Fråga till er som är lite äldre
Jag håller med med inläggen om att det aldrig har varit bättre än nu och det visar faktiskt forskning också. Jag saknar Hans Rosling! Det har i alla generationer upplevts som att det var bättre förr och det beror på olika faktorer. Från barndomen så mins vi bara fragment. Oftast är det antingen traumatiska upplevelser som vi själva har upplevt, eller så har vi en romantiserad bild över hur det ser ut. Det var massor av snö på vintrarna och somrarna var fantastiska. mn tittar vi på SMHI hur det var så stämmer inte det. Däremot mins vi de fina stunderna mer än vardagen.
sedan har som många skrivit lite om acceptansen för vad som är okej blivit mycket bättre. Därför fler anmälningar och mer som tas upp i media. Det fanns en helt annat tystnadskultur i samhället förr. Vi pratade inte om vad som hände i hemmen och barnen fick inte information om elände I världen. Barn mår bättre av att förstå sin omvärld, men ibland får de reda på mer än vad de klarar av att förstå på grund av sin ålder.
orsaken till mycket krig nu för tiden beror på att diktaturer börjar få svårt att hålla ihop. De försöker kontrollera sitt folk och informationsflöde, men det blir bara svårare och svårare. jag tror att mycket vi upplever idag är desperata diktatorer som känner sig väldigt pressade och rädda för att förlora sina liv och makt.
Egentligen är det bara en sak som blivit sämre och det är miljön.