen familjs högtidsdagar) (och vice versa)ser till att hon är ekonomiskt tryggad, hon tar hand om markservice osv. 

Ett ojämnt partnerskap skulle i så fall vara att han har all ekonomisk makt och förväntar sig låna ut pengar till henne när hon är föräldraledig, kanske struntar i hennes födelsedag eller låter henne sköta hans familjs högtidsdagar. Visar inget engagemang i sina barn. Det blir inget lagarbete.

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?