• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Anonym (SL)
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 18:19:08 följande:

Frågan är om det går att överklaga ett sol-beslut. Utan säga de vägrar sol.

Det går ju inte att överklaga ett beslut man själv varit med och gett sitt medgivande till...det säger väl sig självt.
    Man kan i det läget endast dra tillbaka medgivandet.

Först om och när ett LvU-beslut är fattat i förvaltningsrätten finns det ett faktiskt beslut som går att överklaga.
  • Anonym (Guppy)

Vad står det i SOL-beslutet? Vilka brister finns förutom att de är dåliga på att uppfatta barnens signaler? 
    Beroende på vad orsakerna är är det lättare eller svårare för föräldrarna att förändra sig så att barnen får det bättre.

Jag antar att mammans svårigheter med att hålla tider kan vara en orsak. Om hon inte kan avsluta ett besök hos sin egna förälder och kommer hem 5 timmar senare än vad som var planerat, så kan det gå ut över barnets behov. Alltså svårt att hålla mattider, sovtider etc om något distraherar henne. När pappan är hemma blir ju riskerna för vanvård mindre, men om han jobbar 8 timmar om dagen så är det 8 timmar när barnen kan fara illa.

• Anonym (Rosa)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-14 19:43:32 följande:

Att en normalbegåvad man skaffar barn med en kvinna med utvecklingsstörning känns inte helt 100, känns inte riktigt som något normala människor gör? Känns som att det blir ganska mycket maktobalans, lite obehagligt. 

Ja, om det är en man i medel eller över medel vad gäller intelligens. Det finns en klinisk gräns för när någon bedöms ha IF. Det skiljer väldigt lite mellan någon som ligger strax under den gränsen (som mamman i familjen) eller strax över. IQ mäts dessutom inom flera områden och personerna i paret kan matcha varandra på flera av dem men mamman prestera under på något och det är därför hon fått diagnosen. 

Hur det är ställt med det här paret vet vi ju inte. Men att utgå från att de i paret ligger på väldigt olika nivå och att deras relation skulle vara obehaglig tycker jag är en konstig slutsats baserat på vad som stått att läsa. 

• Giftskåneman

Ingen märker på frun hon har diagnosen, när hon nämnde hon gått i särskola trodde jag hon hade dålig humor och skämtade.

• Anonym (Kim)
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 20:53:16 följande:

Ingen märker på frun hon har diagnosen, när hon nämnde hon gått i särskola trodde jag hon hade dålig humor och skämtade.

Nja, Soc märkte ju uppenbarligen det, hon tog inte in information och de nådde inte henne och hon ser inte barnens signaler.

Sen är det nåt som inte stämmer här. Barn blir inte omhändertagna om bara den ene föräldern har problem för då finns ju den andre för att väga upp för bristerna. Att pappan endast skulle ha dyslexi är högst osannolikt, han brister ju också på något sätt.
  • Anonym (Sara)
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 20:25:47 följande:
    Fy fan

Gissar att du är mannen? 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Rosa) skrev 2024-09-14 20:46:25 följande:

Ja, om det är en man i medel eller över medel vad gäller intelligens. Det finns en klinisk gräns för när någon bedöms ha IF. Det skiljer väldigt lite mellan någon som ligger strax under den gränsen (som mamman i familjen) eller strax över. IQ mäts dessutom inom flera områden och personerna i paret kan matcha varandra på flera av dem men mamman prestera under på något och det är därför hon fått diagnosen. 

Hur det är ställt med det här paret vet vi ju inte. Men att utgå från att de i paret ligger på väldigt olika nivå och att deras relation skulle vara obehaglig tycker jag är en konstig slutsats baserat på vad som stått att läsa. 

Jo visst om han själv ligger nära gränsen för IF är det skillnad. Men ligger han på medel eller över medel tycker jag att det inte känns som en normal relation alls.

Och ligger han själv nära gränsen för IF förstår jag att soc och andra oroar sig för barnen. 
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Kim) skrev 2024-09-14 21:00:43 följande:
    Nja, Soc märkte ju uppenbarligen det, hon tog inte in information och de nådde inte henne och hon ser inte barnens signaler.

Sen är det nåt som inte stämmer här. Barn blir inte omhändertagna om bara den ene föräldern har problem för då finns ju den andre för att väga upp för bristerna. Att pappan endast skulle ha dyslexi är högst osannolikt, han brister ju också på något sätt.

Jag undrar även vad som hände före omhändertagandet. Vad har familjen fått för stöd? Har man försökt hjälpa dem men det har inte blivit någon förändring? Vad som hänt tidigare kan (och bör!) ju ha betydelse för vad soc gör om paret säger att de inte längre godkänner placeringen. 

Jag säger inte att du har fel, men soc kan mycket väl se saker som inte finns pga fördomar. Man skulle kunna tro att folk med såna jobb skulle vara smartare än så, men jag har träffat personer som varit betydligt mer utbildade än vad en socialsekreterare normalt är och som inte klarat av att tänka själva och göra fördomsfria bedömningar. Man kan bli väldigt utsatt som soc-fall. En del slutar lyssna på en och avfärdar en som knäpp i huvudet innan man ens öppnat munnen. Det gör det väldigt svårt att ta sig ur situationen. Jag antar att detsamma gäller de med IF. Mamman i det här fallet är nu båda delarna och risken är överhängande att hon bemöts med fördomar. 

Därmed inte sagt att jag är övertygad om att omhändertagandet är ett felbeslut. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Guppy) skrev 2024-09-14 20:39:50 följande:

Vad står det i SOL-beslutet? Vilka brister finns förutom att de är dåliga på att uppfatta barnens signaler? 
    Beroende på vad orsakerna är är det lättare eller svårare för föräldrarna att förändra sig så att barnen får det bättre.

Jag antar att mammans svårigheter med att hålla tider kan vara en orsak. Om hon inte kan avsluta ett besök hos sin egna förälder och kommer hem 5 timmar senare än vad som var planerat, så kan det gå ut över barnets behov. Alltså svårt att hålla mattider, sovtider etc om något distraherar henne. När pappan är hemma blir ju riskerna för vanvård mindre, men om han jobbar 8 timmar om dagen så är det 8 timmar när barnen kan fara illa.

Förstår inte riktigt hur hon kan hämta och lämna i skola och förskola om det är normalt för henne att komma 5 timmar sent? 
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-14 21:27:50 följande:
    Förstår inte riktigt hur hon kan hämta och lämna i skola och förskola om det är normalt för henne att komma 5 timmar sent? 
    Var har du läst att det är normalt? Jag kan bara se att det hänt en gång och det verkade snarare bero på att mamman tolkar uttryck ordagrannt än att hon inte visste vad klockan var. 
Svar på tråden Överklaga soc beslut.