Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

65.000kr?

Anonym (Fantasi summor för många) skrev 2024-09-14 12:56:19 följande:
    65.000kr?

Vad tänker ni om att denna regering sänker skatten för folk som tjänar 65.000 kr och uppåt? Med argumentet att de vill få igång köpkraften etc. Och vi andra får ingenting. Förutom pensionärerna 

Förlåt, men hur många har ens denna lönen i Sverige överlag? Måste vara ytterst få överlag. Är det inte bättre se till att en större grupp får det. Om dom nu vill att folk ska börja spendera. För att stimulera ekonomins. Förstår inte hur dom tänker helt ärliga. Det här är ju bara till för riktigt högavlönade.

Låter bra tycker jag 
  • Anonym (TS)

Borde väl finnas något månatligt skattetak för en vanlig medborgare?

• Anonym (TS)

Som en liten sidenote så behövs fler domare åklagare och fler fängelseplatser också. Det går inte bara att anställa fler poliser. Såklart behövs antagligen det också..

• Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-17 07:39:34 följande:

Jag håller med. Det är på så sätt som Sverige blivit ett av världens rikaste länder. Lilla före detta extremt fattiga Sverige i norra Europas utkanter har idag enormt många framgångsrika företag, riktiga juveler. I förhållande till vår lilla folkmängd är vi extremt framgångsrika. Tänk bara på Ikea, SKF, Atlas Copco, Alfa laval, Sandvik, Nibe, Spotify och Klarna. Finns hur många som helst. 

Detta blev verklighet tack vare en fantastisk gemensam och allmän skola , där alla svenskar fick en gemensam folkskola 1840, ettt sammanhållet land utan för stora klyftor, där alla har bidragit.

Allmän skola fanns väl i olika former  andra länder också?
  • Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-16 14:04:31 följande:
    Lägre skatt ger mindre skatteinkomster.

FEL! Sprid inte falska lögner.

Det är inte riktigt så enkelt.. Att fler är med och betalar skatt kan förenklat ge betydligt mer skatteintäkter än när ett mindre antal individer betalar några procent mer av varje intjänad hundralapp.

Och då pratar vi då bara inkomstskatt. Faktum är att det är en massa andra skatter som påverkar oss minst lika mycket. Men det får bli en separat diskussion.

Men det är absolut inte så enkelt att de skattepengar vi får in korrelerar med hur hög skatten är. Det är liite mer komplicerat än så. Det vet naturligtvis Magdalena Andersson men det säger hon inte högt efter som hon inte bryr sig. 

• Anonym (TS)

Om skattetrycket är så högt att skattegenererande verksamhet i alltför hög utsträckning flyttar utomlands så botar man ju inte heller det på ett enkelt sätt genom att bara höja bolagsskatten lite till. 

Socialdemokraterna själva tycker ju uppenbarligen att skattetrycket är för högt i Sverige kan man notera.

• Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-17 12:06:35 följande:
    Ja, det ser vi ju inga direkta tecken på?
    Vi har enormt mycket företag i Sverige, ett stort problem är ju att vi inte har rätt kompetens så att företagen inte kan anställa. Teknikföretag i Sverige importerar just nu mängder av ingenjörer från hela världen. 
    Problemet är kompetensen hos de arbetslösa som inte matchar de lediga tjänster som finns. 

Vi har naturligtvis en massa företag eftersom lönerna i Sverige är relativt låga. Samt av en massa andra anledningar. 

Mycket billigare att ha en ingenjör anställd i Sverige.

Men industrin har flyttat utomlands. Dock är det inte en unikt svensk grej. 

Att kompetens missmatchar utbudet är ett ständigt problem. 

• Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-17 12:16:36 följande:

Lysande tider vi hade förr. Detta var nog en stor bidragande faktor till vårt framgångsrika företagande och höga välstånd, dvs vår höga läskunnighet. 
    Tyvärr går det väl inte riktigt åt rätt håll nu...Siffrorna nedan är tyvärr från 1995. 
    Den svenska skolan har tidigare levererat, för alla, lika för alla, samma grundutbildning för både direktörssonen och bondpojken. 

Sweden heads new literacy league (liu.se)
    A new survey of adult literacy levels in seven countries shows Sweden well out in front of other industrialized nations. Over 40% of Swedes aged 16 to 25 are performing at the highest levels of practical literacy, as opposed to only 23% in Germany and 18% in the United States.

1995 hade skolan fortfarande en massa gamla vintagelärare skolade i ett helt annat skolsystem som bar upp det hela lite. Svårt att mäta effekten av det, men ändå. 

Men jag tycker ändå att skolan som mina barn går i är bra. Mycket är såklart väldigt annorlunda så det är svårt att jämföra rakt av vad som eventuellt är bättre eller sämre bara, men jag tyckte jag gick i en på många sätt ganska dålig svensk skola en gång i tiden. Sen att det inte märktes i den officiella statistiken är en annan sak.

Idag jämfört med 1995 är andelen invandrarelever abnormt mycket högre. Det borde bidra ganska mycket till saker och ting vad gäller läsförståelse och annat.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-09-17 13:38:45 följande:
    När jag läste andra mattekursen på gymnasiet (för 25år sedan) vad jag min pappa, som var mattelärare, om hjälp varpå han säger att när jag föddes lärde man sig detta på högstadiet... Tyvärr har kunskapsluckan nu jämfört med förr blivit ännu större, vi behöver ställa högre krav på barnen anser jag.

Radan tidigt 90 tal tyckte mina föräldrar att det var horibelt låg nivå i skolan. Särskilt svenska och matte. De hade gått i skolan på 60 talet och var oerhört förvånade. 

Så att ha 1995 som exempel på den gamla goda tiden känns patetiskt. Tror nästan att skolan är bättre idag.

• Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-17 18:10:53 följande:
    Testet från 95 där svenskarna var bäst i världen gjordes på personer 16-25 år. De var alltså födda mellan 1970 och 1979. 
    Kanske fanns andra brister. läskunnighet mäter inte allt. Sen är försämringen kanske också orsakad av digitaliseringen? Internet kom på 90 talet och det ändrade successivt vår livsstil. Vi har också sedan dess haft ett stort inflöde av elever från mindre utvecklade länder. 

På 60 och 70 talen kom invandrare från Finland Italien och Jugoslavien och Norge m.fl. Länder som i ofta hade betydligt mer studiedisciplin och ordning i sina skolor än vad lilla Sverige hade. De senaste decennierna har invandrare kommit från Irak och Somalia och liknande. 
Svar på tråden 65.000kr?