• Anonym (Dystopi)

Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

• Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre
  • BuoBä
    Anonym (mumsmums) skrev 2024-10-09 17:52:35 följande:

"Det var bättre förr, inte för att det var bättre utan för att det var förr". 

Det är lätt att tro att det var bättre förr men det är nog för att man helst minns de bra bitarna.

Jag är uppvuxen på 70-talet och minns det ju genom ett barns ögon. Det är lätt att så här i efterhand fokusera på de bra bitarna. Att jag älskade att gå på lekis, att jag hade kompisar som jag lekte med hela dagarna, att vi fick mjölk och bullar till mellanmål, att vi tältade på sommarlovet.....

Men om jag tar med de andra minnena så blir det inte lika trevligt. Jag led av svår åksjuka för att de vuxna rökte i bilen, "fula gubbar" var bara en del av samhället och inget att bry sig om, mobbing sågs som en naturlig del av skolans värld och något man fick acceptera.

Vi barn/tonåringar följde väl inte nyheterna så noga men det jag snappade upp skrämde livet ur mig. Jag råkade höra de vuxna prata om  Ayatollah Khomeini och vad som skedde i Iran och jag kunde knappt sova.

Aids-paniken var inte rolig och vi vågade knappt ta varandra i hand. Det gick rykten om att folk fått aids och dött efter tandläkarbesök eller av vaccinationer. Covid-rädslan var ingenting i jämförelse.

Sedan hade vi ju Satanist-paniken på 80/90-talet när en stor del av både den vanliga befolkningen och myndigheter på fullt allvar trodde att Sverige var fullt av Satanister som avlade bebisar i det enda syftet att under tortyrliknande former offra dem till djävulen.

Att dessa sekter bedrev pedofili i industriell skala och det gjordes stora polisiära insatser åt att finkamma skogar i landet för att hitta begravda barnlik. Inget hittades någonsin.

Vår stadsminister mördades. Tjernobyl havererade och vi kunde inte äta svamp, bär eller viltkött från svenska skogar.

Sexism var en normal del av livet både på jobbet och privat. Att en man klappade sin kvinnliga medarbetare på rumpan var inget man ens höjde på ögonbrynen åt.  Inte förrän 1965 blev "våldtäkt inom äktenskapet" en term. Innan det hade mannen självklar rätt till sin hustrus kropp oavsett om hon ville eller ej.

Världen idag lämnar mycket att önska men jag är ändå tacksam att jag lever nu och inte för 80 år sedan.

Ahahahaha, satanisterna hade jag glömt! En lärare på högstadiet trodde på riktigt att Army of Lovers texter baklänges var satansdyrkan.

Slutsatsen är väl att vad man oroar sig för varierar. Och mycket löser sig med tiden. Ozonlagret försvann inte, och HIV är inte längre en dödsdom. Båda de sakerna var jag som 70-talist livrädd för. 
  • Anonym (mumsmums)
    BuoBä skrev 2024-10-09 21:21:34 följande:
    Ahahahaha, satanisterna hade jag glömt! En lärare på högstadiet trodde på riktigt att Army of Lovers texter baklänges var satansdyrkan.

Slutsatsen är väl att vad man oroar sig för varierar. Och mycket löser sig med tiden. Ozonlagret försvann inte, och HIV är inte längre en dödsdom. Båda de sakerna var jag som 70-talist livrädd för. 
    Det finns en mycket bra film "Regression" med Emma Watson och Ethan Hawke, som handlar om just Satanist-panik, så kallade bortträngda minnen (ett fenomen som forskare idag ställer sig mycket tveksamma till) och hur lätt människor dras med i det mest bisarra.

Jag visade den för min son (22 år) när han var hemma på besök sist och han trodde att jag skämtade. Han kunde inte tro att det var så världen såg ut under en period. 
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2024-10-09 18:24:55 följande:
    Som jag skrev ovan har de krigen varit begränsade, både i yta, omfattning och hur många som varit inblandade. De "gigantiska arméerna"  har aldrig agerat. Och det har alltid funnits en vilja att INTE låta krigen eskalera utan få brinna ut på plats så att säga.
    Balkankriget var ett inbördeskrig där Nato gick in på FN:s order för att stoppa det. Vilket lyckades tack vare att Ryssland var så försvagat då.

Nu är det tvärtom. Trumps seger 2016 ritade om världsordningen. Alla diktatorer såg med förvåning hur en kriminell lögnhals vann och nästan blev omvald i ett demokratiskt (nåja) val i världens ledande stormakt. "Kan han så kan vi" tänkte de och fick råg i ryggen att driva sina frågor. Bara en idiot kan tro att Putin vågat börja ett storkrig i Ukraina utan det som hänt i USA 2016. Andra diktatorer börjar också ta för sig och ljuga öppet.
    Putin vill inte begränsa kriget, han vill besegra Ukraina och fortsätta med resten av de forna sovjetrepublikerna. Han uppmuntrar Kina att öppna en ny front i öst för att försvaga USA. Han underblåser konflikten i Mellanöstern, också för att USA ska bli mer involverat, en strategi han har gemensamt med Israel. Odemokratiska partier och ledare vinner mark i en omfattning vi inte sett sedan 30-talet. Allt hänger ihop och drar år samma ödesdigra håll. Det är den stora  skillnaden mot förr.
    Det  brukade vara Bush som var världen djävul och orsaken till allt ont, nu är det tydligen Trump.
  • Anonym (Kli)
    BuoBä skrev 2024-10-09 21:21:34 följande:

Just ozonlagret är ett positivt exempel på en katastrof som världen har lyckats vända
  • Anonym (Läs på)
    Tecum skrev 2024-10-09 18:24:55 följande:
    Som jag skrev ovan har de krigen varit begränsade, både i yta, omfattning och hur många som varit inblandade. De "gigantiska arméerna"  har aldrig agerat. Och det har alltid funnits en vilja att INTE låta krigen eskalera utan få brinna ut på plats så att säga.
    Balkankriget var ett inbördeskrig där Nato gick in på FN:s order för att stoppa det. Vilket lyckades tack vare att Ryssland var så försvagat då.

Nu är det tvärtom. Trumps seger 2016 ritade om världsordningen. Alla diktatorer såg med förvåning hur en kriminell lögnhals vann och nästan blev omvald i ett demokratiskt (nåja) val i världens ledande stormakt. "Kan han så kan vi" tänkte de och fick råg i ryggen att driva sina frågor. Bara en idiot kan tro att Putin vågat börja ett storkrig i Ukraina utan det som hänt i USA 2016. Andra diktatorer börjar också ta för sig och ljuga öppet.
    Putin vill inte begränsa kriget, han vill besegra Ukraina och fortsätta med resten av de forna sovjetrepublikerna. Han uppmuntrar Kina att öppna en ny front i öst för att försvaga USA. Han underblåser konflikten i Mellanöstern, också för att USA ska bli mer involverat, en strategi han har gemensamt med Israel. Odemokratiska partier och ledare vinner mark i en omfattning vi inte sett sedan 30-talet. Allt hänger ihop och drar år samma ödesdigra håll. Det är den stora  skillnaden mot förr.
    Koreakriget - Över en miljon soldater på vardera sidag, bla USA Sovjet och Kina under 3 år. Ca 500 000 döda soldater och 2,5 miljoner döda civila

Första Gulfkriget - USA lät det eskalera genom att skicka ditt över en miljon soldater från olika länder. Svenska förband på plats.  Strider i tre länder, misiler mot Israel.
  • Anonym (Maya)

Wow vad konstigt att folk har såna minnen av 80 talet. Jag var ung tonåring då och var aldrig rädd för något,( inte mina föräldrar heller) var den absolut bästa tiden i mitt liv.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Maya) skrev 2024-10-10 00:29:01 följande:

Wow vad konstigt att folk har såna minnen av 80 talet. Jag var ung tonåring då och var aldrig rädd för något,( inte mina föräldrar heller) var den absolut bästa tiden i mitt liv.

Håller helt med. 80-talet var toppen.
    Det var den bästa tiden.
    Så bra blir det nog aldrig igen.
  • Anton Chigurh

Jag tycker nog allt att det är ganska lugnt. Lite stök och bök har förekommit alla tider i samhället. Om bara gängmedlemmarna kunne utbilda sig i lite adekvat vapenträning. Så vore livet lite enklare för kreti och pleti.
    Jag menar, om "dom" såg till att träffa det dom siktar på, så skulle inte oskyldiga behöva sätta livet till...!

Å efter WW1 och WW2 så är totala förlusten av liv ganska moderat. Bara å räkna krig vs krig. Efter världskrigen alltså. Då har saker och ting blivit avsevärt bättre. Precisionsstyrda Tomahawk missiler. För att nämna något...Äpple

Mvh//Broder Anton 

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tecum
    Anonym (Läs på) skrev 2024-10-09 22:15:52 följande:
    Koreakriget - Över en miljon soldater på vardera sidag, bla USA Sovjet och Kina under 3 år. Ca 500 000 döda soldater och 2,5 miljoner döda civila

Första Gulfkriget - USA lät det eskalera genom att skicka ditt över en miljon soldater från olika länder. Svenska förband på plats.  Strider i tre länder, misiler mot Israel.
    Koreakriget kallas ibland tredje världskriget men var geografiskt sett väldigt lokalt, även om lidandet var enormt..

Att många dör i ett krig innebär inte automatiskt ett hot mot världsfreden. T ex var första Gulfkriget egentligen kriget mellan Irak och Iran, med miljontals döda. Konflikterna i Afrika har också enorma dödssiffror men ingen bryr sig.

USA:s inblandning i ett antal konflikter har aldrig handlat om att de vill annektera och införliva dem med sitt land. Det har varit regimer de velat ha bort och/eller säkre oljeleveranser, eller velat hindra ryskt inflytande. Putin har istället ett uttalat mål att införliva de gamla sovjetstaterna med Ryssland - i ett första skede - Sak samma med Kina. Den typen av konflikter är farligare, när de angripna försvarar sig med hjälp av andra länder ökar risken för att krigen eskalerar.
Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre