TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-16 15:11:38 följande:
Icke-arbetaryrke???
Vad är ett arbetaryrke?
Vilket klassförakt du verkar ha gentemot det du kallar arbetare.
Poliser går idag en treårig utbildning på högskolenivå för att bli poliser.
Att poliser idag är rädda för konfrontation beror nog inte på deras högskoleutbildning utan snarare på det extrema våldskapitql som utvecklats i de kriminella gäng som utvecklats i våra utsatta områden. Det är ett våld som saknar jämförelse i vår moderna kriminalhistoria. De kriminella gängen idag har ingen respekt alls för människoliv, knappt ens för sina egna liv. De unga mördarna på ca femton år har inget konsekvenstänk och skjuter på allt som rör sig. Klandrar du då poliser för att vara rädda för konfrontation???
Nej de skall gladeligen offra sina liv för dig och mig och dessutom till en ännu lägre lön än de har idag?
Polis är och borde förbli ett arbetaryrke. Känner inget klassförakt för att jag tycker att lönerna borde vara lägre för arbetare. Varför tror du det? Jag pratar från ett samhällsekonomiskt perspektiv. Polisyrket t ex är för välavlönat. Enda sättet att råda bot på det är att öka lönerna för de välavlönade så de drar i från, men det är en långsam process. Polisens utbildning är alldeles för lång, vill man ha akademiker till ett relativt fysiskt jobb? Då får man icke-konfrontativa pappersvändare som resultat.
Som jag nämnde tidigare så är det nästan så att alla, oavsett yrke tjänar samma. Skillnaderna måste öka för att fler ska få jobb och konsumtionen öka.
Det råder problem inom polisen och man kan inte skicka två poliser för att konfrontera ett kriminellt gäng medan alla de andra skriver rapporter på polishuset. Polisen behöver omstruktureras från grunden.