• Anonym (Dystopi)

Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

• Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre
  • Anonym (Linda)

Vi som har varit med om historiska milstolpar på olika sätt kan nog alla enas om att det var väldigt obehagligt att få dom nyheterna direkt i vardagsrummet på tv och verkligen känna hur samhället förändrades över en natt.  Väldigt skrämmande och  ingen visste riktigt vad som händer nu. 

Upplever dock att Sverige är mer beredd idag på diverse oroligheter och har strategier ganska omedelbart.  Till skillnad mot tidigare nr man stod handfallen inför mycket och det var ganska obehagligt. 

• Mrs Moneybags

Jag tycker inte att dagens problem ens är i närheten av hur det var förr. Tänk bara att föda barn i en stuga på fjället utan läkarvård och barnet ska födas ut med fötterna först eller nåt. 

Eller första och andra världskriget. Gud vad våra förfäder har gått igenom saker och stått ut och framförallt överlevt. Människan är ju otroligt stark och lusten att leva och skapa en bättre tillvaro är otrolig. 

Vi har det tvärtom väldigt, väldigt bra. Vi lever längre än någonsin, vi är friskare än någonsin, vi har högre utbildning än någonsin, de flesta av oss har trygga hem med värme och rinnande vatten, gratis sjukvård, skola mm. Vilken drömvärld vi lever i. 

Bara när jag var ung och det kalla kriget rådde, Berlinmurens fall, Balkankriget. Det har hänt såååå mycket och allting har inte varit av godo. Men vi överlevde det också. 

Det är upp till oss hur framtiden ska bli. 

Det man lär sig med åren är att det kommer goda tider och dåliga tider. Just nu kanske det är dålig ekonomi, gängvåld mm. Sedan kommer goda tider igen. Efter det kommer dåliga perioder. Så är det. Det gäller att se framåt och inse att ingenting varar för evigt. Förbered dig för de dåliga tiderna och njut av de goda. 

• cosinus

Växte upp under 80-talet i ett miljonprogramområde. 

Så förutom att vi barn sprang från både blottare och alkolister som skrek på oss. och man hittade en mördad snubbe på min dagisgård så hade vi i världen kalla kriget, tjernobyl, AIDS-panik, freon-och-inget-ozonlager-panik, ubåtspanik, en mördad stadsminister och lite annat som fick tillvaron att kännas rätt rörig till och från.

Jag vet egentligen inte om det är lugnare nu - men jag stressas mindre av det.

• Mrs Moneybags
    cosinus skrev 2024-10-09 10:58:59 följande:

Så förutom att vi barn sprang från både blottare och alkolister som skrek på oss. och man hittade en mördad snubbe på min dagisgård så hade vi i världen kalla kriget, tjernobyl, AIDS-panik, freon-och-inget-ozonlager-panik, ubåtspanik, en mördad stadsminister och lite annat som fick tillvaron att kännas rätt rörig till och från.

Haha, ja vad hände med alla alkisar? Är de knarkare nu och sitter i någon lägenhet? Förr satt de på parkbänken och skrålade på förbipasserande. Jag såg faktiskt några äkta a-lagare nära Karlaplan för ett tag sedan. Det var då jag insåg att jag inte har sett sådana på åratal.

Vi hade några lokala blottare där jag bodde (i ett studentområde). Två bögar som brukade stå i fönstret på nedre botten och hångla nakna med en grupp barn utanför som åskådare. 
  • Anonym (Ki)
    cosinus skrev 2024-10-09 10:58:59 följande:

Ja, just det. AIDS-paniken hade jag glömt. Där blev det ju samma som nu under Covid också, att människor dog ensamma pga rädsla. Och folk behandlades väldigt illa pga rädsla och okunnighet. En del förlorade så gott som alla sina vänner. De bara tynade bort. Hemskt. 
  • Anonym (Ki)

PCB- och DDT-krisen var också illa. Men där lyckades man ju vända skutan (även om en del problem fortfarande finns kvar). 

• BuoBä

80-90-tal hade också svältkatastrofer i Afrika som man matades med på nyheterna.

Det var stort fokus på miljö, med skrämselpropaganda, döda sälar på stora affischer mm. Men där hände det också mycket positivt, som alternativ till klorblekt papper, alternativ till freon, aktioner mot onödiga förpackningar som faktiskt gjorde skillnad mm. 

Massakern på Himmelska fridens torg. 

Palmemordet.

Sovjetunionens kollaps och Berlinmurens fall, som man inte visste riktigt hur det skulle gå med. Boris Yeltsin som kunde bete sig minst lika irrationellt som Putin. 

Nynazister, med ett par uppmärksammade mord. 

Så nja, det var inte bättre förr, bara annorlunda. 

• BuoBä

Och en rejäl lågkonjunktur var det också på 90-talet, med räntor som rusade.

• Anonym (Mona)

Förutom det som redan nämnts har vi också Vietnamkriget, Watergate, svälten i Biafra, apartheid i Sydafrika, Norrmalmstorgsdramat, neuricidinskandalen, svåra översvämningar i Nederländerna, mord på JFK, Anna Lind och Martin Luther King, Algeriekriget, inbördeskrig i El Salvador - bara för att ge några exempel på rak arm. 

• Anonym (Mona)

Och inte att förglömma, kulturrevolutionen och massvälten i Kina som tog kål på åtskilliga millioner människor sammanlagt. 20m? Finns nog inga korrekta siffror på det. 

Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre