• Giftskåneman

Överklaga soc beslut.

Några vi känner har fått sina barn placerade i fosterhem.
    Soc säger det är många droppar små som fick bägaren rinna över, inget våld eller så.
    Frun har diagnosen lätt utvecklingsstörning.
    Soc menar hon inte ser signaler från barnen bla.
    Gäller 3 barn, 1, 4 och 7 år.
    Enligt paret har inte soc gjort uppgängesschema osv, de får träffa banen typ 1 gång i månaden.
    Barnen bor i samma familj.
    Barnen är omhändertagna enligt Sol, soc sa, går ni inte med på sol blir det lvu.
    Barnen omhändertogs i maj, soc sa på mötet, vi kommer omhänderta barnen nu idag, och så skedde.
    Någon som har överklagat soc beslut? Tyvärr har de inte råd med advokat, ingen hemförsäkring och mammaledig, pappan låginkomsttagare

• Svar på tråden Överklaga soc beslut.
  • Anonym (SL)
    Giftskåneman skrev 2024-09-15 13:32:34 följande:

Har inte gått till domstol, men domstolarna lyssnar mer på soc än föräldrar.

Du har aldrig tänkt att det även kan bero på att socialtjänsten inte ansöker om inte rekvisiten är uppfyllda?
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (SL) skrev 2024-09-15 13:18:37 följande:
    Och olämpliga domare och nämndemän iså fall...för det är ju de som beslutar...
    Ganska många som behöver vara olämpliga samtidigt...

Nej, det räcker faktiskt med en olämplig handläggare. Den säger att om föräldrarna inte går med på en SoL-placering kommer barnent tvångsomhändertas. Då väljer man som förälder SoL av rädsla att helt förlora sitt barn. Väljer man att samarbeta ökar chansen att kunna påverka vad som händer barnet och man har rätt till information om det. Väljer man att inte samarbeta, så att det blir LVU, riskerar man att förlora kontakten med barnet och insynen i barnets vård och omsorg. Har man då ett barn med särskilda behov som soc förnekar och inte tar någon som helst hänsyn till är det extra viktigt att inte förlora kontakten med barnet. 

Vårt soc var helt uppenbart mycket olämpliga för sitt uppdrag och vi var fullkomligt livrädda för vad de skulle utsätta barnet för. I det läget gör man ingenting som kan riskera ens barns säkerhet och hälsa. 

Att tro att man ska vinna en rättsprocess mot en myndighet är fåfängt. Chansen att rätten ska tro på att en myndighetsutövare ljuger så omfattande är liten. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (SL) skrev 2024-09-15 13:18:37 följande:
    Och olämpliga domare och nämndemän iså fall...för det är ju de som beslutar...
    Ganska många som behöver vara olämpliga samtidigt...

Jo precis ..
    Och det enda de kan göra är ju att gå den vägen isåfall. SOL är ju frivilligt alltså har de valt att gå med på det, förstår inte varför TS frågar om att överklaga.
    Det enda de kan göra är ju då att säga att de inte längre samtycker och så får soc ansöka om LVU isåfall och så går det till domstol , då antar jag att de får ett juridiskt ombud också. 

Har hört att soc ofta vinner i domstolen men stämmer det att de bara handlar om en trasig tröja borde de ju inte kunna vinna. Jag tror iförsej inte att grannen eller vad TS nu är har 100% koll på vad soc hade för skäl att placera barnen. 
    Visst finns det olämpliga socialsekreterare men det är ju inte bara en socialsekreterare inblandad. 

• Anonym (Olof)

Inse att du som granne faktiskt inte har insyn i hur familjen (inte) funkar.

• Anonym (t)

Vad spelar det för roll vad folk säger? Vi har knapphändig info att gå på och du verkar tro att en anmälan är enbart för ett hål i en tröja en gång. Ingen skola anmäler lättvindigt även om vissa saker kräver en direkt anmälan så är inte hål i tröjan en.

• Anonym (Rosa)
    Anonym (Sara) skrev 2024-09-15 14:13:18 följande:

Jo precis ..
    Och det enda de kan göra är ju att gå den vägen isåfall. SOL är ju frivilligt alltså har de valt att gå med på det, förstår inte varför TS frågar om att överklaga.
    Det enda de kan göra är ju då att säga att de inte längre samtycker och så får soc ansöka om LVU isåfall och så går det till domstol , då antar jag att de får ett juridiskt ombud också. 

Har hört att soc ofta vinner i domstolen men stämmer det att de bara handlar om en trasig tröja borde de ju inte kunna vinna. Jag tror iförsej inte att grannen eller vad TS nu är har 100% koll på vad soc hade för skäl att placera barnen. 
    Visst finns det olämpliga socialsekreterare men det är ju inte bara en socialsekreterare inblandad. 

Nu utgår jag mycket från mina upplevelser. SoL-placeringar är ofta långt ifrån frivilliga. De accepteras under hot om ännu värre åtgärder. I vårt fall akut tvångsomhändertagande. Då sker omhändertagandet först och rättsprocessen sen. 

Vi hade en olämplig handläggare plus en ung person som fungerade som den äldre handläggarens sekreterare. Hade den yngre haft något att invända kan jag lova att den inte hade vågat säga ett knyst om det. Det var tydligt när man såg personkemin dem emellan. 

Jag vet att du inte vill tro det, men även socialsekreterare kan bli manipulerade och de kan även ljuga sig blå för att rädda sitt eget ansikte. 

Svar på tråden Överklaga soc beslut.