• Anonym (Fantasi summor för många)

65.000kr?

Vad tänker ni om att denna regering sänker skatten för folk som tjänar 65.000 kr och uppåt? Med argumentet att de vill få igång köpkraften etc. Och vi andra får ingenting. Förutom pensionärerna 

Förlåt, men hur många har ens denna lönen i Sverige överlag? Måste vara ytterst få överlag. Är det inte bättre se till att en större grupp får det. Om dom nu vill att folk ska börja spendera. För att stimulera ekonomins. Förstår inte hur dom tänker helt ärliga. Det här är ju bara till för riktigt högavlönade.

• Svar på tråden 65.000kr?
  • Elin pelin
    Anonym (Sv) skrev 2024-09-16 15:35:16 följande:
    Polis är och borde förbli ett arbetaryrke. Känner inget klassförakt för att jag tycker att lönerna borde vara lägre för arbetare. Varför tror du det? Jag pratar från ett samhällsekonomiskt perspektiv. Polisyrket t ex är för välavlönat. Enda sättet att råda bot på det är att öka lönerna för de välavlönade så de drar i från, men det är en långsam process. Polisens utbildning är alldeles för lång, vill man ha akademiker till ett relativt fysiskt jobb? Då får man icke-konfrontativa pappersvändare som resultat.

Som jag nämnde tidigare så är det nästan så att alla, oavsett yrke tjänar samma. Skillnaderna måste öka för att fler ska få jobb och konsumtionen öka.

Det råder problem inom polisen och man kan inte skicka två poliser för att konfrontera ett kriminellt gäng medan alla de andra skriver rapporter på polishuset. Polisen behöver omstruktureras från grunden.
    Snälla, utveckla gärna hur fler kan få jobb om skillnader i lön ökar? Vi är ett av de länder i världen där skillnaderna ökat mest men vi har samtidigt hög arbetslöshet...
  • Anonym (TS)

Som en liten sidenote så behövs fler domare åklagare och fler fängelseplatser också. Det går inte bara att anställa fler poliser. Såklart behövs antagligen det också..

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sv) skrev 2024-09-16 16:39:02 följande:
    Att ett yrke är farligt motiverar inte en relativt hög lön. Skjuts pengar in till polisernas högre löner så blir det bara mer pappersvändare. Rekryteringen borde ske från den stora massan som inte vill studera, och där ligger incitamentet.
    Poliser behöver mycket kunskaper om samhället och våra lagar och regler. De måste också kunna svenska och engelska i tal och skrift. De måste tex kunna skriva och läsa en rapport. Därför är nu polisutbildningen en treårig utbildning på högskolenivå. Polisyrket är både oerhört viktigt och kvalificerat. 
  • Anonym (Sv)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-16 19:54:06 följande:
    Poliser behöver mycket kunskaper om samhället och våra lagar och regler. De måste också kunna svenska och engelska i tal och skrift. De måste tex kunna skriva och läsa en rapport. Därför är nu polisutbildningen en treårig utbildning på högskolenivå. Polisyrket är både oerhört viktigt och kvalificerat. 
    Då får du pappersvändare i stället om man gör yrket till ett högre akademiskt yrke också. Det är det som inte behövs inom polisen. Man kan ställa krav på svenska kunskaper utan att göra det en treårig eftergymnasial utbildning. Yrket borde ha en initial tjänstgöring. En blivande polis följer med och får insikt med handledare. Får en känsla om yrket är rätt för denne, kortare kurs i juridik och vapenhantering.

Det är det som saknas, handfasta människor som klarar av att konfrontera buset. Har hört en hel del historier om poliser som sitter och skakar i radiobilen, hur bra är en lång utbildning då? Säkert jättebra om man vill utreda brott inne på kontoret.
  • Anonym (Sv)
    Elin pelin skrev 2024-09-16 19:50:23 följande:
    Snälla, utveckla gärna hur fler kan få jobb om skillnader i lön ökar? Vi är ett av de länder i världen där skillnaderna ökat mest men vi har samtidigt hög arbetslöshet...
    Du kan läsa mina tidigare inlägg. Men föreställ dig ett samhälle där alla tjänar i princip lika mycket. Ett sånt samhälle stagnerar för du kan inte köpa tjänster för det är för dyrt, av samma anledning har du svårt att sälja tjänster.  Betrakta det i stället som att regeringen utlokaliserar incitamenttagandet för att sätta människor i arbete till andra. För att bibehålla ett välfärdssamhälle behöver vi intäkter från andra länder, vilket sker genom att företag kan etablera sig på en svensk marknad samt att incitament för teknisk utveckling och innovationer ser till att sverige blir marknadsledande.
  • Elin pelin
    Anonym (Sv) skrev 2024-09-16 20:12:20 följande:
    Du kan läsa mina tidigare inlägg. Men föreställ dig ett samhälle där alla tjänar i princip lika mycket. Ett sånt samhälle stagnerar för du kan inte köpa tjänster för det är för dyrt, av samma anledning har du svårt att sälja tjänster.  Betrakta det i stället som att regeringen utlokaliserar incitamenttagandet för att sätta människor i arbete till andra. För att bibehålla ett välfärdssamhälle behöver vi intäkter från andra länder, vilket sker genom att företag kan etablera sig på en svensk marknad samt att incitament för teknisk utveckling och innovationer ser till att sverige blir marknadsledande.
    Ok, jag har dessvärre fortfarande svårt att se att det skulle göra att fler får jobb. Få vill ha ett låglönejobb där de inte kan klara sig på sin lön, utan de behöver ha flera jobb. De kan inte heller ge tid till sina barn som då istället får växa upp fort eller gå och drälla och hamna snett. Jag kanske är pessimist men jag är övertygad om att samhället mår bättre med mindre klyftor och att det bidrar mer till utvecklingen även av framstående företag.
  • TvillingmammaVästgöte
    Elin pelin skrev 2024-09-16 20:51:46 följande:
    Ok, jag har dessvärre fortfarande svårt att se att det skulle göra att fler får jobb. Få vill ha ett låglönejobb där de inte kan klara sig på sin lön, utan de behöver ha flera jobb. De kan inte heller ge tid till sina barn som då istället får växa upp fort eller gå och drälla och hamna snett. Jag kanske är pessimist men jag är övertygad om att samhället mår bättre med mindre klyftor och att det bidrar mer till utvecklingen även av framstående företag.

Jag håller med. Det är på så sätt som Sverige blivit ett av världens rikaste länder. Lilla före detta extremt fattiga Sverige i norra Europas utkanter har idag enormt många framgångsrika företag, riktiga juveler. I förhållande till vår lilla folkmängd är vi extremt framgångsrika. Tänk bara på Ikea, SKF, Atlas Copco, Alfa laval, Sandvik, Nibe, Spotify och Klarna. Finns hur många som helst. 

Detta blev verklighet tack vare en fantastisk gemensam och allmän skola , där alla svenskar fick en gemensam folkskola 1840, ettt sammanhållet land utan för stora klyftor, där alla har bidragit.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sv) skrev 2024-09-16 20:07:36 följande:
    Då får du pappersvändare i stället om man gör yrket till ett högre akademiskt yrke också. Det är det som inte behövs inom polisen. Man kan ställa krav på svenska kunskaper utan att göra det en treårig eftergymnasial utbildning. Yrket borde ha en initial tjänstgöring. En blivande polis följer med och får insikt med handledare. Får en känsla om yrket är rätt för denne, kortare kurs i juridik och vapenhantering.

Det är det som saknas, handfasta människor som klarar av att konfrontera buset. Har hört en hel del historier om poliser som sitter och skakar i radiobilen, hur bra är en lång utbildning då? Säkert jättebra om man vill utreda brott inne på kontoret.
    Det är INTE konstigt om vi har poliser som sitter och skakar i sina radiobilar idag, när vi har kriminella gangsters utan konsekvenstänk, ofta femtonåringar, som skjuter på allt som rör sig, är tungt beväpnade och saknar all respekt för männsikoliv, även för sina egna liv och absolut för oskyldiga som råkar passera förbi, oavsett om det är barn eller gamla. 
    Det är inte en lösning att skicka ut outbildade handfasta människor som du säger som klarar att konfrontera buset. 
  • Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-17 07:39:34 följande:

Jag håller med. Det är på så sätt som Sverige blivit ett av världens rikaste länder. Lilla före detta extremt fattiga Sverige i norra Europas utkanter har idag enormt många framgångsrika företag, riktiga juveler. I förhållande till vår lilla folkmängd är vi extremt framgångsrika. Tänk bara på Ikea, SKF, Atlas Copco, Alfa laval, Sandvik, Nibe, Spotify och Klarna. Finns hur många som helst. 

Detta blev verklighet tack vare en fantastisk gemensam och allmän skola , där alla svenskar fick en gemensam folkskola 1840, ettt sammanhållet land utan för stora klyftor, där alla har bidragit.

Allmän skola fanns väl i olika former  andra länder också?
Svar på tråden 65.000kr?