Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

65.000kr?

Anonym (Em) skrev 2024-09-14 13:12:43 följande:

Även med sänkt skatt är ju skattetrycket på högavlönade väldigt högt. Betydligt högre än för låg- och medelinkomsttagare.

Japp. Incitamentet att anstränga sig och tjäna mkt blir mindre när man vet hur mkt som går bort i skatt.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Pluto) skrev 2024-09-15 22:21:05 följande:

De som har höga löner har det av en anledning. De har unik utbildning, erfarenhet och kompetens. De är svåra att ersätta. De måste få någon kompensation för vad de gör, om nettosumman de får inte är mycket mer än vad andra får, är det frestande att ta ett jobb där man slutar kl 5 och kan gå hem och sluta tänka på jobbet. Ett jobb med mindre stress och ansvar.

Även om jag gillar mitt jobb skulle jag inte slita som jag gör för mindre nettolön än jag får nu. Ja jag har hög lön, men jag har slitit för det och jag är värd det. Jag har förtjänat skattelättnader. 

Detta. Många verkar inte förstå att ansvar sliter. Så länge allt går enligt plan så tycker jag det är stimulerande men det är inte alltid så det funkar. Jag har fram tills några år sen alltid tagit chanser till steg uppåt när möjligheter funnits men har tänkt om det senaste. Just för att jag vet att det i stort sett bara är min egen eventuella glädje av en viss roll som är belöningen, löneökningen äts upp av skatt. Hade jag fått en betydande ökning av pengar in på kontot så kunde jag ha övervägt mer ansvar än jag har idag, men det är redan så stort att det är en belastning. Det tar emot att tacka nej rent principiellt men jag har mitt eget välbefinnande att tänka på. Mer pengar hade underlättat vardagen men utan det...
  • Anonym (Mini)

Ni som pratar om människor med mkt ansvar som pappersvändare - ni saknar insikt i vad som behöver utföras för att saker ska funka. Om ni hade prövat en dag på mitt jobb så tror jag att ni hade återvänt till ert eget med största lättnad. Jag kan i vissa stunder dagdrömma om ett enkelt jobb utan ansvar, vilken enorm frihet det hade varit. Men jag behöver min lön för att driva runt allt så den möjligheten finns inte, förutom att jag för det mesta har roligt.

Och exemplet med två "normalinkomsttagare" som får ut mer pengar än mig ensam med dubbla deras lön - det är bara för dåligt. Lägg sen till bostadsbidrag etc, något som jag aldrig haft. 

Svar på tråden 65.000kr?