Elin pelin skrev 2024-09-16 20:51:46 följande:
Ok, jag har dessvärre fortfarande svårt att se att det skulle göra att fler får jobb. Få vill ha ett låglönejobb där de inte kan klara sig på sin lön, utan de behöver ha flera jobb. De kan inte heller ge tid till sina barn som då istället får växa upp fort eller gå och drälla och hamna snett. Jag kanske är pessimist men jag är övertygad om att samhället mår bättre med mindre klyftor och att det bidrar mer till utvecklingen även av framstående företag.
Jag håller med. Det är på så sätt som Sverige blivit ett av världens rikaste länder. Lilla före detta extremt fattiga Sverige i norra Europas utkanter har idag enormt många framgångsrika företag, riktiga juveler. I förhållande till vår lilla folkmängd är vi extremt framgångsrika. Tänk bara på Ikea, SKF, Atlas Copco, Alfa laval, Sandvik, Nibe, Spotify och Klarna. Finns hur många som helst.
Detta blev verklighet tack vare en fantastisk gemensam och allmän skola , där alla svenskar fick en gemensam folkskola 1840, ettt sammanhållet land utan för stora klyftor, där alla har bidragit.