• Anonym (Dystopi)

Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

• Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre
  • Anonym (Kli)
    Anonym (Mona) skrev 2024-10-09 12:17:54 följande:

Och inte att förglömma, kulturrevolutionen och massvälten i Kina som tog kål på åtskilliga millioner människor sammanlagt. 20m? Finns nog inga korrekta siffror på det. 

Eller himmelska fridens torg där militären kallblodigt dödade alla studenter som protesterade. Det är ju relativt modern tid. Vad var det? 80-talet? Unga människor liv. Så fruktansvärt sorgligt. De trodde antagligen att deras röster skulle bli hörda.
  • Anonym (Läs på)
    Tecum skrev 2024-10-09 17:10:03 följande:

Om man ser till tiden efter Andra världskriget, ja det har aldrig varit värre än nu om man ser till krigsrisken sedan dess. Det enda som kan jämföras med är Kubakrisen. Skillnaden mot nu är att då var det två sansade ledare som kunde förhandla och som inte ville dra igång ett krig. Idag har vi galningen Putin som bara vill ha krig. Skillnaden mot förr är också att det är likadant på andra håll i världen samtidigt. Israels ledare vill ha krig, Iran vill ha krig, Kina har i princip lovat att starta krig mot Taiwan. Diplomatin är död, allt ska lösas med våld vilket aldrig har lyckats. Förr låg USA och Sovjet bakom i princip alla konflikter, idag finns det en rad aktörer med kärnvapen och andra avancerade system.

När det gäller det andra du nämner, klimathot, gängvåld, pandemier osv är det inte värre än förr. Det är stora problem och faror, men de går att hantera. Krigen verkar leva sina egna liv och kan eskalera utom kontroll.

Soviet invaderade Afganisatan på 80-talet. Usa hade sina väpnade konflikter i Libanon, Grenada, Vietnam mm.

Israel har haft minst tre till fyra krig med sin grannar., med variernade stödda av USA och Soviet. Iran och Irak har haft ett långt krig och sen har vi haft två rejäla Gulfkrig med flera inblandade. Kina har alltid hota invadera Taiwan. 

Det ha varit krig på Balkan med Nato inblandat. 

Det har stått gigantiska armeer med tusentals stridsvagnar och kärnvapen öga mot öga  mot varandra genom hela Europa.
  • Anonym (Dystopi)
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-09 17:21:33 följande:

Jag är född på tidiga nittiotalet och det jag kan sakna är att man inte var ständigt uppkopplad och därför inte behövde upplysas om alla världens tragedier hela sin vakna tid. Man hade nyheter på teve och radio, samt dagstidningen, och internet användes sparsamt. Sedan 10-15 år sedan blir man ständigt överöst med information från många håll och det blir överväldigande.

Att vi blivit mer vaksamma och mer uppmärksamma är en fördel. Och jag kanske inte vet så mycket om hur världen var innan millenieskiftet med tanke på att jag gick i lågstadiet då. Jag minns ju tiden innan 9/11, innan tsunamin 2004, innan börskraschen 2008 som trygg och fri, men det beror nog mycket på att jag bara var ett barn då, född och uppvuxen i en trygg småstad i Sverige och aldrig hade upplevt riktiga oroligheter.

Som någon här i tråden verkade tro så är jag inte totalt obildad inom historia. Jag vet att det har varit mycket skit. Så vad jag egentligen kanske syftade på är väl hur pass optimistiskt man såg på sin omvärld och på framtiden förr i tiden jämfört med nu. 

Man får nu höra om många som t.ex inte vill sätta ett barn till världen just för att man inte tror på att det finns en ljus framtid för dem(mig inklusive). Så det kanske är så att den framtida hotet om mänsklighetens undergång rent tekniskt inte är större, men att det känns större tack vare all media? 
  • Anonym (Kli)
    Anonym (Dystopi) skrev 2024-10-09 17:34:11 följande:
    Som någon här i tråden verkade tro så är jag inte totalt obildad inom historia. Jag vet att det har varit mycket skit. Så vad jag egentligen kanske syftade på är väl hur pass optimistiskt man såg på sin omvärld och på framtiden förr i tiden jämfört med nu. 

Man får nu höra om många som t.ex inte vill sätta ett barn till världen just för att man inte tror på att det finns en ljus framtid för dem(mig inklusive). Så det kanske är så att den framtida hotet om mänsklighetens undergång rent tekniskt inte är större, men att det känns större tack vare all media? 

Fearmongering via tex trollfabriker fanns inte på samma sätt. Polariserande politik

Det närmaste man kan komma är att under kalla kriget så kablades det medvetet ut bilder från Sovjetunionen med ruggigt väder.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fearmongering

• Anonym (Kli)

Fearmongering, or scaremongering, is a form of manipulation that causes fear by using exaggerated rumors of impending danger.[1]
    ......

Fearmongering can produce a rally around the flag effect by increasing support for the incumbent political leaders. For example, official warnings about the risk of terrorist attacks have led to increased support for the proposed policies of US Presidents.[8][9]

Collective fear is likely to produce an authoritarian mentality, desire for a strong leader, strict disciplinepunitivenessintolerancexenophobia, and less democracy, according to regality theory. Historically, the effect has been exploited by political entrepreneurs in many countries for purposes such as increasing support for an authoritarian government, avoiding democratization, or preparing the population for war.[10]

• Anonym (mumsmums)

"Det var bättre förr, inte för att det var bättre utan för att det var förr". 

Det är lätt att tro att det var bättre förr men det är nog för att man helst minns de bra bitarna.

Jag är uppvuxen på 70-talet och minns det ju genom ett barns ögon. Det är lätt att så här i efterhand fokusera på de bra bitarna. Att jag älskade att gå på lekis, att jag hade kompisar som jag lekte med hela dagarna, att vi fick mjölk och bullar till mellanmål, att vi tältade på sommarlovet.....

Men om jag tar med de andra minnena så blir det inte lika trevligt. Jag led av svår åksjuka för att de vuxna rökte i bilen, "fula gubbar" var bara en del av samhället och inget att bry sig om, mobbing sågs som en naturlig del av skolans värld och något man fick acceptera.

Vi barn/tonåringar följde väl inte nyheterna så noga men det jag snappade upp skrämde livet ur mig. Jag råkade höra de vuxna prata om  Ayatollah Khomeini och vad som skedde i Iran och jag kunde knappt sova.

Aids-paniken var inte rolig och vi vågade knappt ta varandra i hand. Det gick rykten om att folk fått aids och dött efter tandläkarbesök eller av vaccinationer. Covid-rädslan var ingenting i jämförelse.

Sedan hade vi ju Satanist-paniken på 80/90-talet när en stor del av både den vanliga befolkningen och myndigheter på fullt allvar trodde att Sverige var fullt av Satanister som avlade bebisar i det enda syftet att under tortyrliknande former offra dem till djävulen.

Att dessa sekter bedrev pedofili i industriell skala och det gjordes stora polisiära insatser åt att finkamma skogar i landet för att hitta begravda barnlik. Inget hittades någonsin.

Vår stadsminister mördades. Tjernobyl havererade och vi kunde inte äta svamp, bär eller viltkött från svenska skogar.

Sexism var en normal del av livet både på jobbet och privat. Att en man klappade sin kvinnliga medarbetare på rumpan var inget man ens höjde på ögonbrynen åt.  Inte förrän 1965 blev "våldtäkt inom äktenskapet" en term. Innan det hade mannen självklar rätt till sin hustrus kropp oavsett om hon ville eller ej.

Världen idag lämnar mycket att önska men jag är ändå tacksam att jag lever nu och inte för 80 år sedan.

• Anonym (Kli)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mean_world_syndrome

Mean world syndrome is a proposed cognitive bias wherein people may perceive the world to be more dangerous than it is. This is due to long-term moderate to heavy exposure to violence-related content in mass media.[2] In the early stages of research, mean world syndrome was only discussed as an effect of watching television. However, it became clear that social media platforms also play a major role in the spread of mean world syndrome.

• Anonym (Det påverkar)

Det var såklart lugnare och bättre på 70-80talet till viss del, men vi har det ändå väldigt bra nu. Bättre i vissa avseenden.

Det som verkligen har ändrats är hur media når fram till gemene man. Både i frekvens och med vilket budskap. Senstations-nyheterna når helt enkelt bisarra nivåer.

• Tecum
    Anonym (Läs på) skrev 2024-10-09 17:32:11 följande:
    Soviet invaderade Afganisatan på 80-talet. Usa hade sina väpnade konflikter i Libanon, Grenada, Vietnam mm.

Israel har haft minst tre till fyra krig med sin grannar., med variernade stödda av USA och Soviet. Iran och Irak har haft ett långt krig och sen har vi haft två rejäla Gulfkrig med flera inblandade. Kina har alltid hota invadera Taiwan. 

Det ha varit krig på Balkan med Nato inblandat. 

Det har stått gigantiska armeer med tusentals stridsvagnar och kärnvapen öga mot öga  mot varandra genom hela Europa.
    Som jag skrev ovan har de krigen varit begränsade, både i yta, omfattning och hur många som varit inblandade. De "gigantiska arméerna"  har aldrig agerat. Och det har alltid funnits en vilja att INTE låta krigen eskalera utan få brinna ut på plats så att säga.
    Balkankriget var ett inbördeskrig där Nato gick in på FN:s order för att stoppa det. Vilket lyckades tack vare att Ryssland var så försvagat då.

Nu är det tvärtom. Trumps seger 2016 ritade om världsordningen. Alla diktatorer såg med förvåning hur en kriminell lögnhals vann och nästan blev omvald i ett demokratiskt (nåja) val i världens ledande stormakt. "Kan han så kan vi" tänkte de och fick råg i ryggen att driva sina frågor. Bara en idiot kan tro att Putin vågat börja ett storkrig i Ukraina utan det som hänt i USA 2016. Andra diktatorer börjar också ta för sig och ljuga öppet.
    Putin vill inte begränsa kriget, han vill besegra Ukraina och fortsätta med resten av de forna sovjetrepublikerna. Han uppmuntrar Kina att öppna en ny front i öst för att försvaga USA. Han underblåser konflikten i Mellanöstern, också för att USA ska bli mer involverat, en strategi han har gemensamt med Israel. Odemokratiska partier och ledare vinner mark i en omfattning vi inte sett sedan 30-talet. Allt hänger ihop och drar år samma ödesdigra håll. Det är den stora  skillnaden mot förr.
  • Anonym (Kli)
    Anonym (Kli) skrev 2024-10-09 17:51:28 följande:

Collective fear is likely to produce an authoritarian mentality, desire for a strong leader, strict disciplinepunitivenessintolerancexenophobia, and less democracy, according to regality theory

Det här pågår i princip alla länder för närvarande, folk är mer främlingsfientliga, vill ha striktare straff och ett striktare samhälle, demokrati verkar vara relativt oviktigt så länge en auktoritär ledare kommer till.

Detta sker på grund av en manipulativ propaganda. Fearmongering är en manipulation av en befolkning. Spelar på befolkningens känsloregister och reell fakta förbises. Jag hoppas på att den kommande generationen är medvetna om det och inte så lättmanipulerade.
Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre