• Anonym (Dystopi)

Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

• Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre
  • Anonym (..)
    Även om du endast är 25 år så vet du väl att det har varit 2 världskrig?
    Det har vi inte sett i modern tid så världen är inte mer orolig nu än tidigare.

För att kunna förstå världen vi lever i måste vi förstå hur världen såg ut tidigare. Men tyvärr är de flesta unga inte intresserade av historia. 

Medier vill tjäna pengar på din oro och vill få dig att läsa deras nyheter så mycket förstoras upp i media.
    Ta till exempel den sk klimatkrisen. Varje gång det är varmare eller kallare än normalt blir det stora svarta rubriker om klimatkrisen, men tittar man bakåt i tiden så har man kunnat se att det varit sådana temperaturer redan i början av 1900-talet.

Du är väl även medveten om att medier vinklar åt det håll som passar deras politiska syn? Därför måste man vara källkritisk och inte vara köpa allt man läser rakt av. Tyvärr är de enda nyheter som unga läser Aftonbladet och Expressen och då är det inte så konstigt om man tänker som dig eftersom de blåser upp rubriker för att folk ska klicka sig in och läsa=De tjänar pengar. 

Idag får man även tillgång till nyheter om vad som sker i världen direkt via mobilen medan man förr endast hade nyhetstidning, radio och senare TV. Det kan få en att tro att det sker mer i världen än tidigare 
  • Ikaros12

Jag håller med med inläggen om att det aldrig har varit bättre än nu och det visar faktiskt forskning också. Jag saknar Hans Rosling! Det har i alla generationer upplevts som att det var bättre förr och det beror på olika faktorer. Från barndomen så mins vi bara fragment. Oftast är det antingen traumatiska upplevelser som vi själva har upplevt, eller så har vi en romantiserad bild över hur det ser ut. Det var massor av snö på vintrarna och somrarna var fantastiska. mn tittar vi på SMHI hur det var så stämmer inte det. Däremot mins vi de fina stunderna mer än vardagen. 

sedan har som många skrivit lite om acceptansen för vad som är okej blivit mycket bättre. Därför fler anmälningar och mer som tas upp i media. Det fanns en helt annat tystnadskultur i samhället förr. Vi pratade inte om vad som hände i hemmen och barnen fick inte information om elände I världen. Barn mår bättre av att förstå sin omvärld, men ibland får de reda på mer än vad de klarar av att förstå på grund av sin ålder.

orsaken till mycket krig nu för tiden beror på att diktaturer börjar få svårt att hålla ihop. De försöker kontrollera sitt folk och informationsflöde, men det blir bara svårare och svårare. jag tror att mycket vi upplever idag är desperata diktatorer som känner sig väldigt pressade och rädda för att förlora sina liv och makt.

Egentligen är det bara en sak som blivit sämre och det är miljön.

• Anonym (..)

Vill tillägga att jag själv är runt trettio så jag är inte lastgammal men man hade ju historia i skolan.

Om man tar atombombningarna i Hiroshima och Nagasaki 1945 tex så är det något som inte skett senare i modern tid. Det finns så mycket man skulle kunna nämna, men summan av kardemumman och svaret på din fråga är nej, världen är inte mer orolig idag än tidigare. 

• Ikaros12
    Anonym (..) skrev 2024-10-09 12:38:42 följande:

Vill tillägga att jag själv är runt trettio så jag är inte lastgammal men man hade ju historia i skolan.

Om man tar atombombningarna i Hiroshima och Nagasaki 1945 tex så är det något som inte skett senare i modern tid. Det finns så mycket man skulle kunna nämna, men summan av kardemumman och svaret på din fråga är nej, världen är inte mer orolig idag än tidigare. 

En bra bild över hur mediaövervakningen var och är kan man titta på just informationen kring atombomberna. När de släpptes var det bara små korta notiser i tidningarna, där det ungefär stod att USA hade släppt en ny bomb i Nagasaki och Hiroshim (Punkt). Tänk hur löpsedlarna hade sett ut idag om något liknande hade skett.
  • Anonym (Läs på)

Det är färre mord, dödligt våld, nu än det var för 30 år sedan 

• Fjäril kär

Några saker som du förmodligen tar för givet idag var faktiskt olagligt eller rent av lagligt för bara inte så längesen...

Barnaga tex . Man fick slå sina barn i Sverige långt in i modern tid. 

Homosexualitet och hela hbtqi-rörelsen klassades både som sinnesjukdom och var olagligt. 

Tvångssterilisering av människor med bland annat downs syndrom var fullt lagligt 

Svenska barnhem existerade länge där man placerade barn som föddes med olika diagnoser . Majoriteten blev aldrig adopterade utan hamnade sen inom psykiatrin och inlåsta på institutioner . Min pappa jobbade på ett sånt barnhem under 70-80-talet 

• Tecum

Om man ser till tiden efter Andra världskriget, ja det har aldrig varit värre än nu om man ser till krigsrisken sedan dess. Det enda som kan jämföras med är Kubakrisen. Skillnaden mot nu är att då var det två sansade ledare som kunde förhandla och som inte ville dra igång ett krig. Idag har vi galningen Putin som bara vill ha krig. Skillnaden mot förr är också att det är likadant på andra håll i världen samtidigt. Israels ledare vill ha krig, Iran vill ha krig, Kina har i princip lovat att starta krig mot Taiwan. Diplomatin är död, allt ska lösas med våld vilket aldrig har lyckats. Förr låg USA och Sovjet bakom i princip alla konflikter, idag finns det en rad aktörer med kärnvapen och andra avancerade system.

När det gäller det andra du nämner, klimathot, gängvåld, pandemier osv är det inte värre än förr. Det är stora problem och faror, men de går att hantera. Krigen verkar leva sina egna liv och kan eskalera utom kontroll.

• Anonym (Kli)

Det har alltid funnits något att vara orolig över. Cesium från tjernobyl, ryska ubåtar i svenska farvatten, mordet på Olof Palme, Berlin muren som föll, spanska sjukan, polio.

Skillnaden nu är väl fearmongering. Att det finns krafter som vill sprida (och även skapa) ett katastroftänk för att de vinner på det politiskt.

• Anonym (Kli)
    Fjäril kär skrev 2024-10-09 13:30:29 följande:

Några saker som du förmodligen tar för givet idag var faktiskt olagligt eller rent av lagligt för bara inte så längesen...

Barnaga tex . Man fick slå sina barn i Sverige långt in i modern tid. 

Homosexualitet och hela hbtqi-rörelsen klassades både som sinnesjukdom och var olagligt. 

Tvångssterilisering av människor med bland annat downs syndrom var fullt lagligt 

Svenska barnhem existerade länge där man placerade barn som föddes med olika diagnoser . Majoriteten blev aldrig adopterade utan hamnade sen inom psykiatrin och inlåsta på institutioner . Min pappa jobbade på ett sånt barnhem under 70-80-talet 

Lobotomering var en lösning för t ex adhd
  • Anonym (Eli)

Jag är född på tidiga nittiotalet och det jag kan sakna är att man inte var ständigt uppkopplad och därför inte behövde upplysas om alla världens tragedier hela sin vakna tid. Man hade nyheter på teve och radio, samt dagstidningen, och internet användes sparsamt. Sedan 10-15 år sedan blir man ständigt överöst med information från många håll och det blir överväldigande.

Att vi blivit mer vaksamma och mer uppmärksamma är en fördel. Och jag kanske inte vet så mycket om hur världen var innan millenieskiftet med tanke på att jag gick i lågstadiet då. Jag minns ju tiden innan 9/11, innan tsunamin 2004, innan börskraschen 2008 som trygg och fri, men det beror nog mycket på att jag bara var ett barn då, född och uppvuxen i en trygg småstad i Sverige och aldrig hade upplevt riktiga oroligheter.

Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre