Anonym (SoL) skrev 2024-09-15 21:25:05 följande:
Det är bara att skriva att ni överklagar beslutet samt era skäl och hänvisa till socialtjänstens ärende.
Men det måste göras inom tre veckor efter att ni fått beskedet.
Överklagandet lämnas till den handläggare som gjort utredningen och fattat beslutet. Antingen omprövar de sitt beslut, eller så prövas ärendet i förvaltningsrätten dit handläggaren måste skicka en kopia på överklagandet.
Tack!
Har socialsekreteraren en skyldighet att informera om möjligheten till överklagan? Vi fick bara höra att vi kunde IVO-anmäla.
Är det vilktigt att överklagan görs formellt på papper? Flera personer i familjens närhet (bla familjeläkaren) gjjorde orosanmälningar på grund av oro för hur barnet mådde av soc åtgärder och de skrev brev till handläggaren, dennes chef och socialchefen. Vi själva sa också upprepade gånger att vi var oroliga pga barnets kraftigt försämrade mentala hälsa och att vi önskade få avbryta åtgärden för att kunna ta barnet till vården. Barnets psykolog skrev till soc att det fanns tecken på att barnets kraftigt försämrade mående berodde på det soc gjorde. Den ursprungliga orosanmälarens chef uppmanade oss att IVO-anmäla orosanmälaren, vilket vi berättade för soc. Borde inte allt detta vara tillräckligt för att soc ska omvärdera sitt beslut? Måste det till ett formellt överklagande?
Vi har börjat IVO-anmäla personer och samhällsinstanser inblandade i vårt ärende och den första anmälan vi skickade in tog ett år att få svar på (IVO gav skarp kritik på flera punkter). Så att anmäla till IVO, som soc sa åt oss att göra, är ju knappast ett sätt att få stopp på pågående åtgärder. Det kan resultera i kritik mot soc i efterhand, men det hjälper ju inte barnet i den akuta situationen.