• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Eulalia84

Önskar god fortsättning till alla!

Även jag får ta nya tag till nästa år. Tyvärr fick jag ett tidigt missfall/kemiskt. Så ledsamt att den inte ville stanna kvar💔

Planerar att göra ett nytt äggplock i januari om jag bara hinner få ut läkemedlen i tid. Ska ta bemfola igen denna gång och det finns inte på något apotek att ta ut så jag beställde från nätet. Efter en vecka fick jag meddelande att dom inte kunde leverera orden alls, så nu hoppas jag att ett annat apotek ska hinna få hem det i tid trots alla helgdagar. Kommer med största sannolikhet få mens innan kliniken öppnar så får hoppas att det löser sig.

• Meddelande borttaget
  • Anilewe
    Anonym skrev 2024-12-26 12:13:22 följande:

Känner två kvinnor som var mormor vid 40... lite sent att börja med barn i den åldern.

Der är helt ok att börja vid 40! Alla har olika livssituation varför ska de avstå  från att ha barn på grund av en siffra?
    Nu har vi avancerad fosterdiagnostik, så man kan hitta avvikelser i god tid.

Kvinnor som är 40 nu är inte samma kvinnor som 40-åringar på 70-talet.

Jag känner några som är mormor vid 36?. Ska  vi sätta åldergräns där kanske?

Ingen kommenterar att ålder för pappor, där är en hel del över 40 och även 50 ?
  • Anonym
    Anilewe skrev 2024-12-26 12:29:24 följande:
    Der är helt ok att börja vid 40! Alla har olika livssituation varför ska de avstå  från att ha barn på grund av en siffra?
    Nu har vi avancerad fosterdiagnostik, så man kan hitta avvikelser i god tid.

Kvinnor som är 40 nu är inte samma kvinnor som 40-åringar på 70-talet.

Jag känner några som är mormor vid 36?. Ska  vi sätta åldergräns där kanske?

Ingen kommenterar att ålder för pappor, där är en hel del över 40 och även 50 ?
    Vi får nog först enas om att vara oense.
    Men jag ska inte tjata mer om det, eller argumentera för den delen.

Var du med på 70-talet, måste jag ändå fråga?

Det är bra för barn att ha yngre föräldrar, att bli mormor vid 36 är självklart tidigt. Själv blev jag farmor vid 53. Beroende på att min son väntade länge med att skaffa barn.

Pappor, enligt mig, bör vara under 50. Den högre gränsen beroende på att deras kroppar slipper ta stryk.
  • Anonym (Hoppfull)

Min kropp känns helt upp och ned. Började med ägglossningstest dag 5 efter första blödning. Testat nu i 2-3 veckor utan positiv sticka. Nu fått spottning 3 dagar i rad? förtidig superlight mens? 30 år av regelbunden mens och ett ivfförsök och allt är urballat? :( Kliniken stängd över helgerna men planen var ju att försöka igen med start första veckan i januari när jag var beräknad att få mens. 

• Nervernautanpå
    Eulalia84 skrev 2024-12-26 12:07:02 följande:

Även jag får ta nya tag till nästa år. Tyvärr fick jag ett tidigt missfall/kemiskt. Så ledsamt att den inte ville stanna kvar💔

Planerar att göra ett nytt äggplock i januari om jag bara hinner få ut läkemedlen i tid. Ska ta bemfola igen denna gång och det finns inte på något apotek att ta ut så jag beställde från nätet. Efter en vecka fick jag meddelande att dom inte kunde leverera orden alls, så nu hoppas jag att ett annat apotek ska hinna få hem det i tid trots alla helgdagar. Kommer med största sannolikhet få mens innan kliniken öppnar så får hoppas att det löser sig.

Åh, vad ledsamt. Hoppas verkligen det tar sig nästa gång. Jag brukar alltid beställa på nätapotek. Men be dina närapotek kolla var det finns närmast annars, dom brukar kunna se.
  • Anonym (Hoppfull)
    Eulalia84 skrev 2024-12-26 12:07:02 följande:

Jag missade helt ditt inlägg. Så himla tråkigt. Beklagar men gott att höra att kämpaglöden lyser och att du prepped för nytt försök kommande månad. Heja dig. 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-12-28 10:55:09 följande:

Min kropp känns helt upp och ned. Började med ägglossningstest dag 5 efter första blödning. Testat nu i 2-3 veckor utan positiv sticka. Nu fått spottning 3 dagar i rad? förtidig superlight mens? 30 år av regelbunden mens och ett ivfförsök och allt är urballat? :( Kliniken stängd över helgerna men planen var ju att försöka igen med start första veckan i januari när jag var beräknad att få mens. 

Har inga råd att ge tyvärr. Annat än heja dig och hoppas att det löser sig. För mig ballade det ju ur förra månaden. Och nu borde jag få mens typ, ja typ igår. Får se om det är helt knas den här månaden också. 
  • Eulalia84
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-12-28 10:55:09 följande:

Anonym (Hoppfull) skrev 2024-12-31 16:45:57 följande:
    Jag missade helt ditt inlägg. Så himla tråkigt. Beklagar men gott att höra att kämpaglöden lyser och att du prepped för nytt försök kommande månad. Heja dig. 
    Hur har det gått för dig, var det mensen som kom? Inte nog med allt annat jobbigt iom ivf så ska det påverka hela cykeln efteråt också.

Tack❤️ Ja försöker se framåt och väntar på mensen för att börja med sprutorna igen. Den bör dyka upp inom närmsta dagarna om det nu inte blivit knas med cykeln efter det tidiga missfallet.

• Eulalia84
    Nervernautanpå skrev 2024-12-31 00:08:29 följande:
    Åh, vad ledsamt. Hoppas verkligen det tar sig nästa gång. Jag brukar alltid beställa på nätapotek. Men be dina närapotek kolla var det finns närmast annars, dom brukar kunna se.
    Det löste sig som tur var med läkemedlen och jag har fått hem dom😊

Hur har det gått för dig, har mensen dykt upp än?
Svar på tråden 40år och IVF