• Anonym (Nr1)

Kort man

Varför nobbar ni kvinnor korta män?

• Svar på tråden Kort man
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ann) skrev 2024-10-20 14:24:10 följande:
    Preferenser är en sak men skulle du tycka det var ok att män uttryckte att kvinnor med vissa attribut (eller brist på dem) var osexiga och okvinnliga?
    Absolut!! Det är ju hans åsikt, hans preferens. 
    Jag är 173 cm lång. Låt säga att en man här skulle skriva att han tycker att kvinnor över 165 cm är osexiga, okvinnliga. Skulle inte röra mig i ryggen. Det enda det säger mig är att just jag inte är just hans smak, preferens. Vilket är helt fine. Såklart. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 15:00:38 följande:
    Jag tycker det är osexigt. Okvinnligt.  Alla har vi våra preferenser och jag går helt enkelt igång på smala kvinnor.  Helst BMI 19 och nedåt.  Men kan nöja mig med BMI 20 också om hon är vältränad.

Mitt ex hade BMI 18,5.  Smaskens!
    Och det är såklart helt okej att du har den preferensen. Då vet du vad som attraherar och inte attraherar dig.
    Skillnad hade varit om man skrev att det ÄR okvinnligt/omanligt för då försöker man tala för alla och det går inte. Men att skriva vad man själv tycker är 100% okej. 
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-20 15:21:40 följande:
    Och det är såklart helt okej att du har den preferensen. Då vet du vad som attraherar och inte attraherar dig.
    Skillnad hade varit om man skrev att det ÄR okvinnligt/omanligt för då försöker man tala för alla och det går inte. Men att skriva vad man själv tycker är 100% okej. 
    Fast det är inte okej att vara öppen med det. Det verkar otroligt känsligt med vikt för kvinnor.  Jag vet inte hur det är dig om du är öppen med att du gillar långa män ? Detta är endast något jag känner mig trygg med att säga pp ett anonymt forum.  
  • Anonym (Amazonkvinna)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 15:29:35 följande:
    Fast det är inte okej att vara öppen med det. Det verkar otroligt känsligt med vikt för kvinnor.  Jag vet inte hur det är dig om du är öppen med att du gillar långa män ? Detta är endast något jag känner mig trygg med att säga pp ett anonymt forum.  
    Många med bmi 18,5 är inte hälsosamma. Personligen kan jag tycka det är en konstig läggning att eftersträva ohälsosamma ideal framför allt om man pratar om vuxna kvinnor. Såg en kvinna som var nånstans mellan 40-50 år när jag åkte buss häromdagen. Hennes vader var som stickor. Hela hon såg ut som en sticka. Det såg absolut inte bra eller hälsosamt ut.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Amazonkvinna) skrev 2024-10-20 16:47:32 följande:
    Många med bmi 18,5 är inte hälsosamma. Personligen kan jag tycka det är en konstig läggning att eftersträva ohälsosamma ideal framför allt om man pratar om vuxna kvinnor. Såg en kvinna som var nånstans mellan 40-50 år när jag åkte buss häromdagen. Hennes vader var som stickor. Hela hon såg ut som en sticka. Det såg absolut inte bra eller hälsosamt ut.
    18,5 är normalvikt enligt BMI. Inte ens lätt undervikt.

Många kvinnor med BMI 22 är inte hälsosamma då de har för hög fettprocent och borde egentligen klassas som övervikitiga.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 16:50:21 följande:
    18,5 är normalvikt enligt BMI. Inte ens lätt undervikt.

Många kvinnor med BMI 22 är inte hälsosamma då de har för hög fettprocent och borde egentligen klassas som övervikitiga.
    Var kommer det här ifrån? Var går gränsen för en för hög fettprocent hos kvinnor och varför? Är det vården som påstår det eller någon slags vetenskaplig forskning?
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-20 16:54:14 följande:
    Var kommer det här ifrån? Var går gränsen för en för hög fettprocent hos kvinnor och varför? Är det vården som påstår det eller någon slags vetenskaplig forskning?
    traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Trots att själva studiens huvudmål och det jag återgett här ovanför är intressant så tycker jag att det som är mest slående med den här studien är det resultat som kontrollgruppen fick. Över hälften av flickorna och kvinnorna med normalt BMI i den här studien hade en kroppsfettnivå på över 33 %. De klassas alltså som feta.

Enligt data från norska folkhälsoinstitutet är ungefär 40 % av kvinnorna i 30 års ålder överviktiga enligt BMI i Norge medan 58 % är normalviktiga (2). Om vi skulle anta att kontrollgruppen i den här studien representerar alla flickor och kvinnor mellan 13-39 år i Norge så innebär det att de korrekta siffrorna för feta i Norge troligen ligger någonstans kring 68 %.

• Anonym (Fixering av utseende!)

Så här står det på 1177.

BMI under 18,5 visar att du har undervikt

Du som har ett BMI under 18,5 har undervikt. Det innebär att du väger så lite att du skulle kunna må bra av att öka i vikt. Du kan till exempel känna dig piggare och orka mer om du ökar lite i vikt. Att ha undervikt kan vara ett tecken på att du får i dig för lite näring och energi. Undervikt kan också öka risken för sjukdomar. Bra tips för hur du kan öka i vikt får du bland de allmänna hälsoråden här på 1177.se. Läs till exempel Så äter du hälsosamt.

Kontakta en vårdcentral för att få hjälp om ditt BMI ligger under 18,0.

BMI 18,5 ? 24,9 bedöms som normalvikt

Du som har ett BMI mellan 18,5 och 24,9 har troligtvis en vikt som är bra för dig och din hälsa. Försök att behålla den vikten genom att äta hälsosamt och att röra på dig i vardagen. Tänk också på att även om du har normalvikt enligt BMI så är det en hälsorisk att ha ett högt mått runt midjan.

BMI 25,0 ? 29,9 visar att du kan ha övervikt

Du som har ett BMI mellan 25 och 29,9 väger troligtvis mer än vad som är bra för din hälsa. Ett BMI mellan 25 och 27 kan innebära en måttlig ökning av risken för ohälsa. Från BMI 27 och uppåt ökar riskerna ofta för högt blodtryckförhöjda blodfetter och diabetes typ 2.

BMI 30,0 eller mer kan visa att du har obesitas

Du som har ett BMI 30,0 eller mer visar att du troligtvis har obesitas. Det ökar risken för sjukdomar som högt blodtryckförhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Hur stora riskerna är för dig beror på hur mycket obesitas du har och hur du mår i övrigt. Även din ärftlighet påverkar hur stor risken är för dig att få sjukdomar av din övervikt.

Du kan minska riskerna med ett högt BMI genom att äta hälsosamt och röra på dig mer. Det gör stor skillnad för hälsan om du rör på dig mycket, lite eller inte alls. Att minska stress och få bättre sömn förbättrar också hälsan oavsett hur högt BMI du har.

Det kan vara svårt att minska i vikt utan stöd även om du gärna vill. Ta då kontakt med en vårdcentral för att få det stöd och den hjälp du behöver.  

• Anonym (Maria)
    Anonym (Rob) skrev 2024-10-20 17:04:34 följande:
    traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Trots att själva studiens huvudmål och det jag återgett här ovanför är intressant så tycker jag att det som är mest slående med den här studien är det resultat som kontrollgruppen fick. Över hälften av flickorna och kvinnorna med normalt BMI i den här studien hade en kroppsfettnivå på över 33 %. De klassas alltså som feta.

Enligt data från norska folkhälsoinstitutet är ungefär 40 % av kvinnorna i 30 års ålder överviktiga enligt BMI i Norge medan 58 % är normalviktiga (2). Om vi skulle anta att kontrollgruppen i den här studien representerar alla flickor och kvinnor mellan 13-39 år i Norge så innebär det att de korrekta siffrorna för feta i Norge troligen ligger någonstans kring 68 %.
    Över 33 % alltså vid BMI 22?
  • Anonym (Fixering av utseende!)

Folkhälsomyndigheten:

56 procent av männen och 41 procent av kvinnorna i åldern 16?84 år har övervikt eller fetma.

Svar på tråden Kort man