• Anonym (Fantasi summor för många)

65.000kr?

Vad tänker ni om att denna regering sänker skatten för folk som tjänar 65.000 kr och uppåt? Med argumentet att de vill få igång köpkraften etc. Och vi andra får ingenting. Förutom pensionärerna 

Förlåt, men hur många har ens denna lönen i Sverige överlag? Måste vara ytterst få överlag. Är det inte bättre se till att en större grupp får det. Om dom nu vill att folk ska börja spendera. För att stimulera ekonomins. Förstår inte hur dom tänker helt ärliga. Det här är ju bara till för riktigt högavlönade.

• Svar på tråden 65.000kr?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sv) skrev 2024-09-15 20:01:33 följande:
    Det du förespråkar är väl klassisk socialdemokratisk politik. Det är väl ingen egentlig hemlighet att högern vill sänka skatter för högavlönade så att de kan vara motorn som driver och sätter andra i arbete. Det är ju den största skillnaden i de respektive ideologierna.

Så om de rika blir rikare så innebär det en skjuts för de lågavlönade att de får bättre möjligheter till arbete.
    Socialdemokratsk politik och Reinfeldts,
    Denna politik som regeringen nu för kommer innebära att de förlorar nästa val. Garanterat. Valet vinns inte genom att sänka skatten för extremhöginkomsttagare som tjänar miljoner.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Bra) skrev 2024-09-15 20:34:49 följande:
    Jag säger inte att det är konstigt att den som inte har inkomst påverkas. Däremot är jag för sambeskattning.

Der jag vänder mig mest emot är att jag förväntas försörja honom, medan om vi skiljer oss får jag behålla mina pengar. Min man är inte mitt barn som jag kan väntas ha försörjningsplikt över, enligt min åsikt.
    Jag tycker att det är en självklarhet att försörja sin familj. Med sambeskattning minskar ju incitamenten att båda ska jobba. Vi vill ha fler i arbete, inte bara en i en relation.
  • Anonym (LP)

Personer som tjänar över dessa summor betalar per automatik mer i skatt-helt otroligt att folk inte fattar det. Personer med hög inkomst borde hyllas för deras insatser med hur mycket dom bidrar till Sveriges välfärd istället för att skuldbeläggas. För en hel del yrkeskategorier ligger i detta lönespann IT-konsulter, jurister, civilingenjörer för att nämna några yrkesgrupper OCH om dom tvingas att betala högre skatt så kommer deras vilja att jobba över att vara obefintlig vilket leder till sämre utfall för Svea rike. Så sluta gnäll, krama en höginkomsttagare och säg tack! 🙏 o se till att höja din egen lön så att du kan bidra efter din fulla potential!

• Anonym (Fundersam)

Jag tycker att man ska sänka skatten där det märks. Hos personer som tjänar under 20000 kr. Eller att man tog bort skatten hos pensionärer. Dessa har oftast redan betalt skatt på sina pengar. 

Men det är ju bra att staten har så mycket pengar så att det går att sänka skatten för personer som har mest pengar. Då kan regeringen lägga in mer pengar i välfärden så att personalen slipper gå på knä. Skojade bara. Det kommer väl aldrig ske. Det är bättre att se hur sjukvården gå under. Politikerna har väl sjukvårdsförsäkring?

Det är bättre att förfasa sig över hur skolan ser ut. Politikerna kan sätta sina barn på bättre skolor. Det är bättre att se folk bli utsatta för brott. Politikerna får skydd i alla fall.
    Min fråga är mer, har vi råd till detta nu? Jag vet inte.

• Anonym (Knegare)

Jättebra aldrig förstått varför man skall straffbeskattas för att man tjänar bra.
    Mest rättvisa hade det varit med en platt skatt som är lika för alla, den som tjänar mycket betalar fortfarande betydligt mer än någon som har en mer blygsam lön.
    Anser man sig ha för mycket pengar över står det ju envar fritt skänka det till staten eller någon "bättre behövande".
    Är själv en vanlig knegare men har 2 jobb där jag jobbar kvällar och nätter 7 dar I veckan, ganska surt se hur otroligt mycket som staten roffar åt sig.

• Anonym (Pluto)

De som har höga löner har det av en anledning. De har unik utbildning, erfarenhet och kompetens. De är svåra att ersätta. De måste få någon kompensation för vad de gör, om nettosumman de får inte är mycket mer än vad andra får, är det frestande att ta ett jobb där man slutar kl 5 och kan gå hem och sluta tänka på jobbet. Ett jobb med mindre stress och ansvar.

Även om jag gillar mitt jobb skulle jag inte slita som jag gör för mindre nettolön än jag får nu. Ja jag har hög lön, men jag har slitit för det och jag är värd det. Jag har förtjänat skattelättnader. 

• Anonym (Sv)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-15 21:35:50 följande:
    Socialdemokratsk politik och Reinfeldts,
    Denna politik som regeringen nu för kommer innebära att de förlorar nästa val. Garanterat. Valet vinns inte genom att sänka skatten för extremhöginkomsttagare som tjänar miljoner.
    Du verkar vara omedveten om att det är det som är högerpolitik. dvs sänka skatterna för de rika. 

Jag tycker det är bra. Tycker att skillnaden mellan höginkomsttagare och arbetarlöner borde öka.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Pluto) skrev 2024-09-15 22:21:05 följande:

De som har höga löner har det av en anledning. De har unik utbildning, erfarenhet och kompetens. De är svåra att ersätta. De måste få någon kompensation för vad de gör, om nettosumman de får inte är mycket mer än vad andra får, är det frestande att ta ett jobb där man slutar kl 5 och kan gå hem och sluta tänka på jobbet. Ett jobb med mindre stress och ansvar.

Även om jag gillar mitt jobb skulle jag inte slita som jag gör för mindre nettolön än jag får nu. Ja jag har hög lön, men jag har slitit för det och jag är värd det. Jag har förtjänat skattelättnader. 

Detta. Många verkar inte förstå att ansvar sliter. Så länge allt går enligt plan så tycker jag det är stimulerande men det är inte alltid så det funkar. Jag har fram tills några år sen alltid tagit chanser till steg uppåt när möjligheter funnits men har tänkt om det senaste. Just för att jag vet att det i stort sett bara är min egen eventuella glädje av en viss roll som är belöningen, löneökningen äts upp av skatt. Hade jag fått en betydande ökning av pengar in på kontot så kunde jag ha övervägt mer ansvar än jag har idag, men det är redan så stort att det är en belastning. Det tar emot att tacka nej rent principiellt men jag har mitt eget välbefinnande att tänka på. Mer pengar hade underlättat vardagen men utan det...
  • Anonym (Mini)

Ni som pratar om människor med mkt ansvar som pappersvändare - ni saknar insikt i vad som behöver utföras för att saker ska funka. Om ni hade prövat en dag på mitt jobb så tror jag att ni hade återvänt till ert eget med största lättnad. Jag kan i vissa stunder dagdrömma om ett enkelt jobb utan ansvar, vilken enorm frihet det hade varit. Men jag behöver min lön för att driva runt allt så den möjligheten finns inte, förutom att jag för det mesta har roligt.

Och exemplet med två "normalinkomsttagare" som får ut mer pengar än mig ensam med dubbla deras lön - det är bara för dåligt. Lägg sen till bostadsbidrag etc, något som jag aldrig haft. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sv) skrev 2024-09-15 23:49:22 följande:
    Du verkar vara omedveten om att det är det som är högerpolitik. dvs sänka skatterna för de rika. 

Jag tycker det är bra. Tycker att skillnaden mellan höginkomsttagare och arbetarlöner borde öka.

De ny Moderaterna med Reinfeldt såg att för att få igång ekonomin i hela landet och för att vinna val ,då skulle man sänka skatter för den stora delen av den arbetande befolkningen , med fokus på de med lägre löner. 

Med den nya inriktningen på höginkomsttagare kommer M att förlora mittenväljare och förlora valet. SD kommer också att förlora eftersom deras väljare ser att de får det sämre medan höginkomsttagarna får de bättre. Inte heller lyckas regeringen lösa problemen med vare sig invandringen eller kriminaliteten, som är SD väljarnas viktigaste fråga. 

Nu är jag övertygad om att Magdalena blir nästa statsminister. Hon kommer också troligen driva frågan om 6 timmars arbetsdag, vilket 54% av svenska folket är positiva till. 

Svar på tråden 65.000kr?