• Anonym (Fantasi summor för många)

65.000kr?

Vad tänker ni om att denna regering sänker skatten för folk som tjänar 65.000 kr och uppåt? Med argumentet att de vill få igång köpkraften etc. Och vi andra får ingenting. Förutom pensionärerna 

Förlåt, men hur många har ens denna lönen i Sverige överlag? Måste vara ytterst få överlag. Är det inte bättre se till att en större grupp får det. Om dom nu vill att folk ska börja spendera. För att stimulera ekonomins. Förstår inte hur dom tänker helt ärliga. Det här är ju bara till för riktigt högavlönade.

• Svar på tråden 65.000kr?
  • Studentpappa
    Anonym (Väntat) skrev 2024-09-14 19:15:22 följande:

Det är väl exakt vad man hade kunnat förvänta sig av en borgerlig regering?

Ja det är ju skönt att inte alla fokuserar på att höja bidrag. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (65000)

Över 10% av alla som arbetar har en inkomst över 65000kr i månaden, så knappa miljonen svenskar som berörs. Extremt? 

Nu är det ju en avskaffande av en tidigare skatt på inkomster mellan ca 65kkr till 180kkr som förra regeringen införde för att denna grupp inte skulle få ta del av jobbskatteavdraget. 

Så inte mer än rätt. 

Det är definitivt skadligt med en marginalskatt på 56-57% skatt.

Det är bra och känner många som duckar vidare ansvar och högre lön då det blir så mycket skatt och lite utväxling på mer ansträngning. 

Ja denna grupp klarar sig ofta helt ok på 65 000, och varför då slita mer för att inte få ut så mycket mer i plånboken.

Marginalskatt en måste ner under 50% för att få lite mer insitament att ta mer ansvar och på så sätt högre lön, vilket även skapar mer skatteintäkter. 

Jättebra förslag, nödvändigt! 

• Anonym (123)
    Studentpappa skrev 2024-09-14 19:10:38 följande:
    Förslaget är att ta bort avtrappningen av jobbskatteavdraget.
    Aha, så att de som tjänar mer betalar samma skatt dom de som tjänar mindre alltså. Bortsett från statliga skatten som ju fortfarande ligger kvar.
  • Anonym (Ö)

Jag tycker det är på tiden... Varför ska höginkomsttagare straffas med att få betala mer skatt än alla andra?

• Anonym (Varför?)
    Anonym (123) skrev 2024-09-15 10:04:24 följande:
    Aha, så att de som tjänar mer betalar samma skatt dom de som tjänar mindre alltså. Bortsett från statliga skatten som ju fortfarande ligger kvar.
    Nej, så enkelt är det inte. Man måste ta hänsyn till att grundavdraget är högre vid lägre inkomster samt att jobbskatteavdraget är olika vid olika inkomster. Grundavdraget vid är högre vid lägre inkomster (dvs hur mycket man får tjäna innan man betalar skatt inkomstskatt överhuvud taget).

Vid min skattetabell 33, skatt på arbete betalar man vid 25.000kr/månaden 19,76% i skatt. Vid 70.000kr 32,8% i skatt.

Sen skiljer sig kommunalskatten mellan olika kommuner. Lägst i Österåker med 28,98 och högst i Degerfors med 35,3. Vid en inkomst på 38.000kr i månaden skiljer det 2000kr i nettolön varje månad.

Man kan också röra till det med RUT- och ROT avdrag och avdrag för kapitalinkomster men avdragsrätten är lika mellan låg- och höginkomsttagare. Begränsningarna i avdragen för räntor t ex är samma.
  • Core

Jag har en anställning där jag tjänar en vanlig månadslön på dryga 40. Jag kan om jag vill tjäna rätt bra på en enskild firma jag startade för några år sedan, problemet är ju att allt ska skattas bort, så jag skiter således i det.

Det är rätt många som har förutsättningar att tjäna mer, men det är svårt att få de surt förvärvade timmarna att löna sig i Sverige, så är det en förändring på gång så välkomnar jag den. Ja, i längden kan det vara att landet går lite trögare ekonomiskt för att det inte finns några incitamenten att tjäna mer

• Anonym (Em)
    Core skrev 2024-09-15 10:48:57 följande:

Jag har en anställning där jag tjänar en vanlig månadslön på dryga 40. Jag kan om jag vill tjäna rätt bra på en enskild firma jag startade för några år sedan, problemet är ju att allt ska skattas bort, så jag skiter således i det.

Det är rätt många som har förutsättningar att tjäna mer, men det är svårt att få de surt förvärvade timmarna att löna sig i Sverige, så är det en förändring på gång så välkomnar jag den. Ja, i längden kan det vara att landet går lite trögare ekonomiskt för att det inte finns några incitamenten att tjäna mer

Tror att många resonerar precis så. Till en viss gräns kan man t o m få in mer skattepengar genom skattelättnader eftersom fler väljer att jobba mer/extra.
  • Anonym (Em)
    Anonym (123) skrev 2024-09-14 18:55:43 följande:

Vad är det för skattesänkning? Har inte hört någonting om det.

Jag tjänar 70 000, min man 0 kronor. Totalt så betalar vi mer skatt än ett par där båda tjänar 35 000, är det rättvist?

Jag tycker att särbeskattning är det rimligaste! Om man inte vill ha en återgång till mer hemmafruar i Sverige (hemmamän är såklart också en konsekvens men mer ovanligt, iaf historiskt).
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-15 10:56:28 följande:
    Tror att många resonerar precis så. Till en viss gräns kan man t o m få in mer skattepengar genom skattelättnader eftersom fler väljer att jobba mer/extra.
    Det är så regeringen resonerar kring avdraget här. Att det ska vara självfinansierande. Om detta följs upp vore det intressant att se om det stämmer. Verkar småkrångligt att räkna ut dock. Exakt vad som gör att inkomster ökar.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Em) skrev 2024-09-15 10:59:27 följande:
    Jag tycker att särbeskattning är det rimligaste! Om man inte vill ha en återgång till mer hemmafruar i Sverige (hemmamän är såklart också en konsekvens men mer ovanligt, iaf historiskt).
    Det finns inget parti som jobbar för sambeskattning. SD hade ett förslag om frivillig inkomstdelning ett tag men förslaget är skrotat. Jag är för särbeskattning.
Svar på tråden 65.000kr?