• Anonym (Dystopi)

Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

• Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre
  • Anonym (Ki)

En tid som var väldigt orolig var ju när Sovjetunionen föll samman. Krigen i fd Jugoslavien var ju också fruktansvärda, men utsatte inte oss i Sverige för någon direkt risk. Men pratar man med de som levde under 2:a världskriget får man ju till sig en långt värre situation än vi har nu. De fick ju springa till skyddsrummet om nätterna, skulle mörklägga, allt ransonerades. Kriget var mycket, mycket nära Sverige. 

Vad gäller pandemier kan du läsa om spanska sjukan. Och läs om svälten i Sverige 1867. Folk åt liksom gräs för att det famns inget annat. Lägg till det våld som präglade hela samhället förr i kombination med fruktansvärt hög alkoholkonsumtion. Och det förekom hem med jordgolv och matlagning över öppen eld. 

https://popularhistoria.se/sveriges-historia/1800-tal/nodaren-1867-69

• Anonym (Läs på)

1918, 1939, 1945

Kubakrisen, Pragvåren osv

• Anonym (Ki)

Och ett tips är att gräva fram dina gamla historiaböcker från skoltiden. Det ger välgörande perspektiv att läsa historia. Just hur våld och missbruk förr var en helt naturlig del av vardagen tycker jag är slående. 

• TvillingmammaVästgöte

Det kan kännas så men egentligen har vi nog aldrig varit tryggare. På bronsåldern var det tex väldigt våldsamt och väldigt många människor dog av våld..Krig har varit en del av människans historia. Men vi lever så tryggt och skyddat idag att hoten känns ännu värre, för vi är inte förberedda och härdade som man var förr. Vi har väldigt höga förväntningar på livet. 

I Sverige har vi haft det väldigt bra sen fyrtiotalet, dvs i åttio år.
    I början av nittiotalet var vi väldigt fattiga i Sverige och många dog av sjukdom och våld. 

Men för mig som är född på sextiotalet så var det ju lugnare i min ungdom. Kalla kriget var ju mer kallt, Sovjetunionens ledare verkade mer sansade än Putin. Jag åkte på badsemester till Eilat i Israel på åttiotalet, då var det lugnt. 

Så jämfört med åttiotalet är det värre men inte i ett historiskt perspektiv. Vi får försöka se positivt på framtiden, vi människor brukar kunna hitta lösningar till slut. 

• Freddie K

Jag kan tänka mig att det går i vågor. Tänk på medeltiden till exempel. Det var ju en väldigt mörk tid, men man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden. Första och andra världskrigen till exempel. Det är den största tragedin, vad jag vet som människan har haft. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • fornminne

Det beror på vad man jämför med. På många sätt är det värre nu än för några decennier sen. Däremot var det ännu värre under andra världskriget samt under delar av kalla kriget. Både för Sveriges del och i vårt närområde.

Hur långt tillbaka är rimligt att jämföra? Det är bättre nu än för 100 år sen, däremot inte nödvändigtvis bättre än för 50 år sen. Vissa saker har blivit bättre, annat sämre.

• Anonym (Ki)
    fornminne skrev 2024-10-09 07:38:58 följande:

Det beror på vad man jämför med. På många sätt är det värre nu .
    . . . 

Förlåt OT, men med tanke på alias så finns det nog ingen på FL som är bättre lämpad än du att svara i den här tråden!  
  • fornminne
    Anonym (Ki) skrev 2024-10-09 08:08:53 följande:
    Förlåt OT, men med tanke på alias så finns det nog ingen på FL som är bättre lämpad än du att svara i den här tråden!  
    Japp, jag har varit med sen stenåldern
Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre