• Anonym (Nyfiken)

Kvinnor och höga krav på partner?

Det nämns då och då att fler och fler kvinnor är singlar för att man gärna vill ha en partner som har minst lika bra utbildning och jobb som man själv (+ så gott som alltid längre än en själv också) och på manssidan är det sämre utbud på såna. 

Jag är nyfiken på om detta verkligen stämmer. Är inte singel i dagsläget men skulle jag bli det vet jag inte om jag är så brydd om han har superbra jobb. Däremot behöver han vara generellt "smart", fatta ironi och ha humor förutom basicsprylarna som sjysst hygien, koll på ekonomin, ej allergiker och inte vara i nikotinbranschen.

Jag är högutbildad och har ett hyggligt jobb. Är jag naiv som tror många borde matcha dom kraven för män med "sämre" jobb klarar inte ens dom?

• Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?
  • Tecum
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 06:01:07 följande:
    är du ute i samhället är frågan? om du inte ser. Har du inte märkt av ökade skottlossningar, sprängdåd, alla krig som startats och fortsätter pga män?

hela me too rörselsen som visade hur många män med makt betett sig? Jag kan fortsätta. Var finns du och i vilka kretsar umgås du för att inte se detta? Eller förneka in i absurdum? Vissa svar får det att framstå som en otroligt verklighetsfrånvänd man, och verklighetsfrånvända män och män med skyglappar är med och bidrar till polariseringen genom sitt gashlightande
    Du är verklighetsfrånvänd och har rejäla skygglappar om du bara ser på kriminella personer och sedan drar slutsatsen att alla män är såna. Gängkriminaliteten drivs av en liten subkultur som står utanför samhället och den har tillåtits växa på grund av naiva politiker och myndigheter som trodde att man kan ta in en massa folk från andra kulturer utan att varken ha jobb till dem eller ta hand om deras integration. Plus att en del är traumatiserade av krig och förtryck men lämnas ändå åt sitt öde. Och bland dessa politiker och myndigheter är hälften kvinnor...

De galna politiker som styr världen och startar krig har röstats fram av både kvinnor och män.

Vad vill du göra för att få rätsida på allt ont som män ställer till med?
  • Anonym (Mini)

Om man ska se till lösningar så tror jag att männen ska föregå med gott exempel som deras barn tar efter. Nej, mammas hobby är fan inte att ställa in saker i diskmaskinen medans pappa spelar dataspel. 

Nu kommer vissa män här att säga att det är mammornas uppgift att uppfostra sina vuxna manliga partners. Nej, det är det inte. Och mestadels slutar det i skilsmässa eftersom att påtala obalansen inte resulterar i nån förändring, bara sämre stämning.

Såklart kan man inte ha nog höga krav på en manlig partner som kvinna. Eftersom man med största sannolikhet skaffar sig en sämre livssituation som en följd av en relation med en man.

• Tecum
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-25 22:13:17 följande:
    Incelkulturen är ett hot. Så pass att den t om sipprar ut över sidor som familjeliv. Det borde du ha observerat, vissa som inte ens kallar sig för incels sympatiserar med den t o m. Ett exempel på detta kan vi ta över någon filur som ville införa viktkontroll över kvinnor, det kryllar av liknande trådar men även kommentarer i vanliga trådar. Även kommentarer där män försöker förneka det är en form av sympatier för incelkulturen. Det är så söndrande, man kan tycka att dessa borde fatta det själv.

Det var bättre att männen höll det för sig själva i jämförelse med det vi kan läsa nu, när kvinnor på något sätt ska hållas ansvariga. Tänk på det jag nämnde om att kvinnor förväntas vara omhändertagande. Det blir som en vinkelvolt av självömkan och ångesten förstärks.
    Det absolut bästa scenariot är naturligtvis att männen som mår dåligt tar ansvar och själva uppsöker hjälp. Men det lirar inte med det här ta hand om mig tänket, han är en passagerare.

på 70-talet så började allt fler kvinnor dubbelarbeta, många som fick "ångest" kallades det för då, utbrändhet idag, och hela upplägget ligger till grund för det vi ser idag. En hel generation av män (ja, jag generaliserar) som förväntar sig att bli omhändertagen, en hel generation av kvinnor som har sett sina mödrar bli utbrända av omhändertagandet, men båda faller in i ett mönster. Det krävs en hel del engagemang och ansvarstänk för en man att kunna bryta det och faktiskt ta hand om sin partner i stället för att vara en passagerare som han blivit uppvuxen som.

Därför förespråkar jag också en relativt strikt uppfostran med regler (utan dominant auktoritä)i stället för den uppfostran den nya generationen kör med där konflikter ska undvikas till varje pris.
    Att ett fåtal inlägg av incels dyker upp på FL men inte märks i samhället irl är ett bevis på att den inte är ett hot. Och jag fattar inte att du tar ett idiotinlägg som skrivs som ett dåligt skämt som intäkt för att incels är ett hot? 
    Varför reagerar du då inte när en kvinna skriver på FL att en majoritet av män gör kvinnor illa? Såna inlägg är ju på incelnivå.

Jag har själv sett hur män tar hand om sina kvinnor och familj hela tiden, jobbar heltid, skjutsar barn till aktiviteter, lagar mat, städar och tillbringar tid med familjen på helgen. Men du bryr dig ändå inte om vad jag skriver, ditt mansförakt är hugget i sten och jag struntar i att skriva mer.

Håller helt med din sista mening. 
  • Anonym (Jasså?)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-26 07:57:32 följande:
    Går man efter nyheterna får man en helt fel bild av verkligheten. De har inget intresse av att skriva om att Niklas, Peter, Anders m.fl. som går till jobbet, kommer hem och umgås med familjen. 

Nyheterna skriver om det sämsta som händer varje dag.

Vilka är då alla män som utsätter kvinnor för våld och trakasserier? https://jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/sexuella-trakasserier/

Befolkningsstudien Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i Sverige 2017 visar att 57 procent av unga kvinnor i åldern 16-29 år uppger att de någon gång utsatts för sexuella trakasserier. 55 procent av samma målgrupp har erfarenhet av sexuella övergrepp.

mer än varannan kvinna. Vilka är det som begår dessa handlingar tror du? Vad mer behöver du för att se? Om du har två döttrar kommer din ena bli ofredad eller bli utsatt för sexuellt övergrepp enligt statistiken. hur känns det?

• Anonym (Feime)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-26 17:04:22 följande:

Om man ska se till lösningar så tror jag att männen ska föregå med gott exempel som deras barn tar efter. Nej, mammas hobby är fan inte att ställa in saker i diskmaskinen medans pappa spelar dataspel. 

Nu kommer vissa män här att säga att det är mammornas uppgift att uppfostra sina vuxna manliga partners. Nej, det är det inte. Och mestadels slutar det i skilsmässa eftersom att påtala obalansen inte resulterar i nån förändring, bara sämre stämning.

Såklart kan man inte ha nog höga krav på en manlig partner som kvinna. Eftersom man med största sannolikhet skaffar sig en sämre livssituation som en följd av en relation med en man.

Vilka pappor spelar datorspel medan mamma sköter familjen? Låter som minnen av en svunnen tid.
  • Anonym (Jasså?)
    Tecum skrev 2024-11-26 16:54:20 följande:
    Du är verklighetsfrånvänd och har rejäla skygglappar om du bara ser på kriminella personer och sedan drar slutsatsen att alla män är såna. Gängkriminaliteten drivs av en liten subkultur som står utanför samhället och den har tillåtits växa på grund av naiva politiker och myndigheter som trodde att man kan ta in en massa folk från andra kulturer utan att varken ha jobb till dem eller ta hand om deras integration. Plus att en del är traumatiserade av krig och förtryck men lämnas ändå åt sitt öde. Och bland dessa politiker och myndigheter är hälften kvinnor...

De galna politiker som styr världen och startar krig har röstats fram av både kvinnor och män.

Vad vill du göra för att få rätsida på allt ont som män ställer till med?
    så jag som kvinna ska ta ansvar för de handlingar som män begår? är det för mycket begärt att män är förebilder åt män?

säger samma sak till dig som din lika verklighetsfrånvände kompis. om du har två döttrar kommer en av dessa bli utsatt för trakasserier och/eller övergrepp. Är det vad du önskar dina döttrar? Eller önskar du kanske något bättre för dom? Och vilka tror du det är som utsätter dina döttrar?
    https://jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/sexuella-trakasserier/

• Anonym (Jasså?)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-26 17:58:38 följande:
    Vilka pappor spelar datorspel medan mamma sköter familjen? Låter som minnen av en svunnen tid.
    många män. därav frågan vilken verklighet du lever i som inte ser det
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 17:57:45 följande:

Vilka är då alla män som utsätter kvinnor för våld och trakasserier? https://jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/sexuella-trakasserier/

Befolkningsstudien Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i Sverige 2017 visar att 57 procent av unga kvinnor i åldern 16-29 år uppger att de någon gång utsatts för sexuella trakasserier. 55 procent av samma målgrupp har erfarenhet av sexuella övergrepp.

mer än varannan kvinna. Vilka är det som begår dessa handlingar tror du? Vad mer behöver du för att se? Om du har två döttrar kommer din ena bli ofredad eller bli utsatt för sexuellt övergrepp enligt statistiken. hur känns det?

Man vet via forskning att några få procent av befolkningen står för nästan alla våldsbrott. Tyvärr hinner de med många under en livstid. 

Det är också därför man får en så fel människosyn om man låter dessa individer vara något slags kvitto på hur människor i allmänhet  beter beter sig. 
  • Anonym (Feime)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-26 18:02:47 följande:
    många män. därav frågan vilken verklighet du lever i som inte ser det
    I en bra verklighet onekligen.
  • Anonym (.)

Eftersom sex och förhållanden handlar betydligt mindre om befruktning än vad det gjort för länge sedan, samt pågrund av att vi lever inte på stenåldern längre, det finns ingen större anledning att kvinnor ska vara väldigt kräsna nuförtiden. 

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?