• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • April2
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-23 10:02:05 följande:
    Hoppas det går bättre och blir bättre kvalitet nu med menopur det bör det väl bli då det är just det menopur ska bidraga till. Håller tummarna. usch för sprutdagar. Kämpa på! 
    Tack, ja jag hoppas verkligen på det! Glad Kändes så hoppfullt sist då vi fick ut bra med ägg och även tillräckligt många befruktade så det blev ett hårt slag när vi inte kunde få något tillbaka, vi fick vända halvvägs till kliniken när de ringde och meddelade att inget utvecklats som de ville.. Jag har dock ett barn sen tidigare som vi fick via ivf men då var jag ju yngre så gissar att både äggmängd och kvalitet sjunkit!
  • April2
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-23 16:55:46 följande:
    Idag gick det förresten inte att få igenom sprutorna obemärkt i säkerhetskontrollen men gick snabbt och diskret att få igenom dem ändå. Trots en kollega jämte som aldrig märkte något.. 
    Vad jobbigt att behöva resa under tiden, förstår stressen! 
  • Anonym (Hoppfull)
    April2 skrev 2024-10-23 20:01:18 följande:
    Tack, ja jag hoppas verkligen på det! Glad Kändes så hoppfullt sist då vi fick ut bra med ägg och även tillräckligt många befruktade så det blev ett hårt slag när vi inte kunde få något tillbaka, vi fick vända halvvägs till kliniken när de ringde och meddelade att inget utvecklats som de ville.. Jag har dock ett barn sen tidigare som vi fick via ivf men då var jag ju yngre så gissar att både äggmängd och kvalitet sjunkit!
    Så himla tråkigt och vilken besvikelse. tänker att mentaliteten att inte hoppas för mycket är en bra metodik trots allt. 
  • Nervernautanpå

Har haft jätteont i magen efter äggplocket och varit förstoppad. Har aldrig någonsin hänt mig innan. Men efter att ha googlat runt lite så har jag märkt att detta är vanligt efter hormonsprutor. Har ni andra upplevt detta? För lite molande värk hade jag ändå räknat med efter plocket då äggen tydligen fortsätter produceras. Jag har sagt till min man att jag har ont i magen för att jag kokar ägg, haha. Men idag blev det förjävligt så köpte nåt piller på apoteket. Det hjälpte lite efter några timmar. Men fy fasen. Det här var värsta biverkningarna hittills!

• Eulalia84
    Nervernautanpå skrev 2024-10-22 11:35:08 följande:
    Och ännu en uppdatering. 5 ägg är befruktade så på lördag planeras insättning. Sen får vi se om nån klarar sig till frysen också. Det är väldigt spännande nu!
    Härligt! Håller tummarna för att de befruktade äggen utvecklas bra☺️
  • Eulalia84
    April2 skrev 2024-10-22 21:39:24 följande:

Hej! Jag är 40 år och har precis börjat med min tredje ivf-behandling! Sprutdag 2 idag, tar menopur 300. Förra försöket fick jag bemfola 300, 9 ägg och 5 befruktade men inget tillbaka tyvärr! 😓 

Va tufft att inte få något tillbaka. Jag fick bättre kvalité på menopur än bemfola, håller tummarna att det blir samma för dig☺️
  • Eulalia84
    Nervernautanpå skrev 2024-10-23 23:36:19 följande:

Har haft jätteont i magen efter äggplocket och varit förstoppad. Har aldrig någonsin hänt mig innan. Men efter att ha googlat runt lite så har jag märkt att detta är vanligt efter hormonsprutor. Har ni andra upplevt detta? För lite molande värk hade jag ändå räknat med efter plocket då äggen tydligen fortsätter produceras. Jag har sagt till min man att jag har ont i magen för att jag kokar ägg, haha. Men idag blev det förjävligt så köpte nåt piller på apoteket. Det hjälpte lite efter några timmar. Men fy fasen. Det här var värsta biverkningarna hittills!

Efter mitt andra äggplock hade jag rejält ont i några dagar innan det gav med sig. Du är inte i riskzon att bli överstimulerad? Hoppas det ger med sig snart och känns bättre!😊
  • Anonym (Hoppfull)
    Nervernautanpå skrev 2024-10-23 23:36:19 följande:

Min mage har snarare varit det motsatta till förstoppad men har inte kopplat det till en biverkning. 

Avbruten behandling  efter ul. Tydligen inte i fas. 1 ägg  redo nu och 5+7 ägg är inte i fas och kommer inte hinna utvecklas pga ägget som redan är stort. Kunde köra insemination nu eller avbryta och försöka igen. De rekommenderade avbryt och kör igen med precis samma upplägg, samma läkemedel och doser och sade att det nog bara var otur? 

• Eulalia84
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-24 09:17:17 följande:

Min mage har snarare varit det motsatta till förstoppad men har inte kopplat det till en biverkning. 

Avbruten behandling  efter ul. Tydligen inte i fas. 1 ägg  redo nu och 5+7 ägg är inte i fas och kommer inte hinna utvecklas pga ägget som redan är stort. Kunde köra insemination nu eller avbryta och försöka igen. De rekommenderade avbryt och kör igen med precis samma upplägg, samma läkemedel och doser och sade att det nog bara var otur? 

Nej va tråkigt med avbruten behandling. Hoppas att det lyckas bättre nästa gång. Kör du på med ny stimulering direkt vid nästa mens? 
  • Nervernautanpå
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-10-24 09:17:17 följande:

Åh nej, fasen vad tråkigt. Bättre lycka nästa gång. Dom har säkert rätt och man måste ju lita på att dom vet vad dom håller på med. Men det är svårt när man känner själv att man har noll kontroll. 

Jag är rätt säker på att mina magsmärtor kommer från behandling av Cyclogest i kombination med ägguttaget. Jag ringde kliniken och dom säger att det är normalt. Får lita på det fast det gör sjukt ont just nu. Jag tar den smärtan alla dar i veckan om det hjälper processen.

Hoppas du inte känner dig allt för nedslagen att det inte gick den här gången.
Svar på tråden 40år och IVF