Inlägg från: Anonym (Dystopi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dystopi)

Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

• Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre
  • Anonym (Dystopi)
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-09 17:21:33 följande:

Jag är född på tidiga nittiotalet och det jag kan sakna är att man inte var ständigt uppkopplad och därför inte behövde upplysas om alla världens tragedier hela sin vakna tid. Man hade nyheter på teve och radio, samt dagstidningen, och internet användes sparsamt. Sedan 10-15 år sedan blir man ständigt överöst med information från många håll och det blir överväldigande.

Att vi blivit mer vaksamma och mer uppmärksamma är en fördel. Och jag kanske inte vet så mycket om hur världen var innan millenieskiftet med tanke på att jag gick i lågstadiet då. Jag minns ju tiden innan 9/11, innan tsunamin 2004, innan börskraschen 2008 som trygg och fri, men det beror nog mycket på att jag bara var ett barn då, född och uppvuxen i en trygg småstad i Sverige och aldrig hade upplevt riktiga oroligheter.

Som någon här i tråden verkade tro så är jag inte totalt obildad inom historia. Jag vet att det har varit mycket skit. Så vad jag egentligen kanske syftade på är väl hur pass optimistiskt man såg på sin omvärld och på framtiden förr i tiden jämfört med nu. 

Man får nu höra om många som t.ex inte vill sätta ett barn till världen just för att man inte tror på att det finns en ljus framtid för dem(mig inklusive). Så det kanske är så att den framtida hotet om mänsklighetens undergång rent tekniskt inte är större, men att det känns större tack vare all media? 
Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre