Inlägg från: Anonym (Ki) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ki)

Fråga till er som är lite äldre

En tid som var väldigt orolig var ju när Sovjetunionen föll samman. Krigen i fd Jugoslavien var ju också fruktansvärda, men utsatte inte oss i Sverige för någon direkt risk. Men pratar man med de som levde under 2:a världskriget får man ju till sig en långt värre situation än vi har nu. De fick ju springa till skyddsrummet om nätterna, skulle mörklägga, allt ransonerades. Kriget var mycket, mycket nära Sverige. 

Vad gäller pandemier kan du läsa om spanska sjukan. Och läs om svälten i Sverige 1867. Folk åt liksom gräs för att det famns inget annat. Lägg till det våld som präglade hela samhället förr i kombination med fruktansvärt hög alkoholkonsumtion. Och det förekom hem med jordgolv och matlagning över öppen eld. 

https://popularhistoria.se/sveriges-historia/1800-tal/nodaren-1867-69

• Anonym (Ki)

Och ett tips är att gräva fram dina gamla historiaböcker från skoltiden. Det ger välgörande perspektiv att läsa historia. Just hur våld och missbruk förr var en helt naturlig del av vardagen tycker jag är slående. 

• Anonym (Ki)
    fornminne skrev 2024-10-09 07:38:58 följande:

Det beror på vad man jämför med. På många sätt är det värre nu .
    . . . 

Förlåt OT, men med tanke på alias så finns det nog ingen på FL som är bättre lämpad än du att svara i den här tråden!  
  • Anonym (Ki)
    cosinus skrev 2024-10-09 10:58:59 följande:

Växte upp under 80-talet i ett miljonprogramområde. 

Så förutom att vi barn sprang från både blottare och alkolister som skrek på oss. och man hittade en mördad snubbe på min dagisgård så hade vi i världen kalla kriget, tjernobyl, AIDS-panik, freon-och-inget-ozonlager-panik, ubåtspanik, en mördad stadsminister och lite annat som fick tillvaron att kännas rätt rörig till och från.

Jag vet egentligen inte om det är lugnare nu - men jag stressas mindre av det.

Ja, just det. AIDS-paniken hade jag glömt. Där blev det ju samma som nu under Covid också, att människor dog ensamma pga rädsla. Och folk behandlades väldigt illa pga rädsla och okunnighet. En del förlorade så gott som alla sina vänner. De bara tynade bort. Hemskt. 
  • Anonym (Ki)

PCB- och DDT-krisen var också illa. Men där lyckades man ju vända skutan (även om en del problem fortfarande finns kvar). 

Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre