• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Eulalia84
    Nervernautanpå skrev 2024-10-18 16:42:09 följande:
    Nyfiken, på vilket sett fick du bättre resultat? Jag har ju som sagt gått på Bemfola bara så har inget att jämföra med.
    På bemfola fick jag ut tre ägg, två blev befruktade och satte in en tvådagars som tyvärr inte tog sig. Det andra befruktade ägget dog redan på dag två.

Med menopur fick jag ut sju ägg, fem blev befruktade och hela fyra st av dom blev fin fina femdagars blastocyster. Fick ett tillbaka som tyvärr inte tog sig men har nu tre flingor kvar i frysen.

Så det blev fler ägg och bättre kvalité på menopur. Men det är väldigt individuellt vad man svarar bra på, för mig var menopur bättre än bemfola😊
  • Nervernautanpå
    Eulalia84 skrev 2024-10-18 21:08:25 följande:
    På bemfola fick jag ut tre ägg, två blev befruktade och satte in en tvådagars som tyvärr inte tog sig. Det andra befruktade ägget dog redan på dag två.

Med menopur fick jag ut sju ägg, fem blev befruktade och hela fyra st av dom blev fin fina femdagars blastocyster. Fick ett tillbaka som tyvärr inte tog sig men har nu tre flingor kvar i frysen.

Så det blev fler ägg och bättre kvalité på menopur. Men det är väldigt individuellt vad man svarar bra på, för mig var menopur bättre än bemfola😊
    Tack för utförligt svar! Ja, det är såklart individuellt, men ändå.
    Jag hoppas naturligtvis att det lyckas bra med äggplock nu. Men tar inget förgivet. 
  • Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2024-10-18 13:34:33 följande:
    Man blir expert på lögner.... men det får vara så. 

UL gick bra! 8 äggblåsor på ena sidan och 10 på andra som det var bra storlek på, så på måndag blir det äggplock. Det föll sig så bra till att jag faktiskt är ledig då. Så det blir nästa milstolpe. Sen får vi se hur det går. En dag i taget.
    Så kul! Det var väl topputfall låter det som. Hoppas plock går bra. Nog bra som du säger att dock inte ta något för givet.
    Fortsatt huvudvärk här och utan lindring från värktabletter. Riktigt segt och jobbigt. En dag i taget! 
  • Eulalia84
    Nervernautanpå skrev 2024-10-18 21:44:48 följande:
    Tack för utförligt svar! Ja, det är såklart individuellt, men ändå.
    Jag hoppas naturligtvis att det lyckas bra med äggplock nu. Men tar inget förgivet. 
    Ditt ul såg ju väldigt lovande ut så det kommer säkert gå jättebra även om man så klart inte kan ta något för givet😊
  • Nervernautanpå

Ikväll ska jag ta Ovitrelle och sen blir det vilodag från sprutor på söndag. Måndag morgon är det dags för äggplock och sen får vi se helt enkelt! Det känns spännande men på något sett är jag nästan inställd på att det inte kommer gå... är kanske som ett slags skydda sig själv eller nåt. Försöker känna mig hoppfull i alla fall.
    Idag har jag varit jättetrött och känt mig "svullen".

• Anonym (Hoppfull)

Förstår din känsla att inte vilja tro för mycket utan utgå mentalt från att det inte går. Jag går lite likadant och mantrar för mig själv. Det går aldrig vägen första gången?. Statistiken är emot mig?. Hoppas inte för mycket. ..

men håller alla tummar för dig. Imorgon ska jag komplettera med en sprut till. Huvudvärken ger sig inte så det är tydligen mitt nya normala dessa dagar. En dag i taget?. 

• Nervernautanpå

Då har jag gjort äggplock. Det blev 9 ägg totalt och imorgon får vi veta hur det har gått.
    Jag vet inte vad som är bra och dåligt men känns ju bra att det fanns ägg iaf och dom verkade nöjda på kliniken. Känns skönt att det är gjort!

• Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-19 21:09:57 följande:

Förstår din känsla att inte vilja tro för mycket utan utgå mentalt från att det inte går. Jag går lite likadant och mantrar för mig själv. Det går aldrig vägen första gången?. Statistiken är emot mig?. Hoppas inte för mycket. ..

men håller alla tummar för dig. Imorgon ska jag komplettera med en sprut till. Huvudvärken ger sig inte så det är tydligen mitt nya normala dessa dagar. En dag i taget?. 

Gick det bra med spruta nr 2?
  • Nervernautanpå
    Nervernautanpå skrev 2024-10-21 11:32:18 följande:

Då har jag gjort äggplock. Det blev 9 ägg totalt och imorgon får vi veta hur det har gått.
    Jag vet inte vad som är bra och dåligt men känns ju bra att det fanns ägg iaf och dom verkade nöjda på kliniken. Känns skönt att det är gjort!

Och ännu en uppdatering. 5 ägg är befruktade så på lördag planeras insättning. Sen får vi se om nån klarar sig till frysen också. Det är väldigt spännande nu!
  • Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2024-10-22 11:35:08 följande:
    Och ännu en uppdatering. 5 ägg är befruktade så på lördag planeras insättning. Sen får vi se om nån klarar sig till frysen också. Det är väldigt spännande nu!

Så roligt och spännande! Gott mos! Check på nästa milstolpe för dig då. 

Spruta 2 gick mycket bättre än väntat, första dagen? sen har det varit lite jobbigare. Jag skapar själv lite onödig ångest och så spänner jag mig. Helheten dock helt klart hanterbart och lättare än väntat. Jag trodde faktiskt inte jag skulle klara ta sprutan själv men det har funkat fint. Snart UL för mig. Håller tummarna på lite ägg nu så det kan plockas nåt. Fortfarande huvudvärk och lite allmänt sjuk-känsla. Trött och hängig. Ser fram emot att sluta med sprutorna  Så hoppas jag får sluta kort efter ul. 

Svar på tråden 40år och IVF