• Anonym (Dystopi)

Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

• Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre
  • Anonym (Informera dig)

Jag fattar att du säger för ung 25 men det är inte en anledning. Du ser enbart hot från Ryssland. Jag ser ingen hot där Ryssland försvarar sig. Pandemi är något som har påverkat alla. 
    USA och EU har inblandat sig och fortsätter göra det just nu i många krig, konflikter i hela världen men du säkert har inte sett/ser inte det. 
    Om USA, EU stannar lugna utan att orsaka problem runt omkring överallt, världen kommer att må bättre igen. 
    Inga andra nationer har varit hos andra göra konflikter som de gör. 

• Anonym (Terrorister)

Ingen som känner till eller kommer ihåg terrordåden i Europa från slutet av 60talet till slutet av 80talet?

Höger och vänsterextremister, terrorister med politiska motiv i en tid fylld av spänningar, ofta statsfinansierade. 

IRA och UVF/UDA på Irland och UK, röda brigaderna och fascister i Italien,  röda armefraktionen och palestinska svarta september i Tyskland, ETA i Frankrike, militanta sikher och Libyens statsterrorism som sprängde flygplan och flygplatser.

Det var flygplan, tågstationer, skjutningar i köpcenter -  bomber, sprängdeg, granater och automatvapen.

• Tecum
    Tow2Mater skrev 2024-10-09 21:56:41 följande:
    Det  brukade vara Bush som var världen djävul och orsaken till allt ont, nu är det tydligen Trump.
    Vänsterfolk kallar alla USA:s presidenter för djävul, det har de gjort sen 70-talet. Men när Reagan blev president 1980 höll världen andan. Han lät som 80-talets Trump och många trodde att det skulle bli krig med Sovjet. Men han var mer av ett "får i ulvakläder" så att säga och drev som president nedrustningsfrågor. Och framför allt hade han vett att lyssna på sina rådgivare, väl medveten om att han inte kunde allt. Han visade respekt för yrkeskunnandet i sin stab.

Trump är raka motsatsen, han vet allt bäst. Som alla diktatorer omger han sig med ja-sägare och om någon i hans stab opponerar sig åker denne ut fortare än kvickt. Putin gör likadant. Såna personer är väldigt farliga.
  • BuoBä
    Anonym (Terrorister) skrev 2024-10-10 18:42:37 följande:

Ingen som känner till eller kommer ihåg terrordåden i Europa från slutet av 60talet till slutet av 80talet?

Höger och vänsterextremister, terrorister med politiska motiv i en tid fylld av spänningar, ofta statsfinansierade. 

IRA och UVF/UDA på Irland och UK, röda brigaderna och fascister i Italien,  röda armefraktionen och palestinska svarta september i Tyskland, ETA i Frankrike, militanta sikher och Libyens statsterrorism som sprängde flygplan och flygplatser.

Det var flygplan, tågstationer, skjutningar i köpcenter -  bomber, sprängdeg, granater och automatvapen.

Nej det hade jag förträngt. 
    Det var skrämmande.

"Praktiskt" nog hade de lagt nyheterna mellan barnprogrammen för mindre barn som började kl 17:15, och de för något äldre barn som började kl 18, så hade man yngre syskon så fick man med sig både det ena och det andra som man kanske inte borde sett... 
  • Anonym (Terrorister)
    BuoBä skrev 2024-10-10 19:25:33 följande:
    Nej det hade jag förträngt. 
    Det var skrämmande.

"Praktiskt" nog hade de lagt nyheterna mellan barnprogrammen för mindre barn som började kl 17:15, och de för något äldre barn som började kl 18, så hade man yngre syskon så fick man med sig både det ena och det andra som man kanske inte borde sett... 
    I telefonkatalogen fanns det bilder på hur man kände igen och hur man skulle skydda sig om en atombomb sprängdes.  I lågstadiet fick vi samma information.

Senare, då 80talet kom var det kalla kriget väldigt kallt. 

Jag ska se om jag hittar klockan som visar hur nära 12-slaget vi befunnit oss vid olika tider
  • Anonym (Positiv fram till...)
    Anonym (Dystopi) skrev 2024-10-09 00:51:42 följande:
    Fråga till er som är lite äldre

Skulle ni säga att världen aldrig har varit så kaotisk som den är nu?

Skulle säga med hoten från Ryssland, Mellanöstern, pandemier, klimatförändringar, AI, gängvåldet etc. så har världen och Sverige aldrig sett mörkare ut. Jag känner att det i princip inte ens är någon idé att hoppas på en framtid. Men jag är ju bara 25 år så vad vet jag.

Ni som har varit med ett tag, är det här botten eller har den här oron för framtiden alltid funnits?

Jag såg positivt på Sveriges utveckling fram till slutet av 1990-talet men världen och framtiden i stort tappade jag nog inte hoppet om förrän 2010 c:a. Förstod inte att många andra västländer hade liknande utveckling som Sverige och går västvärlden (som civilisation) under med massiva demografiförändringar, islamisering... blir hela världen kass.

Innan dess var jag positiv, tänkte på flygande bilar, rymdresor, robotar osv. Tänkte på den typen av utveckling i världen. 
  • Anonym (70-talist)

Idag är ju lugna gatan mest, frånsett Ukraina då.

Israel/Palestina har alltid bråkat och kommer alltid att göra.

När man var liten handlade det om vem av USA och Sovjet  som skulle "trycka på knappen" och i ungdomshyllan på bibblan hittade man "de sista barnen i Schewenborn", en rolig historia om atombombningar över Tyskland där folk blir blinda, nästan alla vuxna dör eller får cancer och några barn ska försöka överleva. Boken slutar om jag minns rätt med att mamman i familjen föder ett barn utan ögon innan hon förblöder eftersom det inte finns sjukvård längre- perfekt att läsa när man är 12 år eller så.

Vi blev tonåringar med AIDS hängande över axeln och svenska TV-kändisar som Jacob Dahlin och Sighsten Herrgård dog mitt i sin karriär.
    Jag tror att bara den rädslan fördröjde min sexdebut med 5 år.

Sen var det miljöhoten- ozonhålet och olika miljögifter. Fåglars ägg var för sköra för att ungarna skulle kunna utvecklas pga DDT och sälar lagrade upp PCB.

Den första pedofilen försökte antasta mig när jag var 10 år. Blottare såg man lite här och där och de var inget farliga alls, nej man skulle bara skratta åt dem och springa iväg om man såg en sån, att ringa polisen var det inte tal om.
    När jag var 13-14 nåt hade vi en serievåldtäktsman i stan och kvinnor varnades från att gå ut alls på kvällstid i tre hela månader tills de fick fast honom.

Ungefär så nåt var det.

• Anonym (Terrorister)

Under första halvan av 80talet var doomsday clock 3 minuter innan midnatt. I slutet av 80talet med av spänningar i kalla kriget stod doomsday clock på 7 minuter innan midnatt. Efter Sovjetunionens fall stod klockan som längst ifrån midnatt, 17 minuter. 

Efter 2015 har doomsday clock gått från 3 minuter till 1,5 minuter innan midnatt. Oförmågan att hantera och lösa klimathot, det ryska kriget i Ukraina och kärnvapenhotet är skälet till att klockan flyttats närmare midnatt.

• Anonym (Positiv fram till...)
    Anonym (Terrorister) skrev 2024-10-10 20:21:03 följande:

Under första halvan av 80talet var doomsday clock 3 minuter innan midnatt. I slutet av 80talet med av spänningar i kalla kriget stod doomsday clock på 7 minuter innan midnatt. Efter Sovjetunionens fall stod klockan som längst ifrån midnatt, 17 minuter. 

Efter 2015 har doomsday clock gått från 3 minuter till 1,5 minuter innan midnatt. Oförmågan att hantera och lösa klimathot, det ryska kriget i Ukraina och kärnvapenhotet är skälet till att klockan flyttats närmare midnatt.

Klimathotet går att lösa, och enkelt med hjälp av att dumpa stora mängder järn på grunda hav. Men våra regeringar gillar inte det utan vill ha anledningar att dra in skatt istället.

Personen som kom på lösningen har Trudeau låst in nånstans eller likviderat.
  • Anonym (Terrorister)
    Anonym (Positiv fram till...) skrev 2024-10-10 20:46:17 följande:
    Klimathotet går att lösa, och enkelt med hjälp av att dumpa stora mängder järn på grunda hav. Men våra regeringar gillar inte det utan vill ha anledningar att dra in skatt istället.

Personen som kom på lösningen har Trudeau låst in nånstans eller likviderat.
    cordis.europa.eu/article/id/445991-can-dumping-iron-in-the-sea-slow-climate-change

Tydligen har Trudeau missat att lösningen studerats, men att det inte fungerade utanför Sundbyberg. Så Trudeau kan släppa ut personen igen 
  • Anonym (Lite av varje)

Jag har varit med länge. Och visst var det hemska tider med världskrig och digerdöd och annat ni nämnt.

Men om jag ska vara lite mer objektiv finns det faktiskt saker som börjar gå åt fel håll i Sverige.  En av dom största sakerna vi matas med av media och staten är att vi lever längre. Absolut, speciellt om man jämför med andra århundraden. Men med det sagt. Gör ju inte alla det. Det beror nog mer på vilken social status man har. Hur bra man haft det ekonomiskt, ärftlig genetik. Vad för typ av arbete man har etc. Så jag skulle säga att det är något jag tar med en nypa salt. Och känns lite som något man använder,  i kampanjen för att vi ska arbeta längre.

Människor idag är dessutom inte alls som det var förr. Vi är inte alls lika måna om varandra längre. Det är mer egoism och solidaritet existerar knappt i detta land längre.Mer än hälften av alla barn äter idag anti depressiva. Våran utseendefixering och sociala media skapar mycket psykisk ohälsa. 

Våra klyftor ökar i stor takt, och vi sticker ut i hela Europa som det landet där det går fortast. Vi kommer inom några år, förmodligen ha enorm bostadsbrist. Även om det kommer finnas bostadsrätter. Kommer många människor tvingas bo hemma allt längre. För att man inte har råd att köpa sig en bostad. 

Våldet är mycket råare och mer utbrett. Idag kan en 13 åring bli rånad på väg hem från skolan. Eller vuxen bli skjuten bara av att promenera i sitt bostadsområde. Det finns våld förr. Men det går ju inte ens att jämföra med hur folk är idag. 

Våra kommande generationer kommer få lida stort. I vår törst för billigare bensin. Och annat vi måste ha. Klimathotet är ingenting som kommer försvinna. 

Så även om det finns bra saker idag. Är det nog mer skillnad på hur vi som är människor är nu än då. På den tiden brydde folk verkligen sig om varandra. Solidaritet och annat blomstra. Inte alls konstigt att folk kände sådant hopp, och hade stark överlevnadsinstinkt och framtidstro. Idag? Tveksamt. Vi är mer intresserad av att filma människor på en olycksplats än att hjälpa den skadade. Och det säger en del om vår samtid och det jag säger i  mitt inlägg. 

• Anonym (?)

Ditt inlägg brister i sammanhang, stavning och syfte. Dock måste jag ge dig rätt på många punkter.
    Bara galenskapen att filma istället för att hjälpa till !!!
    Att skapa tittköer vid olyckor?
    Folk är fan dumma på riktigt.

Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre